کد خبر: ۷۲۹۳۸
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۴۷

کشف "باند جاسوسی روسیه" در آمریکا


سه مرد روس که از قرار معلوم در پی دست‌یابی به طرح‌های محرمانه دولت آمریکا بوده‌اند توسط پلیس فدرال ایالات متحده شناسایی شدند. اف‌بی‌آی این افراد را به جاسوسی از آمریکا برای روسیه متهم کرده است.

به گزارش دویچه وله، پلیس فدرال آمریکا از کشف یک "حلقه جاسوسی روس" خبر داده است. اف‌بی‌آی شکایتی علیه سه مرد روس به اتهام جاسوسی برای سازمان اطلاعات خارجی روسیه (SWR) به یک دادگاه فدرال در منهتن ارائه کرده ‌است.

یکی از این سه مرد بازداشت شده است. این مرد برای یک بانک روسی در منهتن کار می‌کرده است. دو متهم دیگر که دیپلمات‌های روسیه بودند، خاک آمریکا را ترک کرده‌اند. علیه این دو مرد که به دلیل مصونیت قضایی بازداشت نشدند، شکایتی غیابی تنظیم شده است.

بنا بر اعلام پلیس فدرال آمریکا، این سه مرد تلاش کردند به اطلاعات محرمانه دولت اوباما دست پیدا کنند.

اف‌بی‌آی می‌گوید آنها از سوی سازمان اطلاعات مخفی روسیه دستور گرفته بودند به اطلاعاتی در مورد تحریم‌های احتمالی آمریکا علیه بانک‌های روسی و همچنین طرح‌های مربوط به انرژ‌ی‌های جایگزین در دولت آمریکا دست پیدا کنند.

در شکایتی که از این سه مرد تنظیم شده، آمده است که این متهمان به طور مرتب با یکدیگر دیدار و با شیوه‌های رمزگذاری شده تبادل اطلاعات می‌کردند.

آنها همچنین به تلاش برای ترغیب و استخدام شهروندان نیویورک برای فعالیت‌های جاسوسی متهم شده‌اند.

اف‌بی‌آی ده‌ها دیدار این سه مرد را در فاصله مارس ۲۰۱۲ تا سپتامبر ۲۰۱۴ زیر نظر داشته است؛ آنها تلفنی قرار می‌گذاشتند تا اشیایی مانند بلیت، کتاب یا مجله رد و بدل کنند.

پلیس فدرال آمریکا تابستان گذشته (۲۰۱۴) با نفوذ دادن یک مأمور مخفی به این حلقه، از جزئیات فعالیت این افراد آگاه شده است.

کشف این "حلقه جاسوسی" برگ برنده‌ دیگری برای دولت آمریکا در مقابله با سازمان اطلاعات مخفی روسیه است.

اف‌ابی‌آی سال ۲۰۱۰ میلادی یک باند جاسوسی یازده نفره را کشف کرده بود که از قرار معلوم بیش از ۲۰ سال در آمریکا برای روسیه جاسوسی می‌کردند.