کد خبر: ۷۲۲۶۰
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۴
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۸۹

رئيس اتحاديه املاک کشور: هيچگونه افزايش قيمتي بازار مسکن را تهديد نمي کند

 عقبايي گفت: متأسفانه حضور بانک‌ها و مؤسسات مالي قيمت مسکن را 50 درصد افزايش مي‌دهد.

به گزارش پايگاه خبري «تيک» (Tik.ir)، عقبايي رئيس اتحاديه املاک کشور در نشست خبري امروز خود با بيان اينکه 300 صنعت وهزار و 200 شغل وابسته به حوزه مسکن است گفت: املاک نقش اساسي و کليدي در هدايت بازار مسکن دارد.

وي در ادامه افزود: در يک سال ونيم گذشته بازار مسکن رکود سنگيني را سپردي کرد و طي 10 سال گذشته هيچ رکودي به اندازه بازار مسکن در سال 92 نبوده است.

عقبايي تصريح کرد: در سال 93 خيز خروجئ از رکود برداشته شد و تا حدودي موفق بوده است ولي هنوز به طور کامل بازار مسکن از رکود خارج نشده است.

رئيس اتحاديه املاک کشور با اشاره به اينکه سيرصعودي در جهت افزايش حجم معاملات تا پايان امسال خواهيم داشت افزود: ميزان حجم معاملات در دي ماه نسبت به ماه گذشته 20 درصد بوده و اين افزايش حج معاملات تا سال 94 ادامه دارد و سيررشد معاملات تا بهار سال 94 ادامه خواهد داشت.

عقبايي در ادامه به تعداد قراردادها اشاره کرد و گفت: در آذر ماه 93، 29 هزار و 781 قرارداد در تهران داشته‌ايم و تعداد قراردادهاي اجاره 14 هزار و 59 قرارداد بوده است و در مجموع در آذر ماه امسال نسبت به آذر ماه 92، 20 درصد رشد معاملات ايجاد شده است.

وي يادآور شد: در آذر ماه سال 92 تعداد قراردادهاي خريد و فروش 12 هزار و 240 مورد بوده و تعداد قراردادهاي اجاره 13 هزار و 659 مورد بوده است.

رئيس اتحاديه املاک کشوري توضيح داد: در 23 روز اول دي ماه در تهران 12 هزار و 276 مبايعه‌نامه انجام و 11 هزار و 113 قرارداد اجاره داشته‌ايم و در 23 روز دي ماه 24 هزار و 474 قرارداد انجام شده است.

رئيس اتحاديه املاک کشوردر ادامه توضيح داد: در 23 روز اول دي ماه تعداد قراردادهايي که در کشور انجام شد به ترتيب است که 121 هزار و 24 قرارداد منعقد شده که از اين تعداد بيش از 75 هزار قرارداد مربوط به خريد و فروش، 39 هزار و 821 قرارداد مربوط به اجاره و مابقي مربوط به ساير قراردادها بوده است که در مقايسه با سال گذشته بيش از 105 هزار قرارداد افزايش يافته است.

عقبايي با اشاره به اينکه پيش‌بيني مي‌شود تا پايان امسال افزايش قيمتي نداشته باشيم و ثبات قيمت‌ها همچنان ادامه خواهد داشت در سه ماه پايان سال نيز به دليل کاهش حجم نقل‌وانتقالات قيمت اجاره‌ها نيز افزايش نيافته است.

وي توضيح داد: در فصل زمستان نسبت به ساير فصل‌هاي سال قيمت اجاره کاهش مي‌يابد و ميزان اجاره‌ها نسبت به فصل تابستان 10 تا 15 درصد کاهش مي‌يابد ولي اين کاهش در اجاره‌هاي مغازه محسوس نيست.

وي در ادامه افزود: بازار مسکن از ارديبهشت ماه هر سال کليد مي‌خورد و پيش‌بيني ‌مي‌شود در بهار سال 94 بهار آرامي خواهيم داشت و قيمت‌ها هيچ رشدي پيدا نمي‌کند.

وي در ادامه يادآور شد: قيمت‌ها در بازار مسکن در بسياري از مواقع از ميزان تورم نيز پايين‌تر بوده و پيش‌بيني مي‌شود قيمت‌ها نسبت به تورم افزايش نيابد.

عقبايي با اشاره به اينکه طي چند ماه اخيرشاهد کاهش صدور پروانه‌هاي ساختماني بوده‌ايم گفت: اين موضوع موجب گراني مسکن نمي‌شود و به ادليل آنکه پروسه ساخت مسکن بين 15 تا18 ماه طول مي‌کشد تا پايان سال 94 کاهش صدور پروانه ساختماني اثري در قيمت مسکن ندارد.

رئيس اتحاديه املاک کشور با اشاره به اينکه دهه 90 نسبت به دهه‌هاي گذشته ميزان اجاره نشيني سير صعودي داشته است گفت:‌ همين موضوع باعث شد که مردم قدرت خريد مسکن در بين مردم کاهش يابد و ميزان قراردادهاي اجاره افزايش يابد و اين موضوع به دليل تورم‌هايي که در اقتصاد کشور ايجاد شده است زمينه‌ساز افزايش قيمت مسکن نيز شده است.

عقبايي در ادامه توضيح داد: زماني که رشد نامتعارف و غيرمنطقي در بازار ايجاد شود بايد توقع رکود مسکن نيز داشته باشيم به طوري که در سال 91 رشد متعارف در بازار مسکن ايجاد شد و در دو سال گذشته قيمت مسکن در بخشي از مناطق 20 درصد افزايش يافت.

وي در مجموع نبايد نگراني از ورد سرمايه ها به بازار مسکن داشته باشيم و ما ازاين موضوع استقبال مي‌کنيم به دليل آنکه مسکن پايدارترين حوزه سرمايه‌گذاري در کشور است و درصورتي که توازني در توليد ايجاد کنيم رونق در اين بازار حاکم مي‌شود و قيمت‌ها به ثبات ميرسد.

رئيس اتحاديه املاک کشور با اشاره به اينکه در حال حاضر شهر تهران 12 هزار مشاور املاک دارد گفت: طي شش سال گذشته تعداد واحدهاي صنفي در تهران افزايش نيافته و طي شش سال گذشته تعداد املاک 12 هزار مورد بوده است.

وي افزود: بسياري از املاکي‌ها به دليل استيجاري بودن واحدهاي خود و ايجاد رکود در اين بازار تغييرشغل داده‌اند و تنها بين سال‌هاي 80 تا 86 تعداد مشاوران املاک دو برابر شد.

عقبايي در ادامه توضيح داد: من در حال حاضرهيچ افزايش قميت را در جامعه حس نمي‌کنم و رکودي که در بازار مسکن حاکم شده در کشورهاي مختلف توسعه‌يافته به خصوص در حوزه خليج‌فارس نيز حاکم شده است.

عقبايي با اشاره به اينکه کاهش قيمت نفت در فقيمت تمام شده مسکن اثرگذار است گفت: قيمت تمام شده مسکن ظرفيت کاهش را دارد و ممکن است نوسانات جهاني قيمت نفت در اين بازار اثرگذار باشد.

وي در ادامه افزود: بين 60 تا 80 درصد قيمت مسکن مربوط به زمين است و مابقي قيمت‌ها مربوط به نما و مصالح ساختماني است.

رئيس اتحايه املاک کشور در ادامه توضيح داد: يکي از عوامل اصلثيکگراني مکسگن بانک‌ها ومؤسسات مالي است در صورتي که فعاليت بانک‌ها و مؤسسات مالي در خحوزه مسکن کاهش يابد قيمت‌ مسکن نيز کاهش مي‌يابد.

وي در ادامه توضيح داد: متأسفانه بانک‌ها و موسسات مالي بسيار از سرمايه‌هاي مردم را جمع‌آوري مي‌کنند و خودشان به حوزه مسکن ورود پيدا مي‌کنند اين در حالي است که بانک‌ها حق دخالت در حوزه مسکن را ندارند و اين موضوع منع قانوني دارد.

عقبايي در ادامه توضيح داد: مجلس و کميسيون اصل 90 نيز به بانک‌ها اخطارهاي لازم را در خصوص حق ورود به بازار مسکن را داده است.

رئيس اتحاديه املاک کشور توضيح داد: بانک مرکزي حق ندارد ملکي را بفروشد و بايد در صورت داشتن ملک به اتحاديه املاک واگذار کند.
*باشگاه خبرنگاران