کد خبر: ۷۲۱۰۴
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۹
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۳۴

وال استريت ژورنال: هشدارهاي اوباما درباره تبعات تصويب لايحه تحريم ايران ادعا است

 روزنامه آمريکايي وابسته به جمهوريخواهان هشدارهاي دولت اوباما درباره تبعات تصويب لايحه تحريم ايران را ادعا خواند و نوشت لايحه منندز-کرک بايد تصويب شود.

به گزارش پايگاه خبري «تيک» (Tik.ir)، يک روزنامه آمريکايي متعلق به محافظه‌کاران ضمن رد هشدارهاي اوباما درباره احتمال مقصر دانستن واشنگتن در قبال شکست احتمالي مذاکرات هسته‌اي ايران در صورت تصويب تحريم‌هاي جديد، خواستار تصويب آن شد.

روزنامه وال استريت ژورنال در گزارشي به تنشهاي ظاهري اخير کاخ سفيد و کنگره آمريکا در قبال تصويب تحريم‌هاي جديد ايران پرداخت و با رد اظهارات دولت باراک اوباما تصويب تحريم‌‌‌هاي تازه را براي موفقيت مذاکرات مفيد و لازم خواند. اين گزارش همچنين نوشته است که اوباما با چيزي (تحريم‌ها) مخالفت مي‌کند که زماني مدعي بود راهبرد او هستند.

در گزارش اين روزنامه وابسته به جمهوريخواهان ادعا شده است: «تصويب لايحه تحريم‌ها، مي‌تواند مذاکره‌کنندگان ايراني را قانع کند که آنها نمي‌توانند بدون پرداختن هزينه، غرب را معطل خود کنند».

وال استريت ژورنال هشدارهاي اوباما درباره اينکه در صورت تصويب طرح تحريم‌ها و شکست احتمالي مذاکرات، ديگران آمريکا را مقصر جلوه داده و حتي اين موضوع سبب انزواي آن خواهد شد، اين مسائل را «ادعاهاي قابل توجه» خواند.

در گزارش اين روزنامه درباره از بين رفتن وحدت و يکپارچگي گروه 5+1 اينطور ادعا شده است: «فروپاشي يکپارچگي غرب در صورت حمايت کنگره آمريکا از اقدامي که به نفع 5+1 است، نبايد اينطور قطعي باشد. وقتي روسيه با تحريمهاي غرب مواجه شد، از مذاکرات ايران کنار نکشيد».

اين روزنامه پرتيراژ آمريکايي همچنين مي نويسد: «دليل اصلي اوباما براي مخالفت با لايحه تحريمها، احتمالا بدان دليل است که اين موضوع پيامي براي اوست که توافق بد امضا نکند».

گزارش وال استريت ژورنال با اين توصيه‌ها پايان مي‌يابد: «دو سال آتي پر از خطرات سياست خارجي است و دشمنان به دنبال استفاده از ضعف آقاي اوباما و خوسات وي براي نيل به توافقات ديپلماتيک از هر نوعي است».

نمايندگان سناي آمريکا، که از ابتداي سال جديد ميلادي رسما کار خود را با اکثريت جمهوري‌خواه آغاز کرده، در حال حاضر دو طرح ضدايراني را در نوبت معرفي دارند. طرح اول را «مارک کرک» و «رابرت منندز» در نظر دارند که خواهان تصويب تحريم‌هاي مشروط عليه ايران است. طرح دوم هم متعلق به «باب کورکر» و «ليندسي گراهام» است که خواهان تصويب هرگونه توافق با ايران، پيش از اجرايي شدن آن، در کنگره است.

بر اساس طرح کرک-منندز که گفته مي‌شود حمايت بسياري از سناتورها در هر دو حزب را به همراه خود دارد، تحريم‌هايي را به تصويب مي‌رساند که در صورت «شکست مذاکرات يا عدم پايبندي ايران به توافق» اجرايي مي‌شود. حاميان اين طرح در تلاش هستند تا حد نصاب کافي براي «ضد-وتو» کردن آن را در ميان نمايندگان سنا جلب کنند. بر اساس قوانين آمريکا، رئيس‌جمهور امکان وتوي مصوباتي که آراي دو سوم نمايندگان سنا را به دست آورده باشد، ندارد.

دور تازه مذاکرات هسته‌اي ايران و گروه موسوم به 1+5 (آمريکا، روسيه، چين، انگليس، فرانسه و آلمان) در حالي اين هفته در شهر ژنو سوئيس به پايان رسيد که طرفين قرار بود تا سوم آذر امسال بر سر راهکار جامع به توافق برسند. با اين حال پابرجا بودن اختلافات موجب شد تا گفت‌وگوها براي بار دوم تمديد شود. بر اساس برنامه جديد، دو طرف براي رسيدن به چارچوب توافق تا روز 10 اسفند و براي حصول توافق نهايي تا 9 تير ماه زمان دارند.
*فارس