کد خبر: ۷۲۷۵۵
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۶
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۶۹
بلومبرگ گزارش داد:

تلاش نتانياهو براي هشدار درباره توافق با ايران از تريبون کنگره

  انتقادها از برنامه مورد نظر نخست وزير رژيم صهيونيستي براي سخنراني در کنگره آمريکا درباره مذاکرات هسته‌اي گروه 1+5 با ايران بالا گرفته است.

 به گزارش پايگاه خبري «تيک» (Tik.ir)، پايگاه اينترنتي بلومبرگ در گزارشي به قلم "کالف بن ديويد" با عنوان "نتانياهو: از سخنراني در کنگره آمريکا براي هشدار دادن درباره توافق هسته اي ايران استفاده مي کنم"، نوشت: بنيامين نتانياهو نخست وزير اسرائيل اعلام کرده است "به هر جا که دعوت شوم، مي روم" تا درباره توافق هسته اي با ايران هشدار دهم. اين در حالي است که انتقادها از برنامه مورد نظر او براي سخنراني در کنگره آمريکا درباره مذاکرات هسته اي گروه 1+5 با ايران بالا گرفته است.

نتانياهو در نشست هفتگي کابينه اسرائيل در بيت المقدس اعلام کرد: به عنوان نخست وزير اسرائيل تعهد دارم هر چه در توان دارم براي جلوگيري ايران از دست يابي به تسليحات هسته اي انجام دهم، برنامه اي که با هدف اسرائيل خواهد بود.

او همچنين گفت: اين تلاشي جهاني است و من به هر جا که دعوت شوم مي روم تا موضع اسرائيل را در اين زمينه اعلام کنم و از آينده اسرائيل و موجوديت آن دفاع کنم.

نتانياهو دعوت "جان بونر" رئيس مجلس نمايندگان آمريکا را براي سخنراني در نشست مشترک کنگره در روز سوم ماه مارس پذيرفته است، اقدامي که با دولت باراک اوباما رئيس جمهور آمريکا هماهنگ نشده بود. منتقدان مي‌گويند اين اقدام به معناي زير سوال بردن تلاش هاي کنوني اوباما براي مذاکره با ايران با هدف دست يابي به توافق نامه نهايي هسته اي است و به سبب ضربه زدن به روابط کاخ سفيد با تل آويو به اسرائيل آسيب خواهد رساند. آنها همچنين مي گويند اين سخنراني سبب بهبود موقعيت نخست وزير اسرائيل در انتخابات 17 ماه مارس خواهد شد.

شلي ياچيموويچ قانون گذار اسرائيلي از حزب مخالف کارکر اعلام کرد : ديدگاهي در دولت اوباما وجود دارد که در نهايت به اسرائيل ضربه خواهد زد.

او در گفتگو با راديو اسرائيل گفت: نتانياهو به جاي ايراد سخنراني در تبليغات انتخاباتي آماده آسيب زدن به روابط ما با آمريکا مي شود.

جمهوري خواهان و برخي از دموکرات ها در کنگره در پي اعمال تحريم هاي اقتصادي و ديپلماتيک بر تهران هستند ، اقدامي که سبب شکست مذاکرات هسته اي ايران با گروه موسوم به 1+5 خواهد شد. رئيس جمهور آمريکا در سخنراني سالانه خود اعلام کرد هر گونه لايحه پيشنهادي براي افزايش تحريم ها عليه ايران را تحريم خواهد کرد . اين در حالي است که نتانياهو از اعمال مجازات هاي بيشتر عليه ايران حمايت مي کند.

"مايکل اورن" سفير سابق نتانياهو در آمريکا از نخست وزير اسرائيل خواسته است سخنراني اش را در کنگره لغو کند.

اورن - که در حال حاضر در تلاش براي راه يابي دوباره به پارلمان اسرائيل است - در مصاحبه با کانال دو اسرائيل اعلام کرد: رفتار او طي چند روز گذشته سبب به وجود آمدن اين احساس شده است که سخنراني او در کنگره تنها اقدامي سياسي است و اين کار مي تواند به تلاش هاي ما در انجام اقداماتي عليه ايران آسيب بزند.

روابط بين نتانياهو و اوباما بر سر موضوعاتي از قبيل دست يابي به توافق نامه صلح با فلسطينيان و چگونگي مقابله با برنامه هسته اي ايران تيره شده است. کاخ سفيد اعلام کرد اوباما در سفر نتانياهو به واشنگتن براي سخنراني در کنگره آمريکا با او ملاقات نخواهد کرد زيرا انتخابات اسرائيل بسيار نزديک است .
*باشگاه خبرنگاران