کد خبر: ۷۳۱۵۲
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۹۶۴
گزارش فایننشال تایمز از

مشاجرات تازه ایران و انگلیس و ممانعت از بازگشایی سفارتخانه ها

امیدها برای ازسرگیری روابط ایران و انگلیس پس از اظهارات ویلیام هیگ، وزیر خارجه پیشین انگلیس ، افزایش یافت، وی در ژوئن گذشته اعلام کرد پس از ماه ها تلاش های محتاطانه دیپلماتیک ،زمان بازگشایی سفارت انگلیس فرا رسیده است.
فایننشال تایمز نوشت: تلاش ها برای بازگشایی سفارت انگلیس در ایران به علت مشاجره بر سر درخواست تهران برای بازرسی دو کانتینر حامل تجهیزات مخابراتی به مقصد این سفارت خانه و نیز نگرانی لندن در ارتباط با ایرانیان مهاجر در انگلیس، بی نتیجه مانده است .

به گزارش پایگاه خبری «تیک»، امیدها برای ازسرگیری روابط ایران و انگلیس پس از اظهارات ویلیام هیگ، وزیر خارجه پیشین انگلیس ، افزایش یافت، وی در ژوئن گذشته اعلام کرد پس از ماه ها تلاش های محتاطانه دیپلماتیک ،زمان بازگشایی سفارت انگلیس فرا رسیده است.

انگلیس و آمریکا تنها قدرت های بزرگ غربی هستند که حضوری رسمی در ایران ندارند .

تابستان گذشته ، ویلیام هیگ به اعضای پارلمان انگلیس گفت مسائل و جنبه های اندکی برای توافق در این زمینه باقی مانده است تا چراغ سبز برای از سر گیری کامل روابط دو کشور نشان داده شود .

پس از گذشت هفت ماه از سخنان هیگ ،هنوز مذاکرات متوقف مانده است .دیپلمات های وزارت امور خارجه انگلیس و همتایان ایرانی آنها قرار است برای شکستن این بن بست با یکدیگر دیدار کنند.

سفارت انگلیس در تهران از سال 2011 تاکنون پس از حمله مخالفان تحریم های غرب به آن، تعطیل است. وزارت امور خارجه انگلیس اعلام کرد دولت ایران از مهاجمان به سفارت انگلیس حمایت کرده بود.

بازگشایی این سفارت رویداد مهم و نقطه عطفی در مذاکرات بین المللی با ایران بر سر برنامه هسته ای این کشور محسوب می شود گرچه این دو نوع مذاکره از نظر رسمی ارتباطی با یکدیگر ندارند.

از سرگیری روابط انگلیس با تهران می تواند به تقویت اعتبار حسن روحانی، رییس جمهور میانه رو ایران کمک کند و حمایت از سیاست وی برای توافق با مذاکره کنندگان بین المللی را افزایش دهد.

در وین پس از شکست دیپلمات ها در رسیدن به توافق نهایی با ایران در ماه دسامبر ، گفتگوهای هسته ای وارد حساس ترین مرحله خود شده است.

وزارت امور خارجه انگلیس اعلام کرد ما برای بازگشایی سفارت خانه خود متعهد هستیم و به مجردی که برخی از مسائل مهم مورد نیاز برای بازگشایی مجدد و اقدامات لازم برای ارائه خدمات روادید انجام شود، این کار را خواهیم کرد.

مقامات انگلیس گفته اند درخواست ایران برای بازرسی محموله های حامل لوازم مورد نیاز برای تجهیز مجدد سفارت انگلیس در تهران، قابل قبول نمی باشد ، چون این کانتینرها حامل تجهیزات ارتباطی بسیار حساس هستند که برای حفظ امنیت این سفارتخانه ضرورت دارند.

همزمان با مذاکرات جاری با ایران ، مخالفت های موجود در دولت انگلیس روند اجرای برنامه های وزارت امور خارجه انگلیس را با مشکل روبرو کرده است.

اوایل این هفته «ترزا می» وزیر کشور انگلیس به علت مخالفت با درخواست تهران برای راه اندازی مجدد خدمات صدور روادید در سفارت انگلیس در تهران، به مانع تراشی در برقراری روابط میان دو کشور متهم شد.

در شرایط موجود، ایرانی هایی که خواهان سفر به انگلیس هستند باید نخست برای درخواست روادید از مقامات انگلیسی به امارات عربی متحده سفر کنند.

گفته می شود ترزا می، نگران آینده حدود چهار هزار ایرانی مقیم انگلیس هستند که پس از قطع روابط دو کشور در سال 2011 به ناچار در انگلیس باقی مانده اند.

جک استراو، وزیر امور خارجه پیشین انگلیس از دولت این کشور خواست به تلاش های خود برای بازگشایی سفارت انگلیس درتهران، سرعت بخشد. وی به روزنامه فایننشال تایمز گفت : تمام احزاب سیاسی در انگلیس موافق آن هستند که با توجه به آشفتگی های موجود در منطقه به خصوص در عراق و سوریه ، هر چه سریعتر روابط کامل دیپلماتیک با ایران برقرار شود. استراو افزود: بسیاری از ما معتقدیم مشکل صدور روادید را می توان با داشتن روابط دیپلماتیک ، راحت تر حل و فصل کرد.