کد خبر: ۷۲۶۳۴
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۸
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۲۶

رکود 50 درصدي در بازار مسکن کشور

  نايب رييس اتحاديه کشوري مشاوران املاک از رکود 40 تا 50 درصدي بازار مسکن خبرداد و گفت: دولت با اجراي سياست اقتصادي مناسب مي‌تواند شوک مثبتي وارد کرده و بازار را بهبود ببخشد.

به گزارش پايگاه خبري «تيک» (Tik.ir)، رسول جهانگيري درباره علت رکود بازار مسکن اظهار کرد: رشد بازار مسکن در ايران در 35 سال گذشته حالت سينوسي داشته؛ به اين صورت که پنج تا شش ماه رشد مي‌کرد و سپس سه سال به دنبال آن دچار رکود مي‌شد.

وي با بيان اينکه در کشورهاي پيشرفته مسکن را به عنوان کالايي مصرفي نگاه مي‌کنند، افزود: در کشور ايران مسکن کالايي سرمايه‌اي تلقي مي‌شود و متاسفانه برخي مسائل سياسي به طور ناخواسته بر آن اثر مي‌گذارد.

رييس اتحاديه مشاوران املاک اصفهان ادامه داد: به طور مثال پول و سرمايه به دليل نبود شرايط سرمايه‌گذاري وارد بازارهاي مانند طلا و ارزو مي‌شود و به طور ناگهاني از بازار مسکن خارج مي‌شود که تاثيرات منفي خود را دارد.

جهانگيري از رکود 40 تا 50 درصدي در بازار مسکن اصفهان و کشور به نسبت مدت مشابه سال گذشته خبر داد و گفت: در حال حاضر در برخي محلات شهر شاهد کاهش صدور پروانه‌هاي ساخت و ساز بين 20 تا 30 درصدي به نسبت سال قبل هستيم که اين امر درآمد شهرداري را نيز کاهش داده است.

وي خاطرنشان کرد: دولت با اجراي سياست اقتصادي مناسب مي‌تواند شوک مثبتي وارد کرده و بازار را بهبود ببخشد که علاوه بر اين امر به دنبال آن اشتغال مستقيم و غير مستقيم اين عرصه را افزايش دهد.

جوازهاي ساخت تجاري محدود شود

اين عضو شوراي شهر اصفهان درباره ارقام وام مسکن گفت: با وام‌هاي 30 تا 50 ميليوني در شهرهاي کوچک مي‌توان منزل خريداري کرد، اما با اين ارقام کلان شهر اصفهان نمي‌توان مسکن خريد، چرا که به طور مثال تا زمان رشد بازار در يک سال و نيم قبل در برخي محلات خانه متري دو نيم ميليون تومان بود و در حال رکود فعلي هم همين نرخ است.

جهانگيري افزود: از شهرداري درخواست کرده‌ايم تا براي رشد بازار مسکن در دهه فجر امسال اقدام به تدابيري هم‌چون کاهش تخفيف تراکم ساخت کند تا رقبت به سرمايه گذاري بيشتر شود.

وي در پاسخ به اين سوال که افزايش تعداد مغازه‌هاي اصناف در اصفهان بيش از نياز استاندارد در کشور اعلام شده است، گفت: شوراي شهر نيز اعتقاد را دارد که در خيابان‌هاي جديد الاحداث شهر و تعريض شده بايد صدور جواز ساخت تجاري زيادي محدود شود.
*ايسنا