کد خبر: ۷۲۵۱۳
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۲۱۴
علی لاریجانی:

به ما ربطی ندارد که اوباما در کنگره مشکل دارد / اگر ایران را تحریم کنند، پشیمان می شوند

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اگر اوباما می‌گوید مشکلاتی در کنگره و پارلمان وجود دارد، این مساله ربطی به ما ندارد، اظهار کرد: مسیر مذاکرات را مسیر معقول می‌دانیم لذا در صورت تصویب تحریم‌های جدید از سوی کنگره آمریکا با حرکت جهشی در فناوری هسته‌ای ایران مواجه می‌شوند.
 رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اگر اوباما می‌گوید مشکلاتی در کنگره و پارلمان وجود دارد، این مساله ربطی به ما ندارد، اظهار کرد: مسیر مذاکرات را مسیر معقول می‌دانیم لذا در صورت تصویب تحریم‌های جدید از سوی کنگره آمریکا با حرکت جهشی در فناوری هسته‌ای ایران مواجه می‌شوند.

به گزارش پایگاه خبری «تیک»، علی لاریجانی در نشست خبری خود با رییس مجلس گرجستان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در صورت تحریم‌های جدید کنگره آمریکا، مجلس ایران چه عکس‌العملی خواهد داشت، اظهار کرد: الان نمی‌خواهم راجع به اینکه چقدر این بحث‌ها اصالت دارد قضاوت کنم ولی روشن است که ما سناریوی این موضوع را به طور جدی طراحی کردیم و اگر به این مسیر بروند از این مسیر پشیمان خواهند شد.

رییس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد:‌ حتما در این صورت با حرکتی جهشی در فناوری هسته‌ای ایران مواجه می‌شوند و این برای ایران مقدور است البته ایران یک انعطاف‌هایی داشت برای اینکه مساله از طریق مذاکرات سیاسی حل شود.

لاریجانی افزود: اینکه امروز آقای اوباما می‌گوید مشکلاتی در پارلمان و کنگره داریم ربطی به ما ندارد و ایران نباید هزینه حل این مشکلات را بپردازد.

رییس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اگر اوباما ناتوانی در حل مسائل داخلی خود دارد نباید آن را در مذاکرات سرریز کند همان‌طور که ما داریم شرایط را کنترل می‌کنیم آنها هم باید برای کنترل موضوع توانمندی داشته باشند.

وی ادامه داد: اما اگر نمی‌توانند نباید بگویند مذاکرات مشکل پیدا کرده بلکه هرگونه ناتوانی در این امر به این معنی است

که آنها آن را به هم زده‌اند لذا ما مسیر مذاکرات را مسیر معقولی برای حل این مساله می‌دانیم و زمینه و مطالعات برای سناریوی بدیل آن هم انجام شده و مقدماتش در بودجه سال آینده صورت گرفته است.

رییس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از این نشست اظهار کرد:‌ در دیدار با همتای خود مذاکرات خوبی به منظور گسترش روابط دوجانبه و در زمینه مسائل منطقه‌ای مطرح شد و ایران و گرجستان دو کشوری هستند که از نظر تاریخی فرهنگ نزدیکی دارند.

لاریجانی با اشاره به افزایش سطح روابط اقتصادی و تجاری بین دو کشور، گفت: در زمینه روابط اقتصادی دو کشور سطح این روابط به اندازه 200 میلیون دلار است که قابل گسترش می‌باشد و در این جلسه نیز بحث‌های مفصلی در خصوص افزایش روابط تجاری و موضوعاتی مانند انرژی و زمینه‌های صنعتی و سرمایه‌گذاری و همچنین امکانات توریستی مطرح شد.

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه گروه دوستی پارلمانی مجلس و کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی نیز این موضوعات را دنبال خواهند کرد، گفت: در این جلسه تروریسم یکی از موضوعاتی بود که مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد دو کشور در زمینه مبارزه با تروریسم همکاری‌هایی داشته باشند و فکر می‌کنم جلسه رییس مجلس گرجستان و هیات همراه و سفرشان به کشور سفر مهمی است که می‌تواند راه‌ها را برای همکاری‌های دو کشور تسهیل کند.

داوید اوسوپاشویلی رییس مجلس گرجستان نیز در این نشست از دعوت پارلمان ایران برای سفر به کشورمان تشکر کرد و گفت: در مذاکراتی که با رییس مجلس ایران داشتم مسائل مفید و جالبی را مطرح کردیم و تاکید شد که جمهوری اسلامی ایران و گرجستان سابقه دیرینه‌ای دارند و در آینده همکاری‌های خود را توسعه دهند.

رییس مجلس گرجستان افزود: در شرایطی که امروز در منطقه وضعیت پیچیده‌تر و مشکلات بیشتر می‌شود تهدید تروریسم وجود دارد لذا مطرح شد که دو کشور باید بتوانند همکاری‌های خود را در زمینه مبارزه با تروریسم افزایش دهند.

وی به افزایش همکاری‌های ایران و گرجستان در زمینه کریدورهای حمل و نقل، آب و انرژی اشاره کرد و افزود: مجلس ایران در این جلسه نیز تاکید کرد که از تمامیت ارضی و استقلال گرجستان حمایت کرده و در آینده نیز حمایت خواهد کرد و این موضوع ثابت و تغییرناپذیر ایران است.

رییس مجلس گرجستان در پایان اظهار کرد: امیدواریم همکاری‌های پارلمانی افزایش یافته و گروه‌های دوستی نیز دیدارهای دوجانبه‌ای را داشته باشند.