کد خبر: ۷۲۵۰۰
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۲
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۰۳

بورس از دولت و مجلس خواستار کاهش بهره مالکانه معادن شد

  مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران از احتمال تعدیل حق انتفاع ۳۰ درصدی معادن خبر داد و گفت: در پیشنهادی رسمی از دولت و مجلس خواسته ایم تا در خصوص بهره مالکانه عدد ۳۰ درصد را تعدیل کند.
 
به گزارش پول‌نیوز، حسن قالیباف اصل در گفت‌وگو با خبرنگاران با بیان این که بورس اوراق بهادار تهران در بررسی بودجه 94 کشور به نکاتی برخورد کرده و برای رفع دغدغه های جامعه سهامداری و همچنین کاهش ریسک های سیستماتیک پیشنهادهایی را مطرح نموده است اعلام کرد: پیشنهادهای بورس تهران در خصوص صنایع پالایشگاهی، پتروشیمی، سنگ آهن و سایر صنایع رسما به دولت و مجلس ارائه شده است.
 
این مقام اجرایی بازار سهام در برابر این پرسش که پیشنهاد مشخص بورس تهران برای حل مشکل حق انتفاع 30 درصدی معادن سنگ آهن چیست گفت: در جزء 1 بند الف تبصره 10 عوارض 30 درصدی برای استخراج سنگ آهن در نظر گرفته شده است.حال آن که تعیین عوارض 30 درصد برای فروش معادن در بودجه سالانه که یک برنامه کوتاه مدت است، باعث ابهام و در نهایت آسیب این حوزه و رویگردانی سرمایه گذاران از سرمایه گذاری در این بخش می شود.
 
وی با بیان این که این عوارض به مبلغ فروش سنگ آهن خام، سنگ آهن دانه‌بندی شده و افشرده(کنسانتره) تعلق می‌گیرد، خاطرنشان ساخت: در پیشنهادهای بودجه ای خود اعلام کرده ایم؛ سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته در شرکت‌های سنگ آهنی و افزایش قابل توجه ظرفیت این شرکت‌ها در سال‌های اخیر مرهون حضور سرمایه‌گذاران و سهام‌داران آن‌هاست که با صرف‌نظر از سودهای سالانه و به کمک آورده‌ی نقدی خود، سرمایه‌ی این شرکت‌ها را به بیش از 30 برابر افزایش داده‌اند.
 
مدیرعامل بورس تهران با بیان این که نهاد اجرایی بازار سهام در پیشنهادهای رسمی خود درباره سنگ آهنی ها به موضوع مهم توسعه این شرکت ها پرداخته است گفت: بدون تردید توسعه‌ی سرمایه‌گذاری در این بخش و اجرای طرح‌های توسعه‌ای جدید مستلزم شفافیت سیاست‌های دولت درباره‌ی این صنعت و افزایش پیش‌بینی پذیری وضعیت آینده‌ی آن است.
 
وی اضافه کرد: از طرفی دیگر تعیین عوارض مختلف از جمله حق انتفاع دارنده پروانه بهره‌برداری معادن سنگ آهن در بودجه سالانه به کاهش شفافیت بازار و حذف قابلیت پیش‌بینی آن منجر می‌شود که این امر تعریف پروژه‌های جدید و انجام سرمایه‌گذاری در طرح‌های توسعه‌ای را به شدت کاهش می‌دهد؛ بنابراین پیشنهاد شده قیمت نهاده‌های مورد نیاز صنایع فعال در بازار سرمایه و عوارض مربوط به معادن سنگ آهن در چهارچوب قانون بلندمدت تعیین شود تا به بازار سرمایه برای تجهیز منابع مالی به‌ منظور انجام سرمایه‌گذاری‌های جدید کمک شود.
 
این مقام اجرایی در بازار سرمایه ابراز امیدواری کرد که با بازگرداندن پروانه بهره برداری به این شرکت ها و تعیین عوارض بر اساس قانون، تعادل و رونق مجدد در این بخش از بازار سرمایه حاکم شود.
 
پس از آن که دیوان عدالت اداری رای به توقف موقت پرداخت بهره مالکانه توسط شرکت های چادملو و گل گهر داد و وزیر اقتصاد و دارایی هم در نامه ای خطاب به معاون اول رئیس جمهور خواستار بازگرداندن پروانه بهره برداری این معادن به بهره برداران شد، امیدواری ها برای لغو یا تعدیل حق انتفاع یا همان بهره مالکانه سنگ آهنی ها افزایش یافته است.
 
این گزارش می افزاید: سهامداران صنعت سنگ آهن هفته گذشته در نامه ای خطاب به رئیس جمهور خواستار لغو بهره مالکانه شده بودند و به نظر می رسد تحولات مزبور در راستای درخواست سهامداران از حسن روحانی در حال انجام است. چهارشنبه گذشته هم محمد فطانت رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار نیز در جلسه ای با برخی از کارگزاران از احتمال لغو یا تعدیل بهره مالکانه خبر داده بود.