کد خبر: ۷۳۳۳۲
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۰:۲۲
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۸۸

لس آنجلس تايمز: در صورت عدم توافق تا ۲۴ مارس، ضرب‌الاجل براي چند روز تمديد مي‌شود

  مطلبي که مي خوانيد در خبرگزاري فارس منتشر شده و انتشار آن الزاما به معني تاييد تمام يا بخشي از آن نيست.

به گزارش پايگاه خبري «تيک» (Tik.ir)، يک روزنامه آمريکايي در گزارشي نوشت: «در صورت عدم توافق جامع تا زمان ضرب‌الاجل، احتمالا مذاکره‌کنندگان پيشنهاد تمديد مذاکرات براي چند روز يا هفته را مطرح مي‌کنند و در صورت عدم توفيق در رسيدن به توافق نهايي با وجود تمديد، طرح جايگزين حفظ و يا تشديد تحريم‌هاي ايران است».

 روزنامه لس آنجلس تايمز در گزارشي با برجسته کردن تاکيد ايران بر لزوم تعهد آمريکا بر برداشتن فوري و يکجاي همه تحريم‌ها در هر گونه توافق احتمالي نهايي هسته‌‍‌اي مي‌نويسد: «اين موضوع(لغو تحريم‌ها) اتفاق نمي‌افتد». اين روزنامه آمريکايي که به قلم «دويل مک مانوس» نوشته شده به نقل از يک مقام آمريکايي ناشناس آمده است:‌«بيش از پيش به نظر مي‌رسد که ايراني‌ها نمي‌توانند به نقطه بله(توافق با شرايط مدنظر آمريکايي‌ها در مذاکرات) برسند. جان کري وزير خارجه آمريکا ماه گذشته گفت که امکان رسيدن به توافق وجود دارد او اکنون کم‌تر اميدوار است».

 در اين گزارش آمده است:‌«مذاکره‌کنندگان در حال کار براي رسيدن به توافقي مبني بر ايجاد محدوديت در فناوري برنامه هسته‌اي ايران،‌اعمال بازرسيهاي بين‌المللي فشرده و سنگين و در ازاي آن برداشتن تدريجي تحريم‌ها(ي) ايران هستند».

در ادامه اين ياداشت مي‌خوانيم: «چنين توافقي بزرگترين دستاورد سياست خارجي دولت اوباما خواهد بود اما اکنون برخي مقامات روي طرح جايگزين(PLAN B) در حال تمرکز هستند. اگر 24 مارس(موعد رسيدن دو طرف به توافق سياسي) برسد و يک توافق به طرز آزاردهنده‌اي نزديک به نظر بيايد، احتمالا مذاکره‌کنندگان پيشنهاد تمديد مذاکرات براي چند روز يا هفته را مطرح مي‌کنند». در ادامه گزارش لس آنجلس تايمز در پاسخ به اين سوال که «اما اگر ايران نتواند به مفاد مورد نظر و توافق آمريکا و 5 شريک ديپلماتيکش برسد،‌ چه طور مي‌شود؟» ادعا شده است: «در اين لحظه، هدف ادامه ممانعت ايران از دست يابي به فناوري هسته‌اي براي توليد سلاح‌ است که اين به معناي حفظ و حتي تشديد تحريم‌هاي بين‌المللي است».

 اين روزنامه پيشنهاد مي‌دهد:‌«در اقدام اول،‌آمريکا و متحدانش براي اطمينان از اين موضوع تلاش خواهند کرد که ايران مقصر شکست مذاکرات معرفي شود چرا که حفظ تحريم‌هاي بين‌المللي همانطور که ديويد کوهن معاون وزير خزانه‌داري مطرح کرده به "کساني که مقصر شکست مذاکرات از منظر شرکاي ما شناخته مي‌شوند"، ‌بستگي خواهد داشت».

 لس آنجلس تايمز همچنين مي‌نويسد: «اما يگ گزينه بيشتر محتمل مي‌رسد و آن تمديد توافق موقت کنوني با ايران است که در آن در ازاي محدوديت برنامه هسته‌اي ايران، کاهش نسبتا کم تحريم‌ها صورت مي‌گيرد». گزارش اين روزنامه در حالي منتشر شده که بر اساس بيانيه پاياني دهمين دور مذاکرات جامع هسته‌اي ايران و گروه 5+1 تصميم گرفته‌ شد که مفاد برنامه اقدام مشترک تا نهم تير ماه سال 1394 تمديد شود و فرصت 4 ماهه‌اي براي توافق سياسي بين طرفين درنظر گرفته شده است.
*فارس