کد خبر: ۷۲۶۲۸
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۱
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۲۱

آغاز تزلزل وضعيت "داعش" در عراق

  با اثبات دشمني داعش براي تمام مردم عراق از هر دين و مذهب و قوميتي، ساکنان اهل سنت استان الانبار نيز با بغداد همسو شده و در کنار ارتش از هويت ملي و عربي خود دفاع مي‌کنند.

 به گزارش پايگاه خبري «تيک» (Tik.ir)، در شرايطي که «حيدر العبادي» نخست وزير عراق اعلام کرد که ارتش عراق اکنون ديگر در استان «الانبار» احساس آسودگي خيال مي‌کند، مقامات مسئول محلي و سران عشائري که در حال نبرد با داعش هستند، مي‌گويند که دليل آنکه ارتش اکنون در اين استان، مسير راحت‌تر را در پيش دارد اين است که حقيقت ماهيت داعش براي مردم اين استان فاش شده است.

العبادي نيز در اظهارات خود تاکيد مي‌کند که اين شرايط يک سال پيش در الانبار نبود. شيخ «رافع عبدالکريم الفهداوي» شيخ عشيره البوفهد نيز در گفت‌وگو با روزنامه فرامنطقه‌اي «الشرق الاوسط» سخنان العبادي را تاييد مي‌کند و مي‌گويد: اين صحيح است اما مسئله‌اي که برخي رسانه‌ها آن را ناديده مي‌گيرند اين است که در مناطقي که عشائر کنترل امور را به دست گرفته‌اند همکاري زيادي ميان آنها، نيروهاي ارتش و نيروهاي امنيتي وجود دارد و بستر خوبي براي قرار گرفتن همه در يک خندق واحد مقابل داعش ايجاد شده است.

اما کينه‌توزي‌هاي طائفه‌اي پيشين که به اظهارنظرهاي تند و آتشين ميان طرفهاي سياسي منجر شده بود، دليل اصلي تسهيل روند براي ايجاد بستري مناسب براي داعشي‌ها در عراق بود. به اعتقاد فهداوي، داعش از فضاي کينه‌توزي‌هاي موجود براي سوء استفاده از تمام عشائر بهره جست اما زماني که نتوانست موافقت تمام اعضاي يک عشيرة را کسب کند، تلاش کرد تا آغوش و پناهگاهي هر چند کوچک در هر عشيره براي خود ايجاد کند. دليل اصلي اقدام عشائر در پذيرش نيروهاي ارتش عراق به همين داعش باز مي‌گشت زيرا وجهه داعش در ميان عشائر زشت بود و از سوي ديگر تغييرات و اصلاحاتي که عبادي در ارتش ايجاد کرد، فضاي مناسبي را براي تفاهم ايجاد کرد و همين امر به تحقق پيروزي‌هاي مستمر به رغم کمبود تسليحات و تجهيزات کمک کرد.

از سوي ديگر «عذال الفهداوي» عضو شوراي استاني الانبار نيز گفت: آنچه که در جبهه‌هاي جنگ عليه داعش طي چند مدت اخير روي دارد، بيانگر وحدت صفوف ملي و اثبات دشمني داعش براي همه ملت بود. به همه ثابت شد که اگر داعش، پيشروي کند، همه متضرر خواهند شد و اگر در جايي عقب‌نشيني کند، تمام عراقي‌ها با هر دين و مذهبي پيروز شده اند. به همين دليل نيز اکنون، ارتش عراق در هر منطقه‌اي از استان الانبار مورد استقبال قرار مي‌گيرد و هرچه که غير از اين گفته شود، نوعي جنگ تبليغاتي است.
*فارس