کد خبر: ۷۳۲۱۵
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۸۴۱

چگونه يک کتاب مشکل را مطالعه کنيم؟

حتي اگر تجربه‌ي زيادي در خواندن کتاب داشته باشيد، قطعاً با کتابي برخورد خواهيد کرد که فهم آن مشکل است. ممکن است در هنگام مطالعه، به خاطر موضوع کتاب، زبان، نحوه استفاده از کلمات در متن، يا اجزا و ساختار پيچيده، به کندي پيش برويد. زماني که در حال تلاش هستيد که يک کتاب را بفهميد، ممکن است علت مشکل بودن کتاب براي شما مهم نباشد.
در اين متن توصيه‌هايي آورده شده است ...
سطح دشواري: سخت
مدت زمان مورد نياز: متنوع
طريقه‌ي انجام اين کار در زير گفته شده است:

1. مکاني را براي مطالعه (که در آن مي‌توانيد راحت باشيد و مطالعه کنيد) پيدا کنيد. تحت چه شرايطي ميتوانيد تمرکز داشته باشيد و با کارايي بيشتري به مطالعه بپردازيد؟ ممکن است نشستن پشت يک ميز تحرير، پشت يک ميز در کتابخانه‌اي آرام، روي علف‌ها، کنار درياچه يا يک صندلي راحتي در استارباکس براي شما راحت‌تر باشد. بعضي از افراد نمي‌توانند زماني که اطراف آن‌ها سر و صدايي است، درس بخوانند، در حالي که عده‌اي قادرند در هر مکاني درس بخوانند. آن شرايط ايده‌آل را فراهم کنيد علي‌الخصوص زماني که در حال مطالعه يک کتاب مشکل هستيد.
2. زماني که مطالعه مي‌کنيد، يک فرهنگ لغت همراه خود داشته باشيد. هر کلمه‌اي را که متوجه نمي‌شويد، در آن جستجو کنيد. همچنين مراجع ادبي را که فراموش مي‌کنيد، بنويسيد. آيا تفاوت‌ها و تشابهات آن‌ها باعث مي‌شود که به خاطر نسپاريد؟ آن مراجع را جستجو کنيد.
3. از طريق فهرست مطالب و خواندن ديباچه کتاب (که ممکن است ايده‌هايي را در مورد موضوع کتاب و اهميت آن، به شما بدهد.)، ببينيد که کتاب چگونه سازمان‌دهي شده است.
4. اجازه ندهيد که کتاب باعث دلسردي شما شود. کل کتاب را بخوانيد، از اين رو، موضوع کتاب را در خواهيد يافت: شخصيت‌هاي آن چه کساني هستند، چه اتفاقي مي‌افتد، در چه زمينه و مفادي است و غيره. به اين تکنيک گاهي اوقات تند‌خواني گويند، با اين وجود مطمئن شويد که تا حد ممکن خوانده‌ايد. اگر متوجه شويد که کتاب در مورد چه چيزي است و هدف مؤلف از تأليف اين کتاب چه بوده است، زماني که بر‌مي‌گرديد و کتاب را دوباره مي‌خوانيد، آن چنان مشکل نخواهد بود.
5. اگر صاحب کتابي هستيد که مي‌خوانيد، مي‌توانيد مطالبي را که مهم به نظر مي‌رسند را برجسته کنيد. به عبارت ديگر، مي‌توانيد به دقت نکته‌برداري کنيد، نقل قول‌ها، اشخاص و متن‌ها را از طريق شماره‌ي صفحه دنبال کنيد. بعضي از افراد با استفاده از نشانه‌ها يا علائم اين کار را انجام مي‌دهند، آن‌ها مي‌توانند بسيار آسان‌تر آن قسمت‌هايي از کتاب را که براي فهم آن ضروري است، پيدا کنند. يا مي‌توانيد قسمت‌هايي را که متوجه نشديد علامت‌گذاري کنيد، سپس بعداً مي‌توانيد دوباره با دقت بخوانيد.

6. خودتان را خيلي خسته نکنيد. به بيان ديگر، اگر کتاب به نظر بسيار سخت است، کمي خواندن را متوقف کنيد. اين زمان را براي سازمان‌دهي افکارتان در مورد کتاب قرار دهيد. سؤالاتي که تا کنون در مورد اشخاص، داستان، مؤلف، زمينه‌ها، برداشت‌ها و غيره داشتيد را بنويسيد. اگر مفاهيم هنوز براي فهميدن، بيش از حد مشکل هستند، برداشتتان را با توضيحات کوتاهي از طريق تصاوير و رنگ‌ها بنويسيد. يا سعي کنيد با دوستانتان در مورد آن صحبت کنيد تا برداشت‌ خود را کامل کنيد.
7. در مطالعه وقفه‌ي طولاني ايجاد نکنيد. اين کار ممکن است شما را وسوسه کند اگر کتاب بيش از حد مشکل باشد، به پايان رساندن آن را به تأخير بيندازيد، با اين وجود، تسليم اين وسوسه نشويد. اگر ادامه درس خواندن را به تأخير بيندازيد، آن چيز‌هايي را که تا کنون ياد گرفته‌ايد را نيز فراموش خواهيد کرد. ممکن است قسمت‌هاي اصلي داستان يا توصيف شخصيت‌ها را از خاطر ببريد. ممکن است از موضوع اصلي کتاب نيز دور شويد. پس، قطعاً به مطالعه کردن ادامه دهيد.
8. بعد از اين که کتاب را يک بار مطالعه کرديد، دوباره آن را بخوانيد. قسمت‌هايي را که بار اول فراموش کرديد را دوباره بخوانيد. زماني که متون يک کتاب داستان را چند بار مي‌خوانيد، سعي کنيد با صداي بلند دکلمه کنيد. بعضي از افراد، اگر در زمان خواندن کلمات را بشنوند، بسيار راحت‌تر مفاهيم و يا يک زبان سخت را مي‌فهمند. مطالب سختي را که در مرتبه اول مطالعه، از آن‌ها گذر کرديد را بخوانيد. شروع کنيد بين کتابي که در حال مطالعه آن هستيد و ديگر کتاب‌هايي که خوانده‌ايد، ارتباط ايجاد کنيد.
9. کمک بگيريد! اگر هنوز با کتاب مشکل داريد، يک معلم خصوصي ممکن است بتواند به سؤال‌هاي شما پاسخ دهد. همچنين، با معلم خود در مورد سردرگميتان صحبت کنيد.
از او سؤالات مشخصي را در مورد کتاب بپرسيد.
چيزهايي که نياز داريد:
• کتاب مشکل
• زمان
• صبر
• فرهنگ لغت
• خودکار
• کاغذ
• برجسته‌ساز
• پرچم/ نشانگر صفحه