کد خبر: ۷۲۵۵۴
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۸:۵۶
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۱۱

افشای عذرخواهی «بلر» از «قذافی»

 انتشار نامه محرمانه تونی بلر نخست وزیر پیشین انگلیس به معمر قذافی، از گوشه دیگری از همکاری های اطلاعاتی و امنیتی گسترده دو کشور برای مقابله با مخالفان دیکتاتور سابق لیبی، پرده برداشت.

 به گزارش پايگاه خبري «تيک» (Tik.ir)، براساس این نامه، که در روزنامه های تایمز و گاردین منتشر شده است، تونی بلر از 'معمر قذافی' بدلیل قصور در بازگرداندن مخالفان دولت لیبی به طرابلس که احتمالا با شکنجه نیروهای امنیتی این کشور مواجه می شدند، عذرخواهی کرده است.

تونی بلر نخست وزیر پیشین انگلیس در این نامه به معمر قذافی می گویداز این که دادگاه های این کشور مانع از استرداد پنج تن از مخالفان دولت لیبی ساکن انگلیس ، بدلیل ترس از بدرفتاری با آنها، به طرابلس شده اند، 'خیلی نا امید' شده است.

بلر که این نامه را بر روی کاغذی با سربرگ نخست وزیری انگلیس نوشته، همچنین از قذافی برای 'همکاری بسیار عالی ' میان دستگاه های ضد تروریسم دو کشور تشکر کرده است.

روزنامه تایمز روز شنبه در این خصوص نوشت: این نامه در آوریل سال 2007 میلادی، در زمانی که افسران اطلاعاتی لیبی اجازه یافته بودند پناهندگان لیبیایی را در انگلیس برای همکاری با دستگاه های اطلاعاتی دو کشور تحت فشار و ارعاب قرار دهند، نوشته شده است.

این روزنامه افزود: این نامه که با 'معمر عزیز' شروع و با 'بهترین آرزوها برای وی' ختم شده، در میان مدارکی بوده است که بعد از سرنگونی معمر قذافی در سال 2011 میلادی بدست مخالفان افتاده و در اختیار وکلای برخی از آنان در لندن قرار گرفته است .

تایمز نوشت: این وکلا که وکالت 12 تن از مخالفان دولت قذافی را برعهده دارند، مدعی هستند که این افراد توسط دستگاه های امنیتی و اطلاعاتی لیبی و انگلیس در جریان همکاری آنان، مورد شکنجه و بدرفتاری قرار گرفته اند.

به نوشته تایمز، این افراد ، که شامل شش لیبیایی ، پنج شهروند انگلیسی ساکن لیبی و یک سومالیایی هستند، به همین دلیل در دادگاهی در لندن، علیه دولت انگلیس شکایت کرده اند.

این روزنامه افزود: وکلای این افراد در پرونده ای که در دادگاه عالی انگلیس، علیه سازمان های امنیت داخلی (ام آی 5 )، سازمان ضد جاسوسی ( ام ای 6) و وزارتخانه های امور خارجه و کشور انگلیس، طرح کرده اند، گفته اند اسناد کنونی نشان می دهد فشارها و محدودیت های اعمال شده علیه موکلان آنها قانونی نبوده است.

روزنامه تایمز نوشت: بدنبال انتشار این نامه دفتر تونی بلر گفته است ' نخست وزیر پیشین انگلیس بدون شک همیشه مخالف استفاده از شکنجه و ارعاب بوده است.'

در همین حال گفته می شود تونی بلر نخست وزیر پیشین انگلیس با امضای قراردادی با قذافی که به «توافق صحرا» معروف شده است به بهبود روابط بین المللی لیبی کمک کرد.

پس از سقوط رژیم قذافی و فاش شدن بخشی از اسناد محرمانه سازمان امنیت لیبی، مشخص شده بود که دولت انگلیس و سازمان اطلاعاتی ˈام آی 6ˈ در عملیات دستگیری و برخی از مخالفان قذافی از جمله انتقال 'سامی الساعدی' و 'عبدالحکیم بلحاج' و خانواده اش به لیبی، همکاری نزدیکی با سازمان ˈسیاˈ و سازمان امنیت قذافی داشته اند.

سامی الساعدی سه سال پیش در همین ارتباط علیه سازمان های امنیتی انگلیس شکایت کرد که در نهایت این شکایت با موافقت دولت انگلیس مبنی بر پرداخت دو میلیون و 200 هزار پوند غرامت به آقای الساعدی و خانواده اش، در پاییز سال گذشته مختومه شد.

بلحاج نیز سال گذشته در شکایت خود، دولت انگلیس و سازمان های اطلاعاتی آن را به همدستی با رژیم قذافی در ربایش و انتقال غیرقانونی خود و خانواده اش به لیبی متهم کرده است.
*ایرنا