کد خبر: ۷۲۶۷۱
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۷:۵۴
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۹۰۵

نشانه هاي سلامت از نوع خوني!

  خون نقش پستچي بدن را دارد و اکسيژن، مواد غذايي، هورمون‌ها و... را به نقاط مختلف بدن و مواد زائد را هم به کليه‌ها و کبد مي‌رساند تا دفع شوند. براي همين خون شما مي‌تواند به‌خوبي نشانگر وضعيت سلامت شما باشد.

به گزارش پايگاه خبري «تيک» (Tik.ir)، در ميان تمام آزمايش‌هاي خون، معاينات و ساير عملکردهاي کلينيکي و پاراکلينيکي که پزشکان انجام مي‌دهند شايد 5 متغير از همه مهم‌تر باشند. در اين مطلب اين 5 فاکتور مهم را به شما معرفي مي‌کنيم.

اگر مي‌خواهيد سکته قلبي نکنيد
فشارخون
ميزان مطلوب و ايده‌آل: تا 120 روي 80 ميلي‌متر جيوه
چرا ميزان فشارخون مهم است:
اگر فشارخون بالا برود، به طور مزمن مي‌تواند به شريان‌هايي که خون را در قسمت‌هاي مختلف بدن مي‌چرخاند، آسيب برساند، اما آسيب افزايش فشارخون صرفا در عروق نيست بلکه افزايش آن مي‌تواند به بافت‌ ارگان‌هاي مهم بدن مثل کليه‌ها هم صدمه برساند.
چه کاري بايد انجام دهيد:
حداقل 4 بار در سال توسط يک پزشک يا پرستار باتجربه، فشارخون خود را اندازه‌گيري کنيد. دکتر جان کليتور متخصص قلب در دانشگاه واندربيلت مي‌گويد: «شما مي‌توانيد فشارخون خودتان را اندازه‌گيري کنيد و اگر بالا بود حتما به پزشک مراجعه کنيد، اگر هميشه فشارخون‌تان طبيعي بود باز هم در سال چند بار به پزشک مراجعه کنيد تا فشارخون شما را به طريقه علمي و صحيح اندازه‌گيري کند.»
وقتي چربي‌ها خطرناک مي‌شوند
کلسترول
ميزان ايده‌آل: ميزان LDL (چربي موسوم به چربي بد) بايد کمتر از 220 ميلي‌گرم بر دسي‌ليتر باشد. ميزان HDL (چربي موسوم به چربي خوب) بايد بالاي 85 ميلي‌گرم بر دسي‌ليتر باشد.
چرا ميزان کلسترول خون مهم است:
نتايج تحقيقات گسترده‌اي که در سال 2009 در نشريه پزشکي ملي به چاپ رسيده است نشان مي‌دهد که اگر ميزان LDL خون افراد 100 ميلي‌گرم بر دسي ليتر بيشتر از حد طبيعي باشد احتمال بروز بيماري‌هاي قلبي در آنها 50درصد بيشتر و اگر ميزان LDL خون افراد 200 ميلي‌گرم بر دسي‌ليتر بيشتر از حد طبيعي باشد احتمال بيماري قلبي در آنها 70درصد بيشتر از افراد با ميزان LDL طبيعي است.
چه کار بايد انجام دهيد:
دکتر مارک فن‌درنون، فوق تخصص غدد درون‌ريز در دانشگاه وست‌اينديانوپوليس، در اين‌مورد مي‌‌گويد: «بهترين کار اين است که هر سال آزمايش خون بدهيد و ميزان کلسترول و تري‌گليسريد و ميزان LDL و HDL آن را اندازه‌گيري کنيد.»
ضربه‌هاي قلبت را بشمار
ضربان قلب
ميزان ايده‌آل: 60 تا 100 ضربه در دقيقه (bpm) البته ضربان قلب در ورزشکاران حرفه‌اي مي‌تواند از اين هم کمتر باشد.
چرا تعداد ضربان قلب مهم است:
اگر ميزان ضربات قلب شما در حالت عادي، در 30 سالگي، 80 ضربه باشد، هر 15 ضربه در دقيقه اضافه شدن به آن 25درصد احتمال بيماري‌هاي قلبي را در شما بالاتر مي‌برد. نتايج مطالعه‌اي که توسط انجمن ملي قلب کانادا صورت گرفته نشان مي‌دهد که بالا رفتن ميزان ضربان قلب به صورت دائمي (مثلا اگر فردي به طور معمول در زمان استراحت ضربان قلبش بين 75 تا 80 باشد، در حالت استراحت اين ضربان هميشه بين 85 تا 90 شود) احتمال بيماري‌هاي قلبي-عروقي در او بسيار بيشتر خواهد شد.
چه کاري بايد انجام دهيد:
هرچند روز يک‌بار، پس از بيدار شدن از خواب و قبل از خارج شدن از تختخواب ضربان قلب خود در يک دقيقه را يادداشت کنيد. دکتر ووبو بک ويلم از دانشگاه مينه‌سوتا مي‌گويد: «اگر متوجه شديد که ضربان قلب شما در زمان استراحت خيلي فرق مي‌کند و يک روز 60 و يک روز 80 است يا اگر ضربان قلب شما در زمان استراحت هميشه بالاي 90 بود، حتما به پزشک متخصص قلب مراجعه کنيد و از او مشورت بگيريد.»
نيکوکار باشيد
گروه خوني
ميزان ايده‌آل: وجود ندارد!
گروه خوني شما يا A است يا B يا O يا AB، اين را پروتئين‌هايي به نام آنتي‌ژن مشخص مي‌کنند که روي سلول‌هاي خوني قرار دارند. البته در اين ميان برخي مردم پروتئين ديگري دارند به نام RH که اين گروه را گروه RH مثبت و گروهي که اين پروتئين را ندارند گروه RH منفي مي‌نامند. افراد بايد گروه خوني مشابه گروه خوني خود با وضعيت RH مشابه خود را دريافت کنند.
چه کاري بايد انجام دهيد:
افرادي که گروه خون O دارند، به خصوص گروه خوني –O اگر نيکوکار هستند و سرنوشت ديگران برايشان مهم است، بهتر است که هرچند وقت يک‌بار خون اهدا کنند، زيرا اين گروه خوني کمياب‌‌ترين گروه خوني است. گروه خوني +AB هم ديگر گروه خوني کمياب است که افرادي که آن را دارند مي‌توانند هرچند وقت يک‌بار با اهداي خون خود جان انسان‌هاي متعددي را نجات دهند.
زيادي شيرين نباشيد
قندخون
ميزان ايده‌آل: قند خون ناشتاي زير 100 ميلي‌گرم دسي‌ليتر ميزان مطلوب، ارزيابي مي‌شود.
چرا ميزان قندخون مهم است: ميزان قند خون ناشتا و قند خون بعد از غذا، بهترين نشانه‌ها براي ميزان احتمال فرد به بيماري‌ ديابت هستند.
چه کاري بايد انجام دهيد:
از پزشک خودتان بخواهيد که حداقل سالي يک‌‌بار ميزان قند خون ناشتاي شما را چک کند. اگر ميزان قند خون ناشتاي شما بيش از 110 بود، يک بار ديگر آزمايش را تکرار کنيد و اگر اين بار هم بالا بود آزمايش قند خون 2 ساعت پس از غذا را انجام دهيد و زير نظر پزشک متخصص غدد قرار بگيريد. اگر ميزان قند خون ناشتاي شما بين 90 تا 110 بود هرچند ماه يک‌بار آزمايش خود را تکرار کنيد.
اگر فشارخون شما بالاست بهتر است سراغ اين مواد غذايي برويد
1- کرفس
اين اعتقاد وجود دارد که کرفس اصلا کالري ندارد و مي‌تواند شما را لاغر کند. صحت اين ادعا ثابت نشده است اما پژوهشگران دانشگاه شيکاگو نشان داده‌اند که کرفس غني از فتاليد است که مي‌تواند کاته کولامين‌ها (هورمون‌هاي موسوم به هورمون استرس که باعث تنگي عروق و بالا رفتن فشارخون مي‌شوند) را مهار کند. بهترين کار اين است که آب 7 ساقه کرفس را با آب يک پرتقال مخلوط کنيد و بنوشيد.
2-خوشمزه و مفيد
دکتر مالکوم وان دربرگ، متخصص فارماکولوژي مي‌گويد: «کاهش سديم و افزايش پتاسيم مي‌تواند باعث کاهش فشارخون شود» کليه‌هاي انسان که مسئول تنظيم سطح مايعات بدن و در نتيجه ميزان فشارخون بدن هستند نيازمند نسبت 3 به 2 پتاسيم به سديم هستند. براي اين کار موز گزينه مناسبي است.
بهترين کار اين است که روزي 2 موز بخوريد تا سطح سديم و پتاسيم خون‌تان را به سطح مناسب برسانيد.
چرا روغن زيتون و سير تازه را بايد با هم خورد؟
3- روغن زيتون
دکتر وست راتربون، مسئول تحقيقات دانشگاه ايلي نويز مي‌گويد: «خوردن روزانه يک‌ يا 2 قاشق بزرگ روغن زيتون مي‌تواند فشارخون ماکسيمم انسان را کاهش دهد. اين ميزان کاهش پس از يک تا 2 سال استفاده حدود 3 تا 5 درصد است.» در ضمن روغن زيتون که داراي اولئيک اسيد تک‌اشباع است ميزان کلسترول خون را هم کاهش مي‌دهد.
اگر مي‌خواهيد بيشترين سود را ببريد، روغن زيتون را به همراه سير تازه نوش‌جان کنيد تا از چسبيدن کلسترول به ديواره عروق و انسداد در جريان خون و ايجاد لخته هم جلوگيري کنيد.

4- هندوانه
هندوانه را به شوخي «بازکننده جريان خون» مي‌دانند، زيرا آمينواسيدهاي هندوانه در بدن انسان به آرژنين بدل مي‌شوند که باعث تنظيم ميزان مناسب عروق بدن مي‌شود و در نتيجه فشارخون انسان را در حد طبيعي و مناسب تنظيم مي‌کند.
روزانه يک ليوان بزرگ آب هندوانه يا يک برش نيم کيلويي هندوانه تازه بخوريد.
*سلامت نيوز