کد خبر: ۷۳۰۸۴
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۱۲

نتایج اولیه تحقیقات در مورد گروگان‌گیری سیدنی


نتایجی اولیه از تحقیقات در مورد گروگان‌گیری در کافه لینت سیدنی که به کشته شدن دو گروگان و گروگان‌گیر ایرانی‌الاصل انجامید، نشان می‌دهد که یکی از گروگان‌ها در پی اصابت گلوله پلیس جان خود را از دست داده است.

جرمی گورملی، رایزن کمکی پزشک قانونی ایالت نیو سوث والز، ۸ بهمن، به خبرنگاران گفته است خانم کاترینا داوسون، وکیل ۳۸ ساله‌ای که در گروگان‌گیری سیدنی کشته شده است، مورد اصابت ۶ قطعه از گلوله یا گلوله‌های کمانه‌کرده پلیس قرار گرفته است.

او اندکی پس از آن از هوش رفته و در محل جان خود را از دست داده است.

پلیس استرالیا، بامداد روز سه‌شنبه ۲۵ آذر ماه، به کافه‌ای که گروگان‌گیری در آن انجام شده بود حمله کرد؛ آنچه به کشته شدن هارون مونس، گروگان‌گیر ایرانی‌الاصل انجامید دو گروگان به نام‌های کاترینا داوسون و توری جانسون ۳۴ ساله نیز در کافه لینت کشته شدند. چند نفر نیز در پی این رخداد زخمی شدند.

حمله پلیس در پی شلیک گروگان‌گیر به توری جانسون انجام شده است که بر زمین زانو زده بود و بدون هیچ هشداری، از پشت سر و با فاصله‌ای نزدیک هدف قرار گرفت؛ یکی از تیرانداز‌های پلیس شاهد این اتفاق بوده است. آنچه در نهایت به ارائه دستور به نیروهای ویژه برای ورود به محل انجامیده است.

خود هارون مونس در پی اصابت ۲۲ گلوله‌ای که پلیس در کافه لینت شلیک کرده، کشته شده است.

تحقیقات اولیه در عین حال نشان می‌دهد که هیچ یکی از گلوله‌های شلیک‌شده از تفنگ شات‌گان (ساچمه‌پران) هارون مونس، به جز آنچه جان توری جانسون را گرفت، به کسی برخورد نکرده است.

تحقیقات در مورد گروگان‌گیری مرگبار سیدنی ادامه دارد؛ بازرسان از جمله در پی یافتن چگونگی دسترسی هارون مونس به سلاح هستند. آنها در عین حال می‌خواهند بدانند چرا او با وجود اتهام مشارکت در قتل همسر پیشین، با قرار وثیقه آزاد بوده است.

هارون مونس از سوی دادگاه به اتهام فرستادن نامه‌های توهین‌آمیز و تهدیدکننده به خانواده‌های هشت سرباز استرالیایی که در افغانستان کشته شده بودند، نیز در سال ۲۰۱۲ مجرم شناخته شده بود.

جرمی گورملی به خبرنگاران گفته است در تحقیقات همچنان هیچ ارتباطی میان مونس و گروه داعش تا لحظه گروگان‌گیری پیدا نشده است. در عین حال این احتمال مطرح شد که شرایط روحی و روانی هارون مونس، به روشن شدن تحقیقات در مورد دلایل کاری که کرده است، کمک کند.