کد خبر: ۷۲۶۳۲
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۶
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۶۴

تمام اقدامات قانوني درباره عبدالزهرا را انجام داده بوديم، مدارکش هم موجود است

 دبيرکل پيشين ستاد ملي مبارزه با دوپينگ گفت: تمامي مراحل قانوني در موضوع دوپينگ بازيکن عراق را را به بهترين شکل انجام داديم و مدارک آن نيز موجود است.

به گزارش پايگاه خبري «تيک» (Tik.ir)، دکتر لطفعلي پورکاظمي در مورد اينکه دکتر هاشميان اعلام کرده اگر ستاد ملي مبارزه با دوپينگ ايران بر اساس رويه استاندارد رسيدگي به تخلفات، دوپينگ بازيکن عراق را به فيفا اعلام مي‌کرد، محال بود AFC به‌ ضرر ايران راي دهد اظهار داشت: در تاريخ 93/5/17 از عبدالزهرا در جريان هفته دوم رقابت‌هاي ليگ برتر فوتبال و بازي بين تيم‌هاي تراکتورسازي و ذوب‌آهن اصفهان،‌ تست دوپينگ گرفتيم و در تاريخ 93/6/19 جواب آزمايش وي از آزمايشگاه کلن آلمان آمد که نتيجه هم مثبت بود و او از ماده ممنوعه متيل هگزان آمين استفاده کرده بود.

وي ادامه داد: زماني که جواب آزمايش آمد و مي‌خواستيم راي را صادر کنيم ديديم اين بازيکن به عراق بازگشته و به همين علت نادوي ايران نامه را در تاريخ 93/6/29 به فيفا ارسال کرد و کميته پزشکي فيفا هم بلافاصله جواب داد که نامه دريافت شده است و اين تاييديه را داريم.

دبيرکل پيشين ستاد ملي مبارزه با دوپينگ تصريح کرد: براساس کد 1-3-15 وادا، اگر تست دوپينگ هر ورزشکاري مثبت اعلام شود و در آن زمان به کشور خودش رفته باشد به خاطر مليت و اقامتش، نادوي آن کشور موظف است که تمام مدارک دوپينگي او را به فدراسيون بين‌المللي آن رشته اعلام کند که در اين مورد فدراسيون بين‌المللي، فيفا است. يعني براساس اين کد وادا،‌ چون عبدالزهرا به کشور خودش بازگشته و عضو تيم پليس عراق هم شده بود،‌ ما اجازه صدور راي نداشتيم. اگر بعد از مثبت شدن دوپينگ همچنان در ايران بود، مي‌توانستيم راي محروميت را صادر کنيم اما اين بازيکن راهي کشورش شده بود.

پورکاظمي تاکيد کرد: به همين دليل از همان تاريخ 93/6/31 که تاييديه فيفا را در مورد دريافت نامه گرفتيم، ديگر فيفا متولي اين قضيه شد و از همان تاريخ نيز اختيارات ادامه دادرسي از ايران سلب شد. از اين تاريخ فيفا چگونگي روند دادرسي را به عهده گرفت. با توجه به اين مسئله به محض اينکه نادوي ايران متوجه شد اين بازيکن در ليست عراقي‌ها در جام ملت‌هاي آسيا قرار دارد، يک ماه قبل از آغاز اين رقابت‌ها به فيفا نامه زد و آنها را در جريان اين موضوع قرار داد.

رئيس پيشين فدراسيون پزشکي ورزشي يادآور شد: در روز 93/11/1 که دو روز قبل از بازي ايران و عراق بود دکتر سجادي نامه‌اي به AFC زد که اين ورزشکار خاطي است و تمامي مربوط به دوپينگ وي نزد فيفاست و نامه‌هاي ارسال‌شده و مدارک مربوط به دوپينگ او در نادوي ايران موجود است. بعد از مسابقه مذکور نيز فدراسيون ايران در تاريخ 93/11/4 بار ديگر به AFC نامه زد که چرا اين ورزشکار دوپينگي کماکان براي تيم عراق در ديدار با ايران بازي کرده و خواستار بررسي هر چه سريع‌تر اين پرونده شد.

پورکاظمي با بيان اينکه نادو ايران در اين پرونده هر اقدام قانوني که لازم بود انجام داد، افزود: تمامي مراحل قانوني را به بهترين شکل انجام داديم و مدارک آن نيز موجود است. مهم‌ترين مدرک هم، نامه ايران به فيفاست که همانطور که گفتم 29 شهريور امسال ارسال شد و ما همه توضيحات لازم را در آن ارائه کرديم. اگر لازم باشد اين نامه را در اختيار رسانه‌ها قرار خواهند داد تا مشخص شود ما کوتاهي نکرده‌ايم. ضمن اينکه در تاريخ 19 شهريور نيز که آزمايشگاه کلن نتيجه اين دوپينگ را مثبت اعلام کرد، طبق قانون، پيش از ايران (به عنوان ارگان تست گرفته) و وادا، به فدراسيون بين‌المللي آن رشته يعني فيفا نامه زده است.

وي در پايان گفت: همان طور که اشاره کردم فيفا يک ماه قبل از آغاز جام ملت‌ها با ارسال نامه‌اي به ايران مسئوليت پرونده را به طور کامل برعهده گرفت و اينکه اقدام قضايي آن را به کدام ارگان واگذار کرده است را ما نمي‌دانيم. در واقع در اين زمينه خود فيفا بايد به فدراسيون ايران پاسخگو باشد.
*تسنيم