کد خبر: ۷۲۹۹۲
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۴
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۷۵۲

واکنش ظريف به انتقادات درباره پياده‌روي با کری / مگر چقدر انسان توان تحمل فشار از داخل را دارد؟

  محمد جواد ظريف قدم زدن با آمريکايي در طول مذاکرات را موضوع تازه اي ندانست و گفت: ما در شرايط بسيار دشواري درحال مذاکره هستيم. مگر چقدر انسان توان تحمل فشار از داخل را دارد؟

 به گزارش پايگاه خبري «تيک» (Tik.ir)، «محمدجواد ظريف» افزود: به همه دوستاني که در داخل در مورد مذاکرات انتقاد مي کنند عرض مي کنم، ضمن اينکه به نظر همه احترام مي گذارم و انتقاد را حق مردم، رسانه ها و نمايندگان محترم مجلس مي دانم، مي خواهم دو نکته را در نظر داشته باشند.

وي اظهار داشت: يک نکته اينکه مراقب باشند انتقادهايشان مخرب منافع ملي نباشد، مخرب تيم مذاکره کننده هيچ مشکلي نيست. البته اين نکته نيز حايز اهميت است که ما به عنوان نماينده کشور مذاکره مي کنيم اما حداقل تخريب منافع ملي را به عنوان خط قرمز قبول داشته باشند.

رييس تيم مذاکره کننده هسته اي ادامه داد: نکته دوم که مي خواهم از آنها تقاضا کنم، اين است که بدانند مذاکره در اين شرايط کار بسيار دشواري است و ما در شرايط بسيار دشواري در حال مذاکره هستيم.

ظريف گفت: «به فرموده رهبر معظم انقلاب تيم هسته اي کشورمان يک تنه مقابل يک لشکر ايستاده، يک لشکر به مذاکره با ما مي آيند، اعضاي تيم مذاکره کننده نمي توانند همزمان که با يک لشکر مذاکره مي کنند ، نگران اين باشند که در کشور چندين ديدگاه و نظريه مي خواهد هر حرکت، گفته و صحبتشان را به چالش بکشند؛ نه به نقد بکشند بلکه به چالش بکشند.»

وزير امور خارجه ادامه داد: به هر حال قدم زدن در طول مذاکرات چيز تازه اي نيست، قدم زدن در طول مذاکرات با آمريکايي ها هم چيز تازه اي نيست اما اينکه ناگهان در اين زمينه ديدگاه هايي مطرح مي شود، خب بنده بازهم به همه اين ديدگاه ها احترام مي گذارم اما فکر مي کنم خوب است قدري توجه کنند بنده و همکارانم که تعدادمان به اندازه تعداد انگشتهاي دو دست است و با اين فشار در حال مذاکره هستيم، چه ميزان به عنوان توان تحمل فشار از داخل را داريم.

ظريف اضافه کرد: البته باز هم حق دارند انتقاد کنند، ما هم به آنها احترام مي گذاريم اما انتظار داريم آنها هم مقداري راجع به اين نکات فکر کنند.

** ميزگرد مونيخ
ظريف در پاسخ به اين سوال خبرنگار ايرنا مبني بر اينکه گفته شده قرار است جنابعالي در مونيخ با فابيوس و اشتاين ماير و دو وزير ديگر اروپايي درباره مذاکرات هسته اي ميزگرد داشته باشيد، گفت: همزمان بسياري از ما در مونيخ خواهيم بود، بنده در کنفرانس امنيتي مونيخ حضور خواهم داشت، آقاي کري وزير خارجه آمريکا، آقاي فابيوس وزير خارجه فرانسه و آقاي اشتاين ماير وزير خارجه آلمان هم که ميزبان است ؛ همه ما در مونيخ حضور خواهيم داشت.

وي با بيان اينکه ' صحبت هايي در مورد ملاقات هاي دو جانبه بين ما انجام شده است' گفت: معمولا من نيز جلسه عمومي دارم. سال گذشته در جلسه اي که در مورد ايران بود، بيش از همه موضوع هسته اي مطرح شد ، البته در آن جلسه تنها عضو شرکت کننده از گروه مذاکره کننده من بودم و آقاي آمانو و يک سناتور آمريکايي و اگر اشتباه نکنم يک مقام اروپايي نيز شرکت کرده بود و هيچ کدام از روساي تيم هاي مذاکره کننده کشورهاي ديگر حضور نداشتند.

وي ادامه داد:، در مورد امسال چيزي به من نگفته اند، مي دانم که رييس کنفرانس امنيتي مونيخ چنين صحبتي کرده است که با وزراي اروپايي در مورد مذاکرات هسته اي ميزگرد دارم، ما تا کنون خبري نداريم که در ميزگردي که قرار است من شرکت کنم آيا وزراي ديگر هم هستند يا فقط من حضور دارم، به من خبري نداده اند.

ظريف با اشاره به اينکه امکان ديدارهاي دوجانبه وجود دارد، ادامه داد: هنوز برنامه ريزي نکرده ايم، چند جلسه در پيش داريم از جمله جلسه اي که دوستان ما (معاونان وزارت خارجه) روز پنجشنبه با اتحاديه اروپا دارند، لذا هنوز ما تصميم گيري نکرده ايم.

** مذاکره با اروپايي ها بسيار ريز و کارشناسي خواهد بود
خبرنگار ايرنا پرسيد: آيا برخي اختلافات با آمريکايي ها را حل کرده ايد که اکنون قرار بر مذاکره معاونان وزيران خارجه ايران و سه کشور اروپايي گرفته شده است يا اينکه مي خواهيد پيشنهاد جديدي از اروپايي ها دريافت کنيد؟ يک تحليل هم اين است که مذاکره آتي با اروپايي ها براي گرفتن نظر آنها نسبت به توافق با آمريکا است.

وزير امور خارجه پاسخ داد: در مورد جلسه با اتحاديه اروپا ما در طول يکسال گذشته همزمان با همه اعضاي 1+5 مذاکره کرده ايم، گاهي اوقات مذاکرات ما به صورت جمعي، گاهي دوجابنه و گاهي چندجانبه بوده است اما معمول اين بوده که سه کشور اروپايي با هم به مذاکره ما مي آمدند.

وي تصريح کرد: اين بار هم با توجه به موضوعات مهمي که در دستور کار است، دکتر عراقچي و دکتر روانچي تصميم گرفتند که شايد مناسب باشد ملاقاتي با سه کشور اروپايي داشته باشند که موضوعات به صورت ريز بحث شود چرا که ما اکنون به بحث جزييات رسيده ايم که نياز به بحثهاي فني دارد به همين دليل اين جلسه شکل مي گيرد.

ظريف گفت: در مورد مذاکره با آمريکايي ها ما از ابتدا توافق کرده بوديم تا روي تمام موضوعات به تفاهم نرسيم، روي هيچکدام از موضوعات تفاهم نداريم.

وي با تاکيد بر اينکه کليات همه موضوعات مشخص است، تصريح کرد: اينکه برنامه غني سازي ايران باقي مي ماند، تحريم ها از بين مي رود، هيچ سايتي تعطيل نمي شود و برخي نظارت ها را ايران مي پذيرد، اينها همه مشخص است اما درباره جزييات در برخي موارد بيشتر پيش رفتيم، در برخي موارد کمتر، برخي موارد وارد نکات خيلي ريز و جزيي شديم، در برخي موارد هنوز يا نياز نبوده وارد نکات ريز و جزيي شويم يا همکاران ما احساس مي کردند که بايد مثلا دو موضوع مهمتر غني سازي و تحريم را از سر راه بردارند تا اينکه ساير موضوعات راحت تر قابل حل و فصل باشد.

رييس تيم مذاکره کننده هسته اي ادامه داد: لذا مذاکرات ما با اروپايي ها، آمريکايي ها، روس ها و چيني ها که ما با آنها در سطح بسيار بالا مذاکره داريم، ادامه دارد.

ظريف گفت: به عنوان مثال در سفر اخير به اروپا، وزراي خارجه آمريکا، فرانسه و آلمان را ملاقات کردم، با وزير خارجه انگليس تلفني صحبت کردم و با خانم موگريني مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا نيز ملاقات کردم در واقع اکثرا حضوري ملاقات انجام شد.

ظريف توضيح داد: روز قبل از اينکه من به اروپا بروم، معاون وزير خارجه روسيه در تهران بود، که همکاران من يک روز کامل با وي مذاکره داشتند، و خود من هم يک مذاکره طولاني با وي داشتم لذا ما مذاکراتمان با همه اعضاي 1+5 ادامه داشته است.

وي با بيان اينکه طرف مقابل نمي تواند هم تحريم داشته باشد و هم به راه حل برسد، گفت: ما اعتقاد داريم که اگر اراده سياسي داشته باشند رسيدن به راه حل کار دشواري نيست.

ظريف گفت: همه اين مذاکرات روال معمول است البته اين دفعه مذاکرات ما با سه کشور اروپايي، بسيار ريز و کارشناسي خواهد بود و کارشناسان هسته اي دو طرف هم در اين مذاکره حضور دارند.
*ايرنا