کد خبر: ۷۳۲۰۳
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۲۷

بيانيه شماره 2 مقاومت امروز منتشر مي‌شود

  دبيرکل حزب الله لبنان امروز در سخنراني خود به جزئيات عمليات مبارزان مقاومت در مزارع اشغالي شبعا مي پردازد که به مثابه بيانيه شماره دو مقاومت است.

به گزارش پايگاه خبري «تيک» (Tik.ir)، به نقل از پايگاه خبري روزنامه الجمهوريه، از بيانيه کوتاه حزب الله لبنان درباره شهداي القنيطره، حاضر نشدن سيد حسن نصرالله دبيرکل حزب الله در مراسم هفتم اين شهدا و سکوت مقاومت روشن بود که حزب الله براي اقدامي برنامه ريزي مي‌کند.

از سال 2006 تاکنون بين مقاومت و اسرائيل اصول بازي مشخصي وجود داشت و حزب الله بر اساس قطعنامه 1701 از عمليات در مرزهاي فلسطين اشغالي خودداري مي کرد و فقط گاهي شاهد عمليات محدود در مزارع اشغالي شبعا بوديم.

اسرائيل در اين مدت به نقض حاکميت ملي لبنان و عبور از مرزها ادامه داد و حملات اين رژيم و حتي ترور بعضي از فرماندهان مقاومت هم در اين مدت متوقف نشد. حزب الله با اين وجود براي تغيير شرايط هيچ اقدامي انجام نمي داد.

با آغاز بحران سوريه و ورود حزب الله در درگيريها در اين کشور، اسرائيل چند بار براي آزمايش ميزان درگير شدن مقاومت در سوريه و تاثير آن بر توانمندي حزب الله در لبنان تلاش کرد.

اسرائيل چند بار مواضع مقاومت را بمباران کرد و يک دستگاه شنود را در منطقه عدلون در جنوب لبنان منفجر و يکي از مبارزان حزب الله را ترور کرد. حزب الله در آن زمان با منفجر کردن بمبي در مزارع شبعا اين پيام را به اسرائيل داد که درگير شدن نظامي آن در سوريه باعث تضعيف توانمندي و کاهش سطح آمادگي آن نشده است.

اسرائيل با ترور شماري از فرماندهان مقاومت تلاش کرد جدي بودن سخنان سيد حسن نصرالله را درباره باز کردن جبهه جولان عليه اين رژيم ارزيابي کند و اصول بازي جديدي را در جولان مانند جنوب لبنان به حزب الله تحميل کند.

مقاومت اين پيام را دريافت و در چارچوب قواعد بازي در يک منطقه اشغالي از خاک لبنان به عمليات القنيطره پاسخ داد. اين عمليات سريع، هوشمندانه و حرفه اي بود و معادله بازدارندگي در برابر اسرائيل را تثبيت کرد.

سيد حسن نصرالله دبيرکل حزب الله در سخنراني امروز خود بر اساس موفقيت عمليات شبعا، مرحله جديدي از رويارويي با اسرائيل را اعلام خواهد کرد. اطلاعات نشان مي دهد سخنراني نصرالله شامل موضع گيري سياسي در برابر حمله هوايي اسرائيل به القنيطره، توضيح درباره جزئيات عمليات مزارع شبعا و پيامدهاي احتمالي آن خواهد بود.

به نظر مي رسد او اطلاعات جديدي را درباره عمليات شبعا بيان خواهد کرد و موضع گيري قاطع و قوي خواهد داشت که مي توان آن را بيانيه شماره دو مقاومت در پي عمليات شبعا توصيف کرد.
منابع مطلع تاکيد کردند حزب الله در اين عمليات، همه احتمالات و واکنش هاي نظامي اسرائيل و متحدان تکفيري اش را در نظر گرفته بود.

تصميم گيري درباره باز کردن جبهه سوريه عليه اسرائيل در دست دمشق است، اما نصرالله حمايت حزب الله و ايران را از شکل گيري مقاومت مردمي سوريه در جولان پنهان نخواهد کرد که به معناي کامل شدن دايره آتش در اطراف اسرائيل خواهد بود.

محافل سياسي در اين چارچوب بر اهميت بيانيه هاي گروه هاي مقاومت فلسطين و تبريک آنها به حزب الله تاکيد کردند که به معناي آن است که اسرائيل در جنگ آينده با موشک ها از شمال يعني لبنان و سوريه و از جنوب يعني نوار غزه محاصره خواهد شد.
*باشگاه خبرنگاران