کد خبر: ۷۲۸۱۹
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۶۰۹
واشنگتن پست:

اعراب بازی را به ایران باخته اند / یمن، لبنان، سوریه و عراق به دست تهران افتاده است

با وجود اینکه ایران باعث درگیری بزرگی میان کاخ سفید و کنگره شده است، اما حرکت ایران به سمت نفوذ بر جهان عرب به میزان زیادی نادیده گرفته شده. در واشنگتن که این‌گونه است و عرب‌ها هم این را متوجه شده‌اند. کشورهای طرفدار آمریکا، خصوصا کشورهای خلیج فارس، عمیقا نگران هستند.
واشنگتن پست نوشت: با وجود اینکه ایران باعث درگیری بزرگی میان کاخ سفید و کنگره شده است، اما حرکت ایران به سمت نفوذ بر جهان عرب به میزان زیادی نادیده گرفته شده. در واشنگتن که این‌گونه است و عرب‌ها هم این را متوجه شده‌اند. کشورهای طرفدار آمریکا، خصوصا کشورهای خلیج فارس، عمیقا نگران هستند.

به گزارش پایگاه خبری «تیک»، این هفته شورشیان حوثی، تحت حمایت ایران، کنترل دولت یمن را در دست گرفتند. آن ها در ماه سپتامبر، صنعا، پایتخت این کشور را به تصرف خود درآوردند. روز سه‌شنبه، کاخ ریاست‌جمهوری را گرفتند. روز پنجشنبه، رئیس‌جمهور را مجبور به استعفاء کردند.

در سوریه هم قدرت ایران به طور مشابهی در حال افزایش است. کشورهای بسیار ثروتمند و بسیار ضعیف خلیج فارس نمی‌توانند در مقابل ایران قد علم کنند. در شمال و مغرب می‌بینند که ایران در حال تشکیل هلال شیعه از مدیترانه، عراق، سوریه و لبنان است. در جنوب و مشرق، نایبان ایران کنترل یمن را بدست گرفته‌اند.

سعودی‌ها با تنها راهی که می‌شناسند در حال مبارزه‌اند و آن‌هم تولید انبوه نفت و پایین آوردن شدید قیمت است که فشار بسیاری بر ایران وارد می‌آورد. ایران برای حفظ بودجه خود به نفت ۱۳۶ دلاری نیاز دارد. قیمت امروز نفت زیر ۵۰ دلار است.

با این حال به نظر می‌رسد دولت اوباما استیلای ایران بر سوریه را پذیرفته است و به نیویورک تایمز گفته است، باید در هدف قبلی مبنی بر حذف بشار اسد تجدید نظر کرد.

این برای عربستان و کشورهای خلیج فارس کابوس است. آن‌ها درگیر یک کشمکش منطقه‌ای با ایران شده‌اند و در حال باختن هستند: باخت یمن، باخت لبنان، باخت سوریه و مشاهده نفوذ ایران بر عراق پس از خروج آمریکا از این کشور.

این کابوس با هسته‌ای شدن ایران درآمیخته‌ است. سعودی‌ها متوجه شده‌اند که آمریکا بی‌خبر از آن‌ها با ایران در حال مذاکرات پنهانی بوده است. می‌توانند ببینند که مذاکرات به چه سمتی می‌رود.

باراک اوباما گفته بود، کاهش تحریم‌ها فقط یک امیتاز موقت برای دادن فرصت به مذاکرات است. دوبار مهلت گذشته شده است. دو بار تحریم‌های جدیدی اعمال نشده و فقط مذاکرات بدون هیچ قید و شرطی تمدید شده است.

متحدان منطقه‌ای – عربستان و کشورهای خلیج فارس، اردن، مصر و اسرائیل - بسیار نگران هستند. تهران به وضوح در حال پیشروی است و به نظر می رسد به هر دو هدف خواهد رسید.