کد خبر: ۷۲۲۹۴
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۱۹۵

آیا وزیر دفاع روسیه به ایران آمد تا از آب گل آلود ماهی بگیرد؟

دیپلمات سابق روس در مسکو، تاکید کرد همکاری تسلیحاتی بین ایران و روسیه علیه هیچ طرفی نیست.
دیپلمات سابق روس در مسکو، تاکید کرد همکاری تسلیحاتی بین ایران و روسیه علیه هیچ طرفی نیست.

به گزارش پایگاه خبری «تیک»، ویچسلاو ماتوزوف در مصاحبه با شبکه تلویزیونی بی بی سی عربی، درباره موافقت روسیه با تحویل سامانه پدافند هوایی اس سیصد به ایران گفت: سفر سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه به تهران برای امضای یک قرارداد بود، اما توافقنامه همکاری در زمینه های نظامی و فناوری بین دو کشور وجود دارد که بسیار فراتر از یک قرارداد است. یکی از بندهای این توافقنامه آموزش افسران ایرانی در دانشکده های نظامی روسیه است. برگزاری مانور مشترک و همکاری در زمینه تولید سلاح دیگر بندهای این توافقنامه است.

ماتوزوف در پاسخ به این سوال که آیا روسیه برای ماهی گرفتن از آب گل آلود تلاش می کند؟ افزود: روسیه به همه قطعنامه های شورای امنیت درباره ایران پایبند است. اما تفسیر این قطعنامه ها متفاوت است. سامانه پدافند هوایی اس سیصد با برد دویست تا سیصد کیلومتر است و تسلیحات تهاجمی نیست و فقط جنبه دفاعی دارد. لغو قرارداد فروش اس سیصد به ایران نتیجه فشارهای آمریکا بر روسیه در زمان دمیتری مدودوف بود. مدودف در برابر فشارهای آمریکا عقب نشینی کرد.

وی درباره خصومت مشترک ایران و روسیه علیه آمریکا خاطر نشان کرد: ایران یک قدرت بزرگ منطقه ای است که در مرزهای جنوبی روسیه قرار دارد. به همین علت به نفع روسیه است که روابط حسن همجواری با ایران داشته باشد. همکاری بین دو کشور علیه هیچ طرفی از جمله آمریکا، اروپا و عربها نیست. عدم اشاعه سلاح های هسته ای به همان اندازه غرب ،برای روسیه هم اهمیت دارد. مسکو بر حفظ روابط با کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس هم تاکید دارد.