کد خبر: ۷۳۱۸۳
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۶
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۷۴۴

فغاني چگونه براي داوري فينال آسيا انتخاب شد؟‎

 روشن ايرماتوف داور ازبکستاني که سوابق روشني در فوتبال آسيا و جهان دارد، بازي افتتاحيه بين استراليا و کويت را سوت زده بود. اما تيم داوري ايران با درخشش در اين رقابت‌ها نظر کميته داوران کنفدراسيون آسيا را براي قضاوت در مبارزه نهايي جلب کرد.

 به گزارش پايگاه خبري «تيک» (Tik.ir)، فينال امسال، صرف نظر از اهميت ذاتي جام قهرماني و نشان طلا، حساسيت و مضاعف و چشمگيري هم خواهد داشت. زيرا کره جنوبي براي شکستن طلسم ۵۵ ساله به ميدان مي‌آيد و استراليا هم مي‌خواهد براي اولين بار فاتح جام ملت‌هاي آسيا شود.

شايد قضاوت مسابقه، عالي و بي نقص باشد اما فقط يک سوت اشتباه و سهوي، مي‌تواند جام را در دستان ميله يديناک ستاره کريستال پالاس و کاپيتان استراليا قرار دهد يا «کي سونگ يوئنگ» هافبک سوانسي در ليگ برتر انگلستان و کاپيتان کره جنوبي.

داور ذخيره فينال، فهد ال مرداسي از عربستان است و شمس المعادين سنگاپوري نيز ناظر داوري واپسين بازي جام شانزدهم خواهد بود.

نخستين بازي که فغاني، رضا سخندان و محمدرضا ابوالفضلي قضاوت کردند ديدار عربستان و چين بود. اين بازي با برتري ۱-۰ چين خاتمه يافت.

فغاني يک ضربه پنالتي هم به سود عربستان گرفت اما آنها نتوانستند نتيجه را تغيير دهند. کوزمين اولاريو سرمربي اين تيم در نشست خبري بعد از بازي گفت: داور باعث شکست ما شد. او سوت پايان بازي را به صدا درآورد بدون آن که وقت اضافه کافي در نظر بگيرد.

عليرضا فغاني هم بحث اعتراض عربستان را رد کرد و گفت: اين موضوع فقط در رسانه‌هاي ايران مطرح شده.

فغاني و کمک‌هاي ايراني‌اش قضاوت بازي کويت و کره جنوبي را نيز عهده‌دار شدند. ديدار حساس ژاپن و عراق را هم فغاني سوت زد. رقابتي که با برتري ۱-۰ ژاپن به پايان رسيد.

بازي بعدي که قضاوتش به تيم داوري ايران سپرده شد، از بزرگترين شگفتي‌هاي جام شانزدهم بود. ديدار امارات و ژاپن که ۱۲۰ دقيقه به طول انجاميد و سرانجام ضربات پنالتي، راي به صعود امارات داد.

حالا در سوت پايان جام ملت‌هاي آسيا هم داوري از ايران خواهد دميد. داوري که بزرگترين ميدان رقابت عمر خود را پشت سر خواهد گذاشت . مسابقه اي بزرگتر از دربي .
*ورزش سه