کد خبر: ۷۳۲۱۸
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۹۷

هنرمند افغان که روز راننده تاکسي است و شب فيلمنامه مي‌نويسد

آخرين خبر/ فضل حکيمي، شهروند افغانستان هفت سال است در لندن راننده تاکسي است. او در اوقات فراغت، به سوژه‌ فيلم مي‌انديشد. گاهي اين سوژه‌ها داخل موتر (ماشين) آفريده مي‌شوند.
نام حکيمي اخيرا زماني بر سر زبان‌ها افتاد که فيلمنامه‌اش توانست راهش را به سينماي هند (باليوود) باز کند. او فيلمنامه‌اي نوشت بر اساس داستان واقعي يک افغان به نام کريم لالا که زماني در هند زندگي مي‌کرد.
حکيمي مي‌گويد: "کريم لالا رئيس يک گروه تبهکار در هند بود. در عين حال، آدم بسيار خوش برخورد و مهربان بود. هميشه دوست داشتم ريشه‌هاي افغان‌ها را در کشورهاي همسايه پيدا کنم. براي همين، داستان کريم لالا را نوشتم و به فيلم تبديلش کردم."
'کابلي پتهان'
حاصل کار فضل حکيمي فيلمي شد به نام "کابلي پتهان"، يکي از نخستين فيلم‌هايي نوشته شده توسط يک هنرپيشه افغان که روي پرده سينماهاي باليوود رفت.
"پتهان" يا پتان، واژه‌اي است که در شبه قاره، به پشتون‌هاي افغانستان و پاکستان اطلاق مي‌شود.
حکيمي مي‌گويد: "معمولاً فيلم‌هاي باليوود پر از رنگ، درامه، آهنگ و صحنه‌هاي عاطفي است.
فيلم من هم، همه اين ويژگي‌ها را دارد و دليل پذيرفته شدنش در سينماي هند هم، همين بود."
فيلم "کابلي پتهان" محصول مشترک دو شرکت فيلم‌سازي در افغانستان و هند است که به زبان‌هاي فارسي، پشتو و اردو تهيه شده است. اين فيلم در چندين سينماي هند و افغانستان به نمايش درآمده است.
از 'کابلي‌وود' تا هاليوود
برخي‌ سينماي افغانستان را به نام 'کابلي‌وود' مي‌شناسند و قدم گذاشتن از اين سينما به طرف هاليوود و باليوود کار آساني نيست.
فضل حکيمي اما اخيراً شانس بازي در يک فيلم کانادايي به نام هاينا رود (Hyena Road) را هم داشته، فيلمي که در دست ساخت است و به داستان ماموريت سربازان کانادايي در افغانستان مي‌پردازد.
اين هنرپيشه افغان فيلمنامه جديدي هم زير دست دارد به نام "انتقام در ميدان نبرد"، روايتي از سربازان بريتانيايي در افغانستان. حکيمي اميدوار است به‌زودي کار فيلمبرداري‌ اين فيلم را آغاز کند.
از او در مورد اين‌که چگونه همزمان با کار رانندگي و هنرپيشگي کنار مي‌آيد، پرسيدم: "تلاش مي‌کنم که هر دو کار را پيش ببرم. چون امرار حيات هم شرط است و بايد کار کرد. در کنارش، هنر عشقم است، محبتم است. معمولا در اوقات اضافي چه در خانه و چه داخل موتر/ماشين مي‌نويسم. گاهي گريه مي‌کنم و آن هم بخشي از ديالوگي‌است که همان لحظه به يادم مي‌آيد."
البته در گذشته هم چندين بازيگر افغانستان در سينماي هاليوود و باليوود نقش بازي کرده‌اند. يکي از آنها اسد سکندر، فيلمساز و هنرپيشه اهل افغانستان است.
سکندر حضور هنرپيشه‌هاي افغانستان در سينماهاي بيرون از کشور را بزرگترين دستاورد و موفقيت سينماي اين کشور مي‌خواند: " گرچه سينماي افغانستان از طرف دولت تقويت نمي‌شود، اما تلاش خود سينماگران همواره نجات سينماي افغانستان از بحران و بردنش به سمت شکوفايي است."
سينماي افغانستان هم از سه دهه جنگ بي نصيب نمانده، اما توليد فيلم در اين کشور، در چند سال اخير حرکت اميدوار کننده‌اي داشته است. ولي از سوي ديگر، توليدات سينمايي اين کشور منتقدان زيادي هم دارد. از جمله کساني که مي‌گويند به جز فيلم‌هاي مستند، وضعيت سينماي داستاني و هنري افغانستان، چندان رضايتبخش نيست.
برخي‌ معتقدند براي کشوري که سينمايش هنوز از سه دهه جنگ، قامت راست نکرده و چرخ آن به کندي مي‌چرخد، هر حرکتي مي‌تواند نقطه‌ عطفي در صنعت فيلم سازي‌ اين کشور باشد.