کد خبر: ۷۲۷۲۲
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۹
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۵۳
خرم:

منتقدان پياده روي ظريف و کري نمي خواهند پرونده هسته اي به نتيجه برسد

 علي خرم معتقد است آنها که از پياده روي ظريف و کري انتقاد مي کنند از همان ابتدا که روحاني بر سر کار آمد تلاش کردند جلوي کار او را بگيرند و نگذارند پرونده هسته اي به نتيجه برسد.

 به گزارش پايگاه خبري «تيک» (Tik.ir)، اين کارشناس مسائل بين المللي گفت: آنها که در امور ديپلماسي متخصص هستند اشکالي به پياده روي ظريف و کري وارد نمي بينند. اين کار هيچگونه شائبه اي ندارد و اقدامي معمول است.

وي خاطرنشان کرد: وزراي امورخارجه و رهبران کشورها براي تصميم گيري در خصوص يک مسئله ممکن است باهم به ماهيگيري يا تفريح بروند؛ در ايران نيز شاهد آن هستيم که روساي برخي سازمان ها براي حل برخي مسايل فيمابين با يکديگر قرار مي گذارند و در مکان هاي مختلف تفريحي و گردشگري نسبت به حل و فصل موضوعات سازماني اقدام مي کنند.

اين کارشناس مسايل بين الملل تاکيد کرد: اين مسايل در سطح ديپلماتيک عرف و بسيار معمول است، همان موقع که اين ها با هم پياده روي مي کردند اوباما و ديويدکامرون نيز در کاخ سفيد باهم قدم مي زدند و اظهارنظر مي کردند.

خرم زير سوال بردن پياده روي ظريف و جان کري را « دور از سطح يک روابط ديپلماتيک و بسيارغيرحرفه اي » خواند و گفت: آن ديدگاه سياسي که موجب اين انتقادها است کاري به پياده روي يا غيرپياده روي ندارد . اين ها از همان ابتدا که روحاني سرکار آمد قصدشان اين بود که جلو کار وي را بگيرند و کاري کنند که پرونده هسته اي به نتيجه نرسد.

وي ادامه داد: اين افراد حتي اگر به فرض امروز برف هم ببارد آن را به گونه اي تحليل مي کنند که مشکلي در پرونده هسته اي بوجود آورند. کساني که اين موضوع را مطرح مي کنند دو دسته هستند؛ يک دسته افراد فاقد ديد کارشناسي و دسته ديگر کساني هستند که جناحي و با قصد و منظور اين کار را انجام مي دهند.

اين کارشناس مسائل بين المللي در مورد وضعيت مذاکرات هسته اي نيز گفت: ضرورت ها ي جمهوري اسلامي ايران و کشورهاي 1+5 حاکي از آن است که مذاکرات هسته اي تا پايان مدت تمديد شده به نتيجه برسد.

خرم به ديدارهاي پياپي وزيران خارجه جمهوري اسلامي ايران و آمريکا اشاره کرد و افزود: توافق نهايي هسته اي ميان ايران و 1+5 بايد زودتر به نتيجه برسد . نبايد اجازه دهيم بدخواهان در آن خلل بوجود آورند. امروز، نتانياهو و جمهوري خواهان آمريکا همدست شده اند و مي خواهند زيرآب مذاکرات هسته اي را بزنند . در اين شرايط عقل سليم توصيه مي کند که ما فرصت به اين افراد ندهيم.

اين کارشناس مسايل بين الملل در خصوص تحليل عملکرد ظريف در سياست خارجي گفت: يک ديد مربوط به مسوولين و رهبران کشور مي شود که در اين مورد اظهارنظر مي کنند و به ايشان دستور العمل مي دهند که چه اقدامي را دنبال کند . اين ديدگاه مستقل از اين است که افراد عادي بخواهند در آن اعمال نظر کنند.

وي ادامه داد: تاکنون تا بالاترين سطح مملکت بر مذاکرات هسته اي نظارت داشتند و موافق آن بوده اند، پس ديد سياسي مثبت است و در اين مورد هيچ نکته منفي وجود ندارد.

اين کارشناس مسايل بين الملل گفت: در بحث ديد کارشناسي و تخصصي نيز کسي مي تواند در خصوص مذاکرات هسته اي و سياست خارجي دکتر ظريف اظهارنظر کند که به اندازه وي يا بيشتر از وي يعني 35 سال کار ديپلماتيک داشته باشد تا بتواند اظهارنظر کند.
*ايرنا