کد خبر: ۷۲۷۷۹
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۳۸۸

چي بخوريم تا سرما نخوريم؟

 در ماه‌هاي سرد سال، انگار ابتلا به سرماخوردگي و آنفلوانزا به يک اپيدمي ‌تبديل مي‌شود. اين روزها، در هر خانواده‌اي حداقل يک نفر يا حتي تمام اعضا به اين بيماري‌ها مبتلا شده‌اند. يکي مي‌گويد به دليل هواي آلوده است و ديگري آن را به استرس و ضعف بدن ربط مي‌دهد اما چيزي که به‌نظر مي‌رسد نقش انکارناپذيري در اين ميان دارد، نوع خورد و خوراک است که مي‌تواند قواي جسماني‌ افراد را تقويت ‌کند. از آنجا که رعايت توصيه‌هاي تغذيه‌اي به کوتاه شدن دوره اين بيماري‌ها کمک مي‌کند، در اين مطلب به 8 مورد از اين توصيه‌هاي تغذيه‌اي اشاره خواهيم کرد.

زنجبيل را به خاطر بسپاريد: همه ما زنجبيل را به‌عنوان يک گياه با خاصيت ضددرد معده و ضدتهوع مي‌شناسيم در حالي که براي کاهش شدت علايم سرماخوردگي نيز مفيد است. زنجبيل تازه يا پودرشده را مي‌توان در تهيه انواع غذاها و حتي نوشيدني‌ها به کار برد و خاصيت ضدالتهابي آن به فرونشاندن سرماخوردگي و آنفلوانزا کمک مي‌کند.

آب‌سبزيجات بنوشيد: خوردن انواع سالاد به کوتاه شدن دوره نقاهت بعد از يک آنفلوانزاي سخت کمک خواهدکرد. مي‌توانيد آب سبزي‌هاي تازه را هم بگيريد و با هم مخلوط و ميل کنيد. با اين کار سيستم ايمني‌ بدن تقويت مي‌شود. آب سبزي‌هايي مانند هويج، گوجه‌فرنگي و حتي کرفس از بهترين‌هاست.

ساندويچ گوشت بوقلمون بخوريد: گوشت اين پرنده يکي از منابع عالي پروتئين محسوب مي‌شود و خوردن آن به تقويت قواي جسماني کمک مي‌کند. البته اگر همراه آن سبزي‌هاي تازه‌اي مانند سبزي‌هاي برگ سبز تيره و گوجه‌فرنگي نيز استفاده شود، اين خاصيت افزايش خواهد يافت.

سوپ مرغ بپزيد: خوردن مواد غذايي آبکي در دوران سرماخوردگي آب و موادمغذي مورد نياز بدن را تامين خواهد کرد. در اين ميان سوپ مرغ يکي از بهترين‌هاست زيرا بررسي‌ها نشان داده‌اند توانايي بدن را افزايش مي‌دهد و از گرفتگي راه‌هاي بويايي و ابتلا به عفونت‌هاي باکتريايي و ويروسي جلوگيري مي‌کند.

چاي گرم بنوشيد: در خانواده چاي، چاي سبز و سفيد و سياه به دليل داشتن ترکيب‌هايي با خاصيت آنتي‌اکسيداني، به کاهش علايم تنفسي سرماخوردگي و آنفلوانزا کمک مي‌کنند. اگر اين نوشيدني‌ها را با عسل و کمي ‌آبليموي تازه ميل کنيد، اين خاصيت چند برابر خواهد شد.

سير را از ياد نبريد: سير را براي طعم دادن به غذاها، به‌خصوص سوپ، مي‌توانيد استفاده کنيد. اين سبزي با خاصيت ضدميکروبي، از شدت يافتن بيماري‌هايي با منشاء ويروسي و باکتريايي جلوگيري خواهدکرد.

نان تست ميل کنيد: در دوره سرماخوردگي تامين انرژي موردنياز بدن مهم است و نان تست مي‌تواند يکي از منابع تامين‌کننده انرژي باشد. اين نان راحت هضم مي‌شود و مي‌توان سوپ مرغ را با چند تکه از نان تست تهيه شده با آرد کامل ميل کرد.

موز بخوريد: اگر سرماخوردگي شما علايمي مانند تهوع، استفراغ و اسهال دارد، خوردن موز مي‌تواند به کاهش شدت اين علايم کمک کند. موز ميوه‌اي آسان‌هضم است و پوره يا تکه‌هايي از آن، غذايي مناسب براي مبتلايان به اين بيماري محسوب مي‌شود.
*تبيان