کد خبر: ۷۲۸۲۹
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۹۳۸

اسناد محرمانه جنگ 8 ساله ایران و عراق منتشر می شود


رییس سازمان موزه انقلاب و دفاع مقدس اعلام کرد که به دستور ستادکل نیروهای مسلح طبقه بندی محرمانه اسناد هشت سال جنگ تحمیلی از به حال عادی درآمده است و سال 94 در اختیار عموم مردم قرار خواهد گرفت.

به گزارش پايگاه خبري «تيک» (Tik.ir)، برخی اسناد هشت سال دفاع مقدس بر اساس طبقه بندی های حفاظتی مختلف پس از جنگ تحمیلی منتشر شدند اما اسناد محرمانه تاکنون منتشر نشده اند.

سردار سرتیپ پاسدار 'مرتضی قربانی' اعلام کرد که بر اساس دستور سردار سرلشکر سید حسن فیروزآبادی رییس ستادکل نیروهای مسلح کلیه اسناد که تا پایان جنگ در شمار اسناد با سطح طبقه بندی ' محرمانه ' بودند در قالب اسناد عادی منتشر خواهند شد.

او گفت: البته بخشی از اسناد اساسی جنگ همچون فرامین امام(ره) و مقام معظم رهبری، دستورات ریاست جمهوری و تصمیمات شورای عالی دفاع همچنان در طبقه بندی محرمانه باقی خواهند ماند.

رییس سازمان موزه انقلاب و دفاع مقدس ادامه داد: حتی اسنادی که مربوط سازمان حفاظت است نیز از طبقه بندی محرمانه خارج شده است تا در اختیار مردم قرار گیرد.

سردار قربانی اعلام کرد که دستور ستادکل به منظور عادی سازی اسناد به تمامی دستگاه های لشکری و کشوری ابلاغ شده است و این اسناد توسط سازمان موزه انقلاب و دفاع مقدس جمع آوری می شود.

او از همکاری خوب دستگاه های مختلف با موزه سخن به میان آورد و گفت: با این حال برخی دستگاه ها اسناد را به ما تحویل نمی دهند و می خواهند آنقدر آن ها را نگه دارند تا از بین برود ؛ آنان باید توجه داشته باشند که اسناد دفاع مقدس باید در مرکزی جمع شود که در این زمینه وظیفه قانونی دارد.

رییس سازمان موزه انقلاب و دفاع مقدس با بیان اینکه نیروی مسلح حق ارائه سند به بیرون از دستگاه را ندارد، گفت: نیروهای مسلح باید آن بخش از اطلاعات که عادی شده را در اختیار سازمان موزه انقلاب و دفاع مقدس قرار دهند تا از این طریق اسناد به اطلاع مردم برسد.

سردار قربانی با بیان اینکه سازمان موزه انقلاب و دفاع مقدس با تمام موزه های جهان در ارتباط است، گفت : ما این اسناد را که سنبل استقامت و پایداری مردم ایران می دانیم و در اختیار پژوهشگران و دیگر افرادی که نیاز دارند قرار خواهیم داد.

او اعلام کرد که سازمان موزه انقلاب و دفاع مقدس در حال آماده سازی پایگاه اطلاع رسانی است تا در نیمه دوم سال 94 با استفاده از این پایگاه اسنادی را که از طبقه بندی محرمانه خارج شده اند در اختیار مخاطبان قرار دهد.

صدام دیکتاتور عراق در سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی با هدف تجاوز به ایران نیروهای خود را روانه مرزهای مشترک دو کشور کرد که در نهایت این نیروها موفق به دستیابی به اهداف خود نشدند چرا که هشت سال دفاع جانانه و مقدس رزمندگان اسلام نقشه های آنان را بر هم ریخت.
*ایرنا