کد خبر: ۷۲۴۹۰
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۰۹۵

از دعوا با همسرتان سود ببريد!

  شما اجازه داريد در مورد اختلاف‌نظر‌ها و اشتباهات با همسرتان بحث کنيد و تا رسيدن به نتيجه، اين گفت‌وگوها را ادامه دهيد. تنها کافي است قانون‌هاي يک دعواي زن و شوهري را بشناسيد و به آنها پايبند باشيد.اگر فکر مي‌کنيد در يک زندگي عاشقانه جايي براي بحث و دعوا وجود ندارد، در اشتباهيد. اختلاف نظر حتي در ميان ليلي و مجنون‌ها هم وجود دارد و تنها با درست مديريت کردن است که اين اختلاف نظر‌ها به يک مشکل جدي براي زندگي مشترک‌تان تبديل نمي‌شود. شما اجازه داريد در مورد اختلاف‌نظر‌ها و اشتباهات با همسرتان بحث کنيد و تا رسيدن به نتيجه، اين گفت‌وگوها را ادامه دهيد. تنها کافي است قانون‌هاي يک دعواي زن و شوهري را بشناسيد و به آنها پايبند باشيد.

شايد اشکال جاي ديگري است
ناراحتيد يا خشمگين يا تنها براي انتقام گرفتن بحث را به راه مي‌اندازيد؟ قبل از وارد شدن به چنين گفت‌وگويي، از احساسات‌تان باخبر شويد و سعي کنيد دليل پيدا شدن‌شان را هم بفهميد. اگر هم نتوانيد دليلي براي چنين حسي پيدا کنيد، ممکن است پاي نوسانات هورموني، خستگي‌کاري يا مشکلات قديمي که براي حل کردن‌شان تلاش نکرده‌ايد در ميان باشد. پس تا مطمئن نشده‌ايد که يک موضوع خاص ناراحت‌تان کرده يا نه، با همسرتان در موردش وارد بحث نشويد.

مشکل را نشانه بگيريد نه همسرتان را موضوع از کجا شروع شده؟ دليل اصلي ناراحتي و خشم‌تان چيست و چرا مي‌خواهيد دعوا کنيد؟ قبل از بيان حتي يک جمله، جواب اين سؤال‌ها را پيدا کنيد و بعد اگر گمان مي‌کنيد که بايد در مورد موضوع با هم بحث کنيد، اين کار را انجام دهيد. بزرگ‌ترين اشتباهي که مي‌توانيد انجام دهيد، نشانه گرفتن همديگر در زمان دعواست. يادتان نرود که موضوع بحث چيست و با به رخ کشيدن اشتباهات و ناتواني‌هاي همسرتان، او را به موضوع دعوا بدل نکنيد و به مشکل فعلي، يک مشکل ديگر اضافه نکنيد.

شما در يک جبهه هستيد
يادتان نرود که در زندگي مشترک، شما و همسرتان در يک گروه هستيد. پس هنگامي که او از يک موضوع گلايه مي‌کند يا مشکلي را مطرح مي‌کند، فورا حاضرجوابي نکنيد و با گفتن مشکل بزرگ‌تري، از او سبقت نگيريد. در جريان يک بحث دوستانه، به حرف‌ها، اعتراض‌ها و حتي گلايه‌هاي طرف مقابل‌تان خوب گوش کنيد و از او هم بخواهيد که به حرف‌هاي شما بدون قطع کردن‌شان گوش کند.

دعوا را از خانه بيرون نبريد
يادتان نرود که تمام زندگي همان لحظه دعوا نيست؛پس فکر بعد را هم بکنيد. مراقب لحن و صداي‌تان باشيد. هرچه بيشتر فرياد بزنيد، همسرتان کمتر پيام شما را درک مي‌کند و کمتر به شما حق مي‌دهد. يادتان نرود که اين بحث تنها بين شما و همسرتان هست؛ پس با فرياد‌هاي‌تان آن را از خانه بيرون نبريد و ديگران را شريک اين ماجرا نکنيد. دعواي زناشويي اتفاقي است که در همه خانه‌ها مي‌افتد اما اگر نمي‌خواهيد زندگي‌تان را ويران کند، آن را از خانه‌تان بيرون نبريد. حتي اگر موضوعي در ميان جمع، در خيابان و در وقت کار شما را آزار مي‌دهد، در حضور ديگران براي حل کردنش تلاش نکنيد.

سپرتان را کنار بگذاريد
چرا دعوا مي‌کنيد؟ براي خالي کردن خشم‌تان يا براي حل کردن مشکل؟ اگر هدف شما واقعا حل مشکل است، اين حالت دفاعي را کنار بگذاريد و تنها در مورد موضوع گفت‌وگو کنيد. وقتي که همسرتان اشتياق شما براي حل مسئله را ببيند، او هم سپر دفاعي‌اش را کنار مي‌گذارد و مي‌پذيرد که کجاي کار مقصر است و در چه زمينه‌هاي مي‌تواند به حل مشکل کمک کند.

مراقب کلمات باشيد
اگر بحث شما در مورد اشتباهي است که همسرتان انجام داده است، هرگز اشتباهات گذشته‌اش را وارد بحث نکنيد. قيد‌هايي مثل «هميشه» و «هرگز» بار عاطفي بالايي دارند؛ پس هنگام به کار بردن‌شان مراقب باشيد. گذشته از قيد‌ها، بي‌توجه به معناي هيچ کلمه‌اي، آن را به کار نبريد و تصوري در ذهن همسرتان ايجاد نکنيد که بعد از دعوا هم گريبان‌تان را بگيرد. يادتان نرود که بعضي کلمه‌ها به سادگي از ذهن پاک نمي‌شود. پس مراقب حريمي که ميان‌تان است باشيد.

به‌دنبال همدلي بگرديد
مهم‌ترين نتيجه‌اي که قرار است از اين بحث بگيريد، توافق در مورد يک موضوع است. پس حتي اگر در مورد آن اختلاف نظر زيادي داريد، موضوعات فرعي کوچکي که مي‌توانيد در مورد‌شان توافق کنيد را از ياد نبريد. مهم نيست که اين نقاط تفاهم چقدر کوچک باشند؛ شما مي‌توانيد با تمرکز روي همين موضوعات کوچک، از يک بحث بزرگ نتيجه‌اي که مي‌خواهيد را بگيريد.

وقت‌شناس باشيد
زمان مناسب، يکي از مهم‌ترين عواملي است که مي‌تواند موفقيت يا شکست يک بحث را تضمين کند. اگر مي‌خواهيد از بحث کردن با همسرتان نتيجه بگيريد، در هر زماني موضوع را به ميان نياوريد. وقتي که خواب‌آلوده است، ‌اول صبح که پر انرژي است، زماني که مشغول کار است يا در کنارش آدم‌هاي ديگري هم قرار دارند، وقتي که مشغول فوتبال ديدن است و… هرگز براي بحث کردن در مورد موضوعات مهم مناسب نيست.

به فکر برد و باخت نباشيد
براي بحث کردن گاردتان را باز کنيد و قبل از اينکه بحث را شروع کنيد، احتمال اين را بدهيد که حق با شما نباشد. شايد همسرتان با دلايل منطقي چنين کاري را انجام داده باشد و شايد هم شرايط، اين موضوع را به او تحميل کرده باشد؛ پس براي جنگ و به انگيزه بردن مسابقه، بحث را آغاز نکنيد چون ممکن است گاهي هم شما بازنده باشيد.

احساساتش را نشانه نگيريد
هرگز براي کنار کشيدن از بحث و به اصطلاح «بردن»، احساسات همسرتان را نشانه نگيريد. گريه کردن، نشان دادن ضعف جسماني يا نشان دادن اينکه اگر او به خواسته‌تان عمل نکند، از هم مي‌پاشيد، بدترين راه‌هاي پايان دادن به بحث هستند. يادتان نرود که شما مسئوليت يک زندگي مشترک را به‌عهده داريد و حتي اگر به‌نفع‌تان هم نباشد، بايد مثل يک بالغ عمل کنيد و تصميم بگيريد.

انتقاد را با احساس شروع کنيد
اگر مي‌خواهيد از همسرتان انتقاد کنيد يا احساس مي‌کنيد که بايد مشکلي را حل کنيد، بايد با يک شروع خوب وارد بحث شويد. نخستين کلمات هميشه مهم‌ترين کلمات هستند؛ پس در قدم اول به جاي اينکه بگوييد «وقتي تو…» يا «چرا تو…»، از عبارت‌ه ايي مثل «من احساس مي‌کنم…» استفاده کنيد. اگر در همان ابتداي کار با او مثل يک فرد بي‌مسئوليت برخورد کنيد، او هم براي اثبات بي‌گناهي‌اش از راه‌هايي وارد مي‌شود که هيچ نتيجه‌ خوبي را به‌دنبال نخواهد داشت.

انتقام نگيريد
ممکن است در بحث اين‌بار، شما براي بعضي اتفاقات مقصر باشيد و همسرتان گاهي از شما انتقاد کند. شايد هم راهکار‌تان براي مقابله با اين انتقاد‌ها، بيان اشتباهات همسرتان باشد و گمان کنيد اگر با هر صحبتي که او عليه شما مي‌کند، يک جواب دندان‌شکن بدهيد و به او نشان دهيد که از شما ضعيف‌تر و پراشتباه‌تر است، اين بازي را مي‌بريد. اما باز هم بايد تاکيد کنيد که بحث‌هاي زناشويي نه بازي است و نه جنگ و باز هم بايد بگوييم که تنها روي موضوع بحث تمرکز کنيد و به فکر انتقام گرفتن نباشيد.

فرار نکنيد
چه شما بحث را شروع کرده باشيد و چه همسرتان، بايد تا رسيدن به يک نتيجه منطقي در بحث بمانيد. البته اين ماندن را در شرايطي توصيه مي‌کنيم که از اصول بالا پيروي کرده باشيد و با داد و بيداد و تحقير، بحث را به حاشيه نکشيده باشيد. اگر احساس مي‌کنيد توان ادامه بحث را نداريد، بدون قهر و بي‌خبر ترک کردن بحث، از همسرتان بخواهيد که باقي حرف‌ها را براي فرصت بهتري بگذارد و اگر هم تنها براي فرار از مسئوليت‌ها مي‌خواهيد بحث را خاتمه دهيد، کمي صبورتر باشيد. نگذاريد در ذهن همسرتان به فردي بي‌مسئوليت تبديل شويد که نمي‌تواند از پس يک بحث منطقي بربيايد.
*جام نيوز