کد خبر: ۷۳۲۷۶
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۹
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۵۷۸

نفس خوزستان به شماره افتاده است؛ به داد این شهر برسید!

با ادامه و شدت گرفتن آلودگی هوا در استان خوزستان، مدرسه‌های تمام مقاطع تحصیلی در ۱۳ شهر این استان، در روز شنبه، ۱۱ بهمن، تعطیل شده‌اند؛ ریشه اصلی آلودگی «گرد و غبار» و توفان در عراق اعلام شده که طی سه روز گذشته وضعیت را بدتر کرده است.
با ادامه و شدت گرفتن آلودگی هوا در استان خوزستان، مدرسه‌های تمام مقاطع تحصیلی در ۱۳ شهر این استان، در روز شنبه، ۱۱ بهمن، تعطیل شده‌اند؛ ریشه اصلی آلودگی «گرد و غبار» و توفان در عراق اعلام شده که طی سه روز گذشته وضعیت را بدتر کرده است.

به گزارش پایگاه خبری «تیک»، محمد تقی‌زاده، مدیر کل آموزش و پرورش استان خوزستان گفته است «مدارس شهر اهواز، سوسنگرد، هندیجان، گتوند، شوشتر، شوش، دزفول، حمیدیه، کارون، باوی، اندیمشک، هویزه و ماهشهر در نوبت صبح تعطیل هستند».

خبرگزاری فارس از همین مقام دولتی نقل کرده است که در مورد تعطیلی احتمالی نوبت عصر این مدارس، دیرتر اطلاع‌رسانی خواهد شد.

تعطیلی مدارس به دلیل آلودگی هوا در شهر اهواز و استان خوزستان، تازگی ندارد. در همان هفته اول آغاز سال تحصیلی جدید با افزایش گرد و غبار و میزان آلودگی به ۱۵ برابر بیشتر از حد مجاز، مدیریت بحران استان خوزستان، مدارس شهر اهواز را تعطیل اعلام کرده بود.

 ایرنا از استاندار خوزستان نقل کرده است که آلودگی‌ها اخیر «کاملا ریشه داخلی» دارد و «به دلیل عدم بارندگی» طی ماه‌های گذشته است.

با این همه عبدالحسین مقتدایی، این مقام دولتی، تاکید کرده است که « مشکل مربوط به مالچ‌پاشی در بیابان‌های کشورهای اطراف خوزستان هنوز برطرف نشده و باید از طریق مقام‌های کشور پیگیری شود تا این مشکل به صورت ریشه‌ای حل بشود.»

از «مالچ» برای نگه داشتن شن‌های روان، در مناطق بیابانی استفاده می‌شود. این ماده به طور طبیعی از بقایای گیاهی یا به طور مصنوعی از مواد نفتی، پشم شیشه یا فیبر و شبیه آن ساخته می‌شود.

محمدرضا لاهیجان‌زاده، مدیرکل حفاظت از محیط زیست خوزستان گفت: در محدوده خوزستان به واسطه وجود برخی از کانون‌های ریزگردخیز، وزش بادهای نسبتا شدید موجب بروز گرد و غبار می‌شود و کیفیت هوا را پایین می‌آورد؛ در همین راستا در دو روز گذشته (پنجشنبه و جمعه) شاهد این پدیده بودیم که البته در نوع خود به واسطه برخی از شاخص‌ها تقریبا یک مورد استثنایی بود.

وی اظهار کرد: در صبح پنجشنبه؛ وزش باد از حدود ساعت 9 صبح شدت گرفت و در فاصله دو ساعت، میزان آلودگی شاخص غبار از عدد 120 که نشانگر ذرات زیر 10 میکرون در هوا است، به بالای 10 هزار میکروگرم در مترمکعب رسید و این افزایش فوق‌العاده چشمگیر تنها در دو ساعت اتفاق افتاد.

وی افزود: این وضعیت، مردم را غافلگیر کرد و مشکلات بسیار زیادی را در اهواز و برخی دیگر از شهرهای خوزستان به وجود آورد. این پدیده تا بعدازظهر پنجشنبه ادامه داشت و به تدریج در شب کاهش یافت ولی مجددا از ظهر جمعه وزش باد آغاز و موجب شد این عدد به 5 تا 6 هزار برسد.

لاهیجان‌زاده تصریح کرد: موضوع بسیار حائز اهمیت و مهمترین نکته‌ی پدیده گرد و غبار دو روز قبل این است که کانون‌های تشکیل ریزگردها در داخل استان خوزستان بوده است.