کد خبر: ۷۳۱۲۸
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۱
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۵۷

هشدار برای خوددرمانی و عوارض آن

 یک فوق تخصص گوارش گفت: یکی از مشکلات ما، خوددرمانی افراد بیمار است به طوریکه این مساله امکان تشخیص به موقع را می‌گیرد.

به گزارش پايگاه خبري «تيک» (Tik.ir)، دکتر درویش‌مقدم پیش از ظهر امروز پنجشنبه 9 بهمن ماه در همایش مبارزه با سرطان ‌با بیان اینکه امروزه سرطان به عنوان سومین عامل مرگ و میر در دنیا مطرح است اظهار کرد: اگر آگاهی درستی از سرطان کسب کنیم می‌توان با تشخیص به موقع، یک سوم آنها را درمان کرد.

وی افزود: در ایران نخستین عامل مرگ و میر حوادث رانندگی، سپس بیماری‌های قلبی و عروقی (به دلیل فعالیت بدنی کم، تغذیه ناسالم، موادمخدر و دخانیات) و در رتبه سوم هم سرطان قرار دارد که متاسفانه باتوجه به فزونی آن ممکن است در سال‌های آینده سرطان رتبه دوم مرگ و میر را به خود اختصاص دهد.

درویش‌مقدم بیان کرد: به هر حال خطر سرطان در کمین است اما نباید بیش از اندازه به آن پرداخت تا مردم را نگران کرد ولی باید به اندازه‌ای باشد که خطر را احساس کنند.

این فوق تخصص گوارش گفت: یکی از عوامل محیطی موثر در بروز سرطان، افزایش سن است به طوریکه سنین 45 تا 50 سال بیشترین شیوع سرطان را دارند ضمن اینکه مقوله ارث هم در بروز سرطان موثر است و نه به این معنی که اگر پدری سرطان دارد حتما فرزندان او هم مبتلا خواهند شد بلکه به این مفهوم است که فرزندان او بیشتر در معرض خطر قرار داشته و بایستی مراقبت را بهتر انجام دهند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر ذهن برخی افراد درگیر این مساله است که آیا غذای سالم اصلاً وجود دارد؟ که گرچه باید به دیده شک نگاه کنیم اما نباید هم فکر کنیم که غذای سالمی وجود ندارد، به علاوه مصرف زیاد پروتئین، چربی، کالری‌های زیاد، رژیم غذایی مخرب به ویژه گوشت قرمز، سرخ کردنی‌ها نیز موجب بروز سرطان می‌شود.

درویش مقدم تاکید کرد: استفاده از میوه، سبزیجات و لبنیات برای پیشگیری از سرطان بسیار موثر است ضمن اینکه با وجود یخچال، اما باز هم بهتر است غذاها به صورت تازه تهیه و مصرف شوند.

این فوق تخصص گوارش با اشاره به تاثیر موادمخدر، دخانیات و به ویژه قلیان در ابتلا به سرطان گفت: متاسفانه قُبح استفاده از این مواد در جامعه ریخته شده است و علی‌رغم اینکه جامعه ما در آینده نیاز به نیرو و فکر جوان و خلاق دارد اما امروز جوانان بسیاری مصرف قلیان را در امور روزانه خود قرار داده‌اند.

وی تصریح کرد: هرچند که ما عوامل ژنتیکی موثر در بروز سرطان را نمی‌توانیم تغییر دهیم اما حداقل قادر خواهیم بود که عوامل محیطی را کنترل کنیم.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان سپس به سرطان دستگاه گوارش اشاره و بیان کرد: این سرطان از شایع‌ترین‌ها در ایران به شمار می‌رود، همچنین سرطان معده در بین مشکلات گوارشی شایع‌تر است و در استان کرمان هرچه به سمت مناطق شمالی می‌رویم این میزان بیشتر می‌شود.

وی با اشاره عوامل موثر در بروز سرطان معده گفت: ارث ریسک سرطان را دو تا سه برابر بالا می‌برد، باکتری هلیکو هم که در داخل معده وجود دارد از راه آب و غذای آلوده منتقل می‌شود این باکتری بالقوه بد است اما عملاً خطرناک نیست و همچنین سموم مورد استفاده برای مقابله با آفات نیز از دیگر دلایل ابتلا به سرطان هستند.

درویش‌مقدم افزود: سابقه خانوادگی سرطان دستگاه گوارش باید بررسی شود، به علاوه دردهای ناحیه شکم در سنین بالا ی40 سال و یا کسانی که دردهای طولانی مدت دارند باید توجه کنند.

وی تاکید کرد: یکی از مشکلات ما، خوددرمانی افراد بیمار است به طوریکه هر دردی که بیش از یکماه طول می‌کشد و با علائمی نظیر کم‌خونی، ضعف، استفراغ و یا استفراغ خونی همراه است باید به پزشک مراجعه شود در حالیکه افراد با سهل‌انگاری و خود درمانی امکان تشخیص به موقع را گرفته و خود درمانی می‌کنند.

درویش‌مقدم ادامه داد: آندوسکوپی دقیق ترین راه تشخیص مشکلات معده است در حالیکه بسیاری از مردم از آن هراس دارند و این ترس روند تشخیص را بسیار کند می‌کند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: سرطان روده بزرگ هم در حال حاضر شیوع پیدا کرده است و یکی از علائم هشدار دهنده آن دفع خون است ضمن اینکه اسهال‌های طولانی مدت و یبوست نیز باید بررسی شود.

وی ادامه داد: در جوامع اروپایی افراد بالای 50 سال کولونوسکوپی انجام می‌شود تا تشخیص زودرس داده شود در حالیکه درکشور ما به دلیل خجالت مردم حتی در مورد خونریزی هم چیزی گفته نمی‌شود.

درویش‌مقدم با بیان اینکه چاقی عامل اصلی تمام سرطان‌ها است خاطرنشان کرد: فعالیت فیزیکی مناسب هر روز به مدت نیم ساعت لازم است و به علاوه همواره باید در نظر داشت که پیشگیری بسیار مهم‌تر و مفیدتر از درمان می‌باشد.
منبع: ایسنا