کد خبر: ۷۲۶۵۵
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۱
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۱۳۱

دستگيري باند 8 نفره آدم ربا در تهران

  هشت جوان که با ربودن مسافران از خانواده‌هاي آنان در ازاي آزادي فرزندشان اخاذي مي‌کردند، با تلاش ماموران پليس آگاهي تهران بزرگ شناسايي و دستگير شدند.

۲۰ مهرماه ، وقوع يک فقره "زورگيري منجر به ربايش (آدم ربايي) در پوشش مسافرکشي" به کلانتري ۱۵۴ چيتگر اعلام شد ؛ شاکي در اظهاراتش به ماموران گفت :توسط چهارسرنشين يک دستگاه خودرو پيکان آبي رنگ مورد زورگيري ، ربايش و اخاذي قرار گرفته است . با تشکيل پرونده مقدماتي با موضوع "سرقت به عنف" و به دستور شعبه اول بازپرسي دادسراي ناحيه ۳۴ تهران ، پرونده براي رسيدگي در اختيار اداره پنجم پليس آگاهي تهران بزرگ قرار گرفت .

شاکي پس از حضور در اداره پنجم پليس آگاهي تهران بزرگ ، در اظهاراتش به کاراگاهان گفت : ساعت ۱۹:۰۰ ، قصد بازگشت به منزل را داشتم ؛ به همين علت ، در کيلومتر ۹ جاده قديم به مقصد ميدان آزادي سوار يک دستگاه خودرو پيکان آبي رنگ با چهارسرنشين شدم . زمان سوار شدن يکي از سرنشينان صندلي عقب به بهانه اينکه کمي جلوتر پياده مي شود ، از ماشين پياده و به اين شيوه مرا در بين دو سرنشين صندلي عقب قرار دادند . به محض حرکت ماشين ، ناگهان تيزي چاقو را از سوي هر دو سرنشين عقب ماشين در پهلوهاي خود احساس کردم که با تهديد چاقو و قمه مرا مجبور کردند که تمامي وجه نقد ، گوشي تلفن همراه و کارت عابر بانک خودم را تحويل دهم .

سارقان پس از سرقت عابربانک ، مرا مجبور کردند تا با خانواده ام تماس گرفته و از آنها بابت آزادي خودم درخواست پول نمايم و خانواده ام نيز با اطلاع از اين موضوع مبلغ مورد درخواست سارقان را پرداخت کردند .

شاکي در ادامه اظهاراتش و در خصوص نحوه آزادي اش به کارآگاهان گفت : تا زمان واريز پول به حساب عابر بانک ، سارقان مرا در داخل ماشين نگه داشته و در خيابان مي چرخيدند؛پس از آنکه خانواده ام با شماره تلفن همراهم تماس گرفته و واريز پول را اعلام کردند ، يکي از سارقان به عابربانک مراجعه و از وصول پول اطمينمان پيدا کرد ؛ پس از آن مرا در در تاريکي شب و در بيابان هاي اطراف جاده کرج رها کردند اما پيش از آن به چشمانم افشانه اشک آور زدند و پس از آن از محل دور شدند .

با توجه به اظهارات شاکي پرونده و همزمان با انجام چهره نگاري ، کاراگاهان اداره پنجم پليس آگاهي تهران به بررسي تراکنش مالي حساب عابربانک مالباخته پرداخته و اطلاع پيدا کردند که وجوه داخل حساب ، در شعبه بانکي منطقه قلعه حسن خان برداشت شده است ؛ با بررسي تصاوير بدست آمده از دوربين هاي مداربسته بانکي ، کارآگاهان موفق به شناسايي تصوير برداشت کننده وجه نقد از حساب مالباخته شدند . مالباخته با مشاهده تصاوير دوربين هاي مداربسته بانکي ، يکي از سرنشينان صندلي عقب خودرو پيکان آبي رنگ را مورد شناسايي قرار داد و به کارآگاهان عنوان داشت : صاحب تصوير همان شخصي است که با تهديد قمه مرا مجبور کرد تا با خانواده ام تماس گرفته و از آنها درخواست پول کنم . با شناسايي تصوير يکي از سارقان و با بهره گيري از بانک اطلاعاتي پليس ، مجرم سابقه دار "نادر " که پيش از اين سابقه سرقت موتورسيکلت در سوابقش ثبت شده بود ، شناسايي و تصوير وي نيز توسط مالباخته مورد شناسايي کامل قرار گرفت . با شناسايي "نادر " به عنوان يکي از متهمين پرونده ، مخفيگاه وي در منطقه قلعه حسن خان شناسايي ، ودستگير شد در بازرسي از مخفيگاهش چندين قبضه سلاح سرد ، افشانه اشک آور و همچنين عابربانک مالباخته کشف شد .

متهم که چاره اي جز اعتراف نداشت سه همدست خود بنام هاي مرتضي ، آرش و ساسان را معرفي کرد . متهم در اعترافاتش به کارآگاهان گفت : هر چهار نفرمان بچه هاي منطقه قلعه حسن خان هستيم که در يک باشگاه ورزشي با همديگر دوست شده بوديم تا اينکه تصميم به سرقت به شيوه زورگيري گرفتيم . در ادامه تحقيقات ،کارآگاهان اقدام به شناسايي مخفيگاه سه متهم تحت تعقيب پرونده در دو منطقه "صفادشت شهريار" و "شهر کرج" کرده ، با اخذ نيابت قضايي اقدام به دستيگري هر سه متهم کردند . سه متهم پس از دستگيري و انتقال به اداره پنجم و اطلاع از اعترافات صريح همدست خود ، اظهارات نادر را به صورت کامل تأييد و در اعترافات خود به دهها فقره زورگيري هاي مشابه اعتراف کردند .

کارآگاهان موفق به شناسايي تعداد ديگري از شکات و مالباختگاني شدند که توسط متهمين مورد زورگيري و سرقت قرار گرفته بودند . شناسايي اعضاي گروه زورگير و آدم ربايي جديد در بررسي يکي از سرقت هاي بعنف همراه با آدم ربايي ، پرونده اي از اداره يازدهم پليس آگاهي تهران بزرگ در اختيار اداره پنجم قرار گرفت که طي آن آدم ربايان قصد اخاذي ۱۰ ميليون توماني از خانواده يکي از شکات را داشته اند که بواسطه اطلاع يکي از بستگان نزديک شاکي که در نيروي انتظامي مشغول به خدمت است، اين خانواده از پرداخت پول به سارقان خودداري کرده و موضوع را بلافاصله به پليس اطلاع داده بودند . شاکي اين پرونده پس از حضور در اداره پنجم و شناسايي يکي از متهمان ( ساسان ) در اظهاراتش به کارآگاهان گفت : اين شخص به همراه سه نفر ديگر اقدام به سرقت وجوه نقد همراه و ربايش من کرده است . با توجه به شناسايي ساسان توسط شاکي جديد پرونده ، تحقيقات پليسي براي شناسايي اعضاي گروه جديد سارقين بعنف در دستور کار کارآگاهان اداره پنجم قرار گرفت ؛ ساسان نيز که چاره اي جز بيان حقيقت نداشت به ناچار لب به اعتراف گشود و به عضويت در گروه ديگري از سارقين بعنف اعتراف و سه همدست خود بنام هاي "احد " ، "مهران " ، "سجاد " را معرفي کرد . اظهارات شاکي جديد پرونده شاکي پرونده که هنوز آثار کبودي ناشي از ضرب و شتم توسط سارقين بر روي بدنش به وضوح ديده مي شد ، پس از شناسايي ساسان به کارآگاهان گفت : از ميدان آزادي به مقصد خيابان خليج سوار يک دستگاه خودرو پرايد سفيد رنگ با چهار سرنشين شدم که در طي مسير ناگهان دو سرنشين صندلي عقب با تهديد چاقو اقدام به سرقت تمامي وجوه نقد همراهم کردند . آنها پس از سرقت عابر بانک مرا مجبور کردند تا با خانواده ام تماس بگيرم و يکي از آنها به پدرم عنوان داشت که اگر مبلغ ۱۰ ميليون تومان پرداخت نکند ، آنها مرا خواهند کشت ؛ مدتي از تماس آدم ربايان با خانواده ام گذشت و پدرم به آنها گفت در آن مدت کوتاه قادر به تهيه مبلغ مورد درخواست آنها نيست . شاکي در خصوص آثار کبودي ناشي از ضرب و شتم بر روي بدنش نيز به کارآگاهان گفت : سارقان زمانيکه از دريافت پول و اخاذي از خانواده ام نااميد شدند ، مرا به باغ هاي منطقه شهريار برده و در تاريکي شب ، شروع به ضرب و شتم شديد من کرده و پس از آن از محل دور شدند .

دستگيري اعضاي دومين گروه با بهره گيري از اعترافات بدست آمده از "ساسان" و شناسايي هويت سه عضو گروه جديد سارقان بعنف که به شيوه آدم ربايي اقدام به اخاذي از مالباختگان خود کرده بودند ، مخفيگاه آنها در منطقه قلعه حسن خان شناسايي و هر سه نفر آنها دستگير و به اداره پنجم پليس آگاهي تهران بزرگ منتقل شدند . اين سه متهم در اظهارات خود ضمن اعتراف صريح به دهها فقره زورگيري و ربايش افراد به شيوه مسافرکشي ، آخرين عضو گروه بنام محسن را نيز معرفي کردند که بلافاصله اين متهم در منطقه رباط کريم شناسايي ، دستگير و به اداره پنجم پيلس آگاهي تهران بزرگ منتقل شـد . متهمان اين گروه از سارقين بعنف در خصوص نحوه سوار کردن شکات به خودرو عنوان داشتند که در برخي از سرقت هاي خود و براي ايجاد اعتماد و راضي کردن مالباختگان براي نشستنِ مابين دو سرنشين صندلي عقب ، يکي از متهمان اقدام به پوشيدن لباس سربازي مي کرده تا شکات به تصور سرباز بودن وي ، به اظهاراتش مشکوک نشده ، به راحتي سوار ماشين شده و در بين دو سرنشين صندلي عقب قرار بگيرند . سرهنگ کارآگاه داوود فـرد ، معاون مبارزه با سرقت هاي خاص پليس آگاهي تهران بزرگ ، با اعلام اين خبر گفت : با توجه به اعتراف صريح هر هشت متهم دستگير شده در خصوص ارتکاب دهها فقره زورگيري و اقدام به آدم ربايي براي اخاذي ، از کليه شکات و مالباختگاني که بدين شيوه و شگرد مورد سرقت ، تهديد ، ضرب و شتم و اخاذي قرار گرفته اند دعوت مي شود تا براي شناسايي متهمان و پيگيري شکايات خود به اداره پنجم پليس آگاهي تهران بزرگ واقع در خيابان وحدت اسلامي مراجعه کنند .
*مهر