کد خبر: ۷۲۹۶۱
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۸۸

حد و حدود حجاب چیست؟

آرایش در مقابل نامحرم نوعی «تبرج» محسوب شده و از نظر شرع جایز نیست.

یک کارشناس مسائل مذهبی گفت: آرایش در مقابل نامحرم نوعی «تبرج» محسوب شده و از نظر شرع جایز نیست.

حجت‌الاسلام سیدرضا موسوی با بیان این‌که «آرایش برای محارم درهر حدی قابل قبول است» اظهار کرد: اشکال آرایش در ظاهر شدن آن مقابل نامحرمان است که از آن به عنوان «تبرج» نام برده می‌شود.

وی تصریح کرد: «تبرج» یعنی اینکه مرد و یا زن خود را به شکلی بیاراید که دیگران را تحت تاثیر قرار دهد و در آنها حالت هیجانی ایجاد کند.

این کارشناس مسائل مذهبی اظهار کرد: آرایش زنان به گونه‌ای که چیزی به صورت خود بیفزایند مانند استفاده از لوازم آرایش نوعی تبرج است و موجب جلب توجه می‌شود و این کار از نظر شرع مجاز نیست.

وی تصریح کرد: اما مواردی مانند اصلاح ابرو و صورت و نیز انجام تتو که جایگزین ابرو بوده را نمی‌توان تبرج و آرایش به حساب آورد و در حقیقت این موارد نوعی پیرایش است نه آرایش، که مانعی ندارد.

موسوی تصریح کرد: در هر حال هر نوع ظاهرشدن مقابل نامحرم به گونه‌ای که احساسات او را برانگیخته و جلب توجه کند، از نظر شرع جایز نیست.

این کارشناس مسائل مذهبی تصریح کرد: حتی در مورد حجاب نیز حد و حدود و عرف تعیین شده است و نباید نوع حجاب به گونه‌ای باشد که محرک هیجانات، عواطف و احساسات نامحرم باشد. وی تصریح کرد: حجاب نباید به گونه‌ای باشد که قیافه فرد را متفاوت کرده و جاذبه ایجاد کند.

موسوی با بیان این‌که «در بحث حجاب موها باید به طور کامل پوشانده شود» خاطرنشان کرد: در همین راستا نحوه و نوع حجاب متناسب با عرف و شرایط جامعه تغییر می‌کند و باید به خاطر داشت که این امر تنها مختص زنان نبوده و مردان را نیز شامل می‌شود.

وی تصریح کرد: چنانچه مردان نیز لباس‌های عجیب پوشیده، به گونه‌ای که جلب توجه کرده و آرامش جامعه را برهم زند و افراد با دید تحقیر به فرد بنگرند، این نوع لباس پوشیدن برای مردان حرام است.
*ایسنا