کد خبر: ۷۲۷۵۲
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۱
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۷۷
معاون وزير بهداشت اعلام کرد:

ايران بزرگترين مصرف کننده ترياک دنيا

  معاون تحقيقات و فناوري وزارت بهداشت گفت: ايران، بزرگترين مصرف کننده ترياک دنياست و نقش اين ماده در بروز سرطان قطعي است، همچنين مصرف چاي د اغ و سمومي مانند نيترات که در برخي آبها و مواد غذايي هست،‌نيز سرطان زا هستند.

 به گزارش پايگاه خبري «تيک» (Tik.ir)، رضا ملک‌زاده در همايش سرطان و پيشگيري گفت: سرطان مشکل بزرگي براي سلامتي بشر است. در سال 2012 هر سال 14 ميليون مورد جديد و 8 ميليون مرگ ناشي از سرطان داشته‌ايم که بسياري از آنها باعث کوتاهي عمر، ناراحتي و هزينه‌هاي بسيار مي‌شوند. در اين ميان 165 هزار مورد سرطان مربوط به کودکان است.

وي افزود: در دنيا سرطان‌هاي شايع شامل ريه، پستان، روده بزرگ، پروستات و معده است. در کشورهاي توسعه‌ يافته بيشتر است و به تدريج به کشورهاي در حال توسعه نيز سرايت شده است.

معاون تحقيقات و فناوري وزير بهداشت گفت: در ايران روال متفاوتي وجود دارد. معده شايع‌ترين سرطان و سپس مثانه، پروستات، روده بزرگ و ريه در مردان و در زنان پستان، روده بزرگ، ريه، مري و معده است و رتبه چهارم را در منطقه داريم.

ملک‌زاده گفت: متوسط جهاني بروز سرطان در سال 182در ۱۰۰ هزار است. در ايران 134 در 100 هزار است. در واقع شيوع سرطان در کشور از متوسط جهاني کمتر است. البته سرطان‌ها به خوبي ثبت نمي‌شوند و در 45 سال گذشته در ايران اميد به زندگي 22 سال افزايش يافته است.

معاون تحقيقات و فناوري وزير بهداشت با اشاره به تحقيق انجام شده در شمال ايران و شمال آسيا گفت: مشخص شده که بيشترين سرطان را در سال 1970 در دو شهر گنبد کاووس و ترکمن صحرا در ايران و دنيا داشته‌ايم. در واقع اين دو شهر بيشترين شيوع سرطان مري و معده را داشته‌اند.

ملک‌زاده ادامه داد: در 10 سال گذشته نيز در استان گلستان مطالعه‌اي انجام شد و نشان داد مرگ و مير بر اثر سرطان مري فقط 22 درصد بوده است و 50 درصد مرگ‌ها به دليل سکته‌هاي قلبي بوده بنابراين بسياري از افراد قبل از سرطان بر اثر سکته مي‌‌ميرند.

وي مهمترين علل سرطان مري در اين منطقه را نوشيدن چاي داغ، مسائل ژنتيکي، مصرف مواد دخاني به ويژه ترياک دانست و گفت: در گذشته 18 درصد افراد بالاي 40 سال روزانه ترياک مصرف مي‌کردند در حالي که مصرف سيگار 12 درصد بوده است.

وي ادامه داد: ترياک در انواع سرطان‌ها نقش دارد البته علل سرطان در همه جاي دنيا يکسان نيست. پايين بودن وضعيت بهداشت دهان و دندان نيز عامل مهمي در ابتلا به سرطان‌هاي مري و معده در ايران است.

وي گفت: افزايش طول عمر، کنترل عفونت‌ها، کاهش مرگ نوزادان و تغيير سبک زندگي باعث افزايش بروز سرطان در کشور است. البته در مورد سموم که نيترات مهمترين آن است کاري نشده اما مشخص شده مصرف نيترات همزمان با عدم رعايت بهداشت دهان و دندان در ابتلا به سرطان نقش دارند.

ملک‌زاده گفت:‌50 درصد سرطان‌ها قابل پيشگيري و 50 درصد قابل درمان است و عوامل مهم که مي‌توان در پيشگيري از سرطان آنها را شناخت مصرف سيگار، قليان و ترياک است، نقش ترياک از سيگار بيشتر است در حالي که هنوز برخي اطبا يا در طب سنتي به مصرف آن توصيه مي‌شود. در حالي که از عوامل ابتلا به سرطان لوزالمعده مصرف ترياک است.

وي چاقي را از دلايل ديگر ابتلا به سرطان دانست و گفت: 65 تا 70 درصد ايراني‌ها اضافه وزن دارند که اين موضوع در ابتلا به سرطان روده بزرگ، سينه و پروستات نقش دارد. همچنين مصرف ميوه و سبزي در کشور کم است از طرفي مصرف آجيل بي‌نمک در پيشگيري از سرطان نقش دارد.

وي در اشاره به امواج موبايل گفت: سازمان جهاني بهداشت در بررسي‌هاي اثر موبايل هنوز بر سرطان ثابت نشده است اما در هفته گذشته در مطالعه‌اي که در کشور سوئد انجام شد نشان داد که مي‌تواند موبايل و سرطان با هم ارتباط داشته باشند.

ملک‌زاده همچنين با اشاره به مقاله علمي گفت: بيشترين مصرف ترياک جهان در ايران است. اين در حالي است که مصرف ترياک سکته‌هاي مغزي و قلبي را دو برابر مي‌کند و بايد به آن توجه شود.

معاون تحقيقات و فناوري وزير بهداشت 5 درصد سرطان‌ها را جنبه ژنتيکي دانست و گفت:‌برنامه کنترل سرطان را در ايران جدي نگرفته‌ايم در حالي که بايد نظام ثبت دقيق سرطان را داشته باشيم به همين دليل برنامه‌اي داريم که در 10 استان کشور اجرا خواهيم کرد تا آمار و نوع سرطان‌ها را شناسايي کنيم.
*فارس