کد خبر: ۷۳۲۲۴
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۹۷

سناتور آمريکايي: کاهش تحريم ايران اصلا نبايد شروع مي‌شد/ ايران حق غني‌سازي ندارد

فارس/ نماينده عضو کميته بانکداري مجلس سنا در يادداشتي با بيان اينکه ايران حق غني‌سازي اورانيوم ندارد نوشته آمريکا نبايد هرگر فرايند کاهش تحريم‌ها عليه ايران را شروع مي‌کرد.

تام کاتن، سناتور جمهوري‌خواه آمريکايي که در فاصله کمتر از دو ماه از حضورش در کنگره به «جنگ‌طلب جديد کنگره» معروف شده در يادداشتي مدعي شده مذاکره‌کنندگان آمريکايي در رايزني‌هاي هسته‌اي «امتيازات بي‌پاياني» به ايران اعطا کرده‌اند.
اين نماينده ايالت آرکانزاس در اين يادداشت در روزنامه وال‌استريت‌ژورنال با بيان اينکه «ايران جدي‌ترين تهديد عليه آمريکا است» ادعا کرده مذاکرات هسته‌اي بين ايران و گروه 1+5 باعث اعطاي «امتيازهاي بي‌پايان» به ايران شده است.
وي که عوض کميته بانکداري مجلس سنا است در اين يادداشت با مطرح کردن اتهامات مختلف عليه ايران مي‌نويسد: «مذاکرات هسته‌اي به دادن امتيازهاي بي‌پايان به ايران منجر شده است.»
کاتن نوشته با آنکه ايران هيچ «نياز قانوني» به غني‌سازي اورانيوم ندارد و صاحب حق در اين مورد نيست مذاکره‌‌کنندگان آمريکايي به ايران حق غني‌سازي اورانيوم داده‌اند.
ايران يکي از کشورهاي امضاکننده پيمان منع گسترش تسليحات هسته‌اي است. اين پيمان به کشورهاي عضو، حق غني‌سازي اورانيوم براي مصارف صلح‌آميز را مي‌دهد.
آقاي کاتن در ادامه اين يادداشت با اعلام حمايت از تصويب طرح تشديد تحريم‌ها عليه ايران در جلسه روز پنجشنبه کميته بانکداري مجلس سنا اين اقدام را عملي براي پايان دادن به «مماشات با ايران» توصيف کرده است.
وي پيش ازاين هم در مصاحبه‌اي با رسانه‌هاي آمريکايي مذاکرات هسته‌اي با ايران را با «مماشات در برابر آلمان نازي» مقايسه کرده بود.
روز پنجشنبه کميته بانکداري مجلس سنا با 18 رأي مثبت در برابر 4 رأي منفي به طرح افزايش تحريم‌ها عليه ايران در صورت شکست مذاکرات هسته‌اي رأي مثبت داد.
از 22 عضو اين کميته، تمامي 12 سناتور جمهوري‌خواه و 6 نماينده دموکرات به اين طرح رأي مثبت داند. 4 سناتور دموکرات با آن مخالفت کردند. کاتن يکي از اعضاي جمهوري‌خواه اين کميته است.
کاتن در اين ياداشت درباره طرح تأييد شده در کميته بانکداري سنا مي‌نويسد: «طرح پيشنهادي خواستار تأييد کنگره براي هر توافق هسته‌اي با ايران است. ترجيح بر اين بود که کاهش تحريم‌هاي اقتصادي عليه ايران هيچ‌‌گاه شروع نمي‌شد، اما 20 ماه مذاکره براي فرايندي که جان کري يک بار پيش‌بيني کرده بود بين سه تا شش ماه طول مي‌‌کشد، خيلي زياد است.»
وي در پايان اين يادداشت تأکيد کرده «آمريکا نمي‌تواند با ايران هسته‌اي زندگي کند، خواه اين امر با توافق رسمي آغاز شود يا با حرکتي آرام از طريق مذاکراتي بي‌پايان»
تام کاتن در مصاحبه‌هاي قبلي خود خواستار تغيير نظام ايران شده بود و گفته بود از طرح تحريم‌ها عليه ايران به علت اينکه مذاکرات را به شکست مي‌کشاند، حمايت مي‌کند.