کد خبر: ۷۲۴۵۰
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۷:۴۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۷۵۱
مرتضی نبوی مدعی شد:

احمدی نژاد برای انتخابات فعال شده/ تلاش شده تا مشايي را از جلسات خود دور کنند

در مرحله قبل مذاکرات، رفتار بدي را از کري شاهد بوديم که يک مرتبه در ميان صحبت، جلسه را ترک کرده و اعلام کرد که مي‌خواهم براي خريد بروم و مذاکرات بدون تيجه پايان يافت و منجر به تمديد مذاکرات شد. در حقيقت ما به دنبال بمب هسته‌اي نيستيم و آنها در جريان مذاکرات چند ميليارد پول ما را آزاد کردند اما هنوز در مسائل بانکي ما را محدود کردند.
عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اينکه کليد رفع مشکلات اقتصادي در تحريم‌ها نبوده و اقتصاد ما مشکل ساختاري دارد، گفت: به مذاکرات بدبينانه نگاه نمي‌کنيم اما عزتي که با پيروزي انقلاب به دست آورديم، را با هيچ چيز عوض نمي‌کنيم.

به گزارش پایگاه خبری «تیک»، سيد مرتضي نبوي ظهر امروز در حاشيه سفر به اصفهان در جلسه‌ پرسش و پاسخ که با موضوع همگرايي نيروهاي ارزشي و افق پيش‌رو به همت جامعه اسلامي مهندسين استان اصفهان برگزار شد، اظهار داشت: عمده اضلاع اصول‌گرايي متشکل از جبهه پيروان خط امام، جبهه پايداري و ايثارگران و رهپويان هستند که جبهه پايداري پس از مسائل پيش آمده در دولت قبلي از درون رايحه خوش پديد آمده و به دنبال ائتلاف براي انتخابات هستند.

وي افزود: به غير از اين جريانات، جريان محسن رضايي بوده که براي خود عده‌اي دارد و فراکسيون رهروان که اکثريت مجلس را در دست دارد نيز به شمار مي‌رود زيرا آنها به علي لاريجاني نزديک هستند اما گفت‌وگوها براي وحدت در جريان است.

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام بيان کرد: کارگزاران، اصلاح طلبان و جريان اعتدال هم گروهي هستند که وضعيت آنها خيلي روشن نيست. البته در هر صورت روحاني با حمايت اصلاح طلبان و کارگزاران روي کار آمده و اصلاح‌طلبان عقلانيتي به خرج داده و کانديداي خود يعني عارف را کنار گذاشتند تا روي روحاني متمرکز شوند و پاسخ آن را نيز گرفتند چرا که بسياري از اصلاح طلبان در دولت روحاني روي کار آمدند.

وي افزود: البته اصلاح‌طلبان در رسانه‌هاي خود از دولت انتقاد کرده و هم از فرصت پوشش دولت استفاده مي‌کنند و براي جمع اخير خود نيز پيامي از خاتمي و هاشمي گرفته‌اند، ضمن اينکه برخي از آنها تجديد نظرهايي را در صحبت‌هاي خود صورت داده بودند اما حرف‌هاي ساختار شکنانه و خارج از چارچوبي نيز در اين جلسه مطرح کردند.

نبوي تصريح کرد: اما اينکه در انتخابات مجلس، طرفداران اين دولت و کارگزاران با يک ليست، روي کار آيند، هنوز مشخص نيست و از طرفي کارگزاران و اصلاح‌طلبان به دنبال روي‌کار آمدن با پوشش دولت هستند.

وي با بيان اينکه وحدت اصول گرايان دور از انتظار نيست، خاطرنشان کرد: البته نتيجه مذاکرات نيز در اينکه دولت و اصلاح طلبان چگونه در انتخابات حاضر شوند، مهم است.

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام در پاسخ به سئوالي پيرامون روند مذاکرات هسته‌اي گفت: انتخابات اخير به دليل تحليلي که غربي‌ها از سرد بودن آن داشتند، با تدابير رهبري و هوشياري مردم به نقطه قوت نظام تبديل شد و روحاني با گفتمان اعتدال و شعار "مي‌خواهيم هم سانتريفيوژها بچرخد و هم چرخ زندگي مردم" روي کار آمد. وي محور کار خود را روي مذاکرات قرار داد و پرونده مذاکرات را از شوراي عالي امنيت به وزارت امور خارجه محول کرد.

وي افزود: در حالي که بايد وزارت امور خارجه در تمام دنيا حضور داشته باشد، اما تمام تمرکز خود را در بحث هسته‌اي قرار داده و اينکه تمام توان خود را روي موضوعي قرار دهيم که 50 درصد آن دست ما نيست، به نظر من کار درستي نيست.

نبوي تصريح کرد: با اين کار، غرب احساس مي‌کند که ما به مذاکرات نياز داريم، بنابراين نرخ خود را بالابرده و هر از چندي رئيس جمهور آمريکا صحبت‌هاي تحقيرآميزي کرده و ما را به حمايت از تروريسم متهم مي‌کند.

مشکلات ما با غرب، با نرم حرف زدن برطرف نمي‌شود

وي بيان کرد: برخي فکر مي‌کنند اگر با ادبيات نرم حرف بزنند، مشکل برطرف مي‌شود، در حالي که اينگونه نبوده و خود حضرت آقا هم گفتند که من به مذاکرات خوش‌بين نيستم.

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: اکنون تنها غني‌سازي 3.5 درصد آن هم با ماشين‌هاي نسل اول انجام مي‌دهيم اما آنها هنوز مشخص نيست که آنها چه مي‌خواهند بکنند و تحريم‌هاي معاملات بين بانکي و نفت هنوز در جاي خود باقي است و اوباما مي‌خواهد نه سانتريفويوژها و نه چرخ اقتصادي بچرخد.

اقتصاد ايران مشکل ساختاري دارد

وي با بيان اينکه کليد حل مشکلات اقتصادي در تحريم‌ها نبوده و اقتصاد ما مشکل ساختاري دارد، اظهار داشت: پاشنه آشيل ما شرايط اقتصادي ما است و دشمن اين را مي‌داند و ما از نظر فضاي کسب و کار جزء چند کشور آخر دنيا هستيم و همان زمان هم که تحريم‌ها به شدت الان نبود ما مشکل اقتصادي داشتيم.

نبوي گفت: در مرحله قبل مذاکرات، رفتار بدي را از کري شاهد بوديم که يک مرتبه در ميان صحبت، جلسه را ترک کرده و اعلام کرد که مي‌خواهم براي خريد بروم و مذاکرات بدون تيجه پايان يافت و منجر به تمديد مذاکرات شد. در حقيقت ما به دنبال بمب هسته‌اي نيستيم و آنها در جريان مذاکرات چند ميليارد پول ما را آزاد کردند اما هنوز در مسائل بانکي ما را محدود کردند.

وي تصريح کرد: به مذاکرات بدبينانه نگاه نمي‌کنيم اما عزتي را که با پيروزي انقلاب به دست آورديم را با هيچ چيز عوض نمي‌کنيم و قدم‌زدن ظريف با کري و رفتن به پاريس در شرايطي که آن حرکت ضد پيغمبر را انجام دادند، قابل قبول نبود.

احمدي‌نژاد براي انتخابات آينده فعال است

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام در پاسخ به سئوالي پيرامون حضور احمدي‌نژاد در انتخابات آينده بيان کرد: ظاهرا ايشان و برخي دوستان نزديک ايشان براي انتخابات فعال هستند و تلاش شده تا مشايي را از جلسات خود دور کنند اما هنوز مشخص نيست با چه پرچمي وارد انتخابات شوند.

وي افزود: احمدي‌نژاد به صراحت مي‌گفت که اصول‌گرا نيست، البته ما در انتخابات 88 از وي حمايت کرديم چرا که بين سران فتنه و احمدي‌نژاد بايد از وي حمايت مي‌شد که کار عقلاني بود. ما آن زمان به وظيفه خود عمل کرديم و از اين حمايت نيز پشيمان نيستيم البته ايشان خدمات زيادي انجام داده و هنوز هم بين مردم طرفداراني دارد اما اشتباهاتي داشت که هيچ اصول‌گرايي نمي‌تواند از آن حمايت کند.

نبوي در پاسخ به سئوالي پيرامون جبهه پايداري گفت: جبهه پايداري‌ها جزو اصول‌گرايان بوده و يکي از اضلاع اصول‌گرايي هستند اما ايراد ما به آنها افراطي‌بودن آنها است و اينکه آنها کسي را به جز خود اصول‌گرا نمي‌دانند. برخي افراد، زماني که سرخورده شدند، به سمت جبهه پايداري رفتند و آنها در برخي نهادهاي انقلابي نيز پايگاه دارند، البته مواضع آنها نسبت به انتخابات قبل نرم‌تر شده است.

وي پيرامون سئوالي مبني بر اخبار نزديکي جبهه اصلاحات و اعضاي جبهه پايداري‌ اظهار داشت: خبر و قرينه‌اي مبني بر اين موضوع نديدم و کم‌هزينه‌ترين مسير نيروهاي احمدي‌نژاد براي ورود به انتخابات جبهه پايداري است.

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه آيا لاريجاني حزب فراگير راه‌اندازي مي‌کند يا خير، بيان کرد: بنا بر آخرين اظهارات از طرف ايشان گويا بناي چنين کاري را ندارد و ما تا به حال اسم لاريجاني را در حزب اصول‌گرايي نديديم و کمتر ايشان را در قالب حزب سياسي ديديم. فراکسيون رهرويان نيز اگر حزبي تشکيل داد، علي لاريجاني پدر معنوي آنها مي‌شود نه رئيس حزب.

وي پيرامون آينده سياسي دولت روحاني و وضعيت فرهنگي دولت يازدهم، گفت: علي جنتي را نمي‌توان اصلاح طلب ناميد، البته مسير وزارت ارشاد سمت و سوي اصلاح طلبي دارد و در مجموع از عملکرد فرهنگي ايشان ابراز رضايت نمي‌شود. همچنين در وزارت علوم نيز افراد مختلفي از اصلاحات را پيشنهاد مي‌دادند که بالاخره مجلس به يک اصلاح طلب اصول‌گرا راي داد اما ظاهرا اصلاح‌طلبان با ايشان که مي‌خواهد بر مبناي اعتدال رفتار کند، مشکل دارند.