کد خبر: ۷۲۹۰۴
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۷:۴۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۸۲

اظهارات وزير دفاع آمريکا درخصوص تعطيلي زندان گوانتانامو

  وزير دفاع آمريکا اعلام کرد، تعطيلي زندان آمريکا در گوانتانامو تا پايان دوران رياست‌جمهوري اوباما بسيار دشوار خواهد بود.

 به گزارش پايگاه خبري «تيک» (Tik.ir)، چاک هاگل در مصاحبه با راديو "ان پي آر" همچنين اظهار کرد که براي تصميم‌گيري درباره انتقال برخي از زندانيان گوانتانامو بسيار محتاط بوده است.

سخنان هاگل در حالي مطرح شدند که باراک اوباما، رييس‌جمهوري اين کشور مکررا متعهد شده تا اين زندان در پايگاه نيروهاي آمريکايي درخليج گوانتاناموي کوبا را که تروريست‌هاي مظنون در آن نگه داشته مي‌شدند، تعطيل کند. اما کنگره آمريکا تاکنون ارجاع زندانيان اين زندان به آمريکا را ممنوع و خواستار انتقال آنها به ساير زندان‌ها شده است.

در همين حال ديپلمات‌هاي آمريکايي براي پيدا کردن کشورهايي که تمايلي براي نگهداري از زندانيان گوانتانامو دارند، در تلاشند. همزمان با افزايش سرعت انتقال اين زندانيان به کشورهاي خود يا ساير کشورها، تعداد آنها به تدريج کاهش مي‌يابد.

وزير دفاع آمريکا در پاسخ به سوالي درباره چگونگي تعطيلي زندان گوآنتانامو در صورت تمايل اوباما براي انجام آن در طول باقي مانده دوران رياست جمهوري‌اش اظهار کرد: اين کار بسيار سخت خواهد بود به ويژه اگر کنگره محدوديت‌هاي بيشتري را در مقصد اين 122 زنداني باقي مانده اعمال کند.

وي افزود: اين مساله، اتفاقي ساده و آسان نيست که يک روز بگويم خوب بياييد اين 122 زنداني را جابه‌جا کنيم. آنها به دلايلي آنجا هستند و از آنجايي که ما اکنون به آخرين نفرات رسيديم مي‌توانيم بگوييم که آنها سخت‌ترين موردها هستند.

هاگل پس از اعلام کناره‌گيري‌اش در ماه نوامبر به زودي از سمت خود به عنوان وزير دفاع کنار مي‌رود نکته جالب درباره انتقال زندانيان اين است که رييس پنتاگون بايد رسما تضمين کند که هيچ‌گونه تهديدي درباره امکان بازگشت زندانيان به ميادين جنگ وجود ندارد و هاگل در اين باره گفته که مسووليت اين امر را کاملاً نپذيرفته است.

وزير دفاع آمريکا در ادامه مصاحبه خود در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اعمال فشار بر وي از سوي کاخ سفيد جهت انجام سريع امور عنوان کرد: من هيچ چيزي را در اين باره تاييد نمي‌کنم و تنها مي‌توانم بگويم که همه با من موافق نبودند.

زماني که اوباما به عنوان رييس‌جمهوري آمريکا انتخاب شد، بيش از 240 زنداني در گوانتانامو محبوس بودند و اکنون تنها نيمي از اين رقم در اين زندان باقي مانده‌اند.

اوباما در سخنراني سالانه خود در کنگره مجدداً متعهد شد تا زندان گوانتانامو را تعطيل خواهد کرد.
*شفقنا