کد خبر: ۷۳۲۷۹
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۷۶

ویژگیهای یک چای تازه

وی افزود: با توجه به مشکلات موجود در ساختار کشت و تولید چای، استانداردسازی این محصول می‌تواند کمک شایانی به ارتقای جایگاه این محصول استراتژیک ایرانی، چه در داخل و چه در خارج کشور کند.

مدیرکل استاندارد گیلان گفت: اصول ارزیابی حسی چای روشی ساده نیست و کسب مهارت در آن دست سودجویان را در زنجیره فروش چای کوتاه می‌کند.

 به گزارش پايگاه خبري «تيک» (Tik.ir)، محمدعلی یوسفی توضیح داد: آزمایش استاندارد بودن چای به سه صورت فیزیکی، شیمیایی و حسی انجام می‌شود. آزمایش استاندارد چای در روش شیمیایی به خاکستر چای، قلیایی بودن میزان فیبر و رطوبت چای می‌پردازد. آزمایش چای به روش فیزیکی با مشاهده چای انجام می‌شود. در این روش باید چای‌ها یکدست باشند و فاقد هرگونه کپک زدگی و یا سوختگی باشند. همچنین آزمایش دیگر چای به روش حسی نیز در گیلان قوت گرفته است و در این روش که به نظر ساده می‌رسد، نشان می‌دهد چای موجود در گمرک‌های کشور چای سنواتی است تا چای تازه.

وی تصریح کرد: برای تقویت آشنایی اصول ارزیابی حسی چای در گیلان یک دوره سه روزه در گیلان برگزار شد. در این دوره کارشناسان مربوطه توسط اساتید مرکز تحقیقات چای کشور با استاندارد 623 آشنا شدند.

یوسفی با بیان اینکه 90 درصد چای کشور در گیلان تولید می‌شود، افزود: خوشحالیم امروز اهمیت آموزش و استانداردهای ویژگی‌ها در صنایع غذایی از اهمیت بسزایی برخوردار است. امیدواریم با آموزش استاندارد ویژگی‌های یکی از استراتژیک ترین محصول کشور، کمکی به ارتقای سطح علمی بدنه کارشناسی سازمان کرده باشیم.

وی افزود: با توجه به مشکلات موجود در ساختار کشت و تولید چای، استانداردسازی این محصول می‌تواند کمک شایانی به ارتقای جایگاه این محصول استراتژیک ایرانی، چه در داخل و چه در خارج کشور کند. 3400 هکتار سطح زیرکشت چای در کشور است و چای باید با توجه به ذائقه مصرف کننده تولید شود.
منبع: ایسنا