کد خبر: ۷۳۳۶۱
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۱
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۹۲۲

ماجراي دندان‌ درد عبدالزهرا و دوپينگي که نکرده بود

  رييس زير کميته کنترل دوپينگ فدراسيون فوتبال درباره جزئيات علل تبرئه بازيکن تيم ملي فوتبال عراق از اتهام دوپينگ توضيح داد و مدعي شد اين بازيکن اصلا دوپينگي نبوده است.

 به گزارش پايگاه خبري «تيک» (Tik.ir)، دکتر توحيد سيف برقي اظهار کرد: براساس اعلام نتيجه آناليز نمونه A از سوي آزمايشگاه اکرديته کلن آلمان، نمونه ادرار متعلق به اين ورزشکار فوتسال حاوي ماده ممنوعه مورفين بود که بر اين اساس وي متهم به تخلف از ماده 30 آئين نامه ملي مبارزه با دوپينگ فوتبال و بلافاصله حکم تعليق از مسابقه براي وي صادر شد.به گزارش ايسنا، جلسه استماع و جلسه کميسيون بدوي که با حضور اعضاي حقوقي، پزشکي ورزشي، داروشناسي و ساير تخصصهاي مرتبط در کميته پزشکي برگزار شد.

طبق اظهارات ورزشکار، وي در شب مسابقه مبتلا به دندان درد شده و جهت درمان از قرص استامينوفن کدئين استفاده کرده بود. با توجه به اينکه در نمونه ادراري ورزشکار مورفين يافت شده بود احتمال ايجاد متابوليت به واسطه مورفين از طريق مصرف خوراکي کدئين مورد توجه اعضاي پزشکي کميسيون قرار گرفت و مطالعه متون و مقالات پزشکي در اين رابطه جهت صحت و سقم ادعاي بازيکن صورت گرفت.

بعد از بررسي متون بسيار پزشکي از جمله يکي از مقالات با عنوانMorphine to codeine concentration ratio in blood and urine as a marker of illicit heroin use in forensic autopsy samples چاپ آوريل 2012 در شماره 217 ژورنال Forensic Science International مورد توجه قرار گرفت.
رييس زير کميته کنترل دوپينگ افزود: با توجه به اينکه کدئين در بدن به مورفين متابوليزه مي شود، حضور مورفين در نمونه اخذ شده مي توانست ناشي از مصرف کدئين باشد که گزارش آزمايشگاه نيز مويد حضور کدئين در ادرار بود. بر اساس گزارش موجود در منابع علمي به منظور تعيين منشاء مورفين در ادرار از محاسبه نسبت مورفين به کدئين به عنوان شاخص استفاده مي شود.

در صورتيکه نسبت غلظت مورفين به غلظت کدئين در ادرار کمتر يا مساوي يک باشد، منشاء مورفين را بايد کدئين در نظر گرفت و در صورتيکه اين نسبت بزرگتر از يک باشد، مي توان چنين استنتاج نمود که مورفين مصرف شده است.

ميزان مورفين در نمونه ادرار ورزشکار معادل µg/ml 54.5 گزارش شده است و همچنين گزارش آزمايشگاه حاکي از حضور کودئين در غلظت µg/ml 52.7 52 است. با در نظر گرفتن اينکه ميزان عدم قطعيت تجمعي استاندارد (combined standard uncertainty) براي اندازه گيري مورفين از سوي آزمايشگاه معادل µg/ml 0.07 به ازاي 1 µg/ml گزارش شده است، غلظت گزارش شده براي مورفين مي تواندµg/ml 8/3 ± 54.5 باشد. به همين جهت مي توان نتيجه گيري کرد که نسبت مورفين به کودئين (M/C ratio) براي نمونه مذکور کمتر از 1 است و اين امر اثبات مي‌کند که مورفين رديابي شده در نمونه ادرار حاصل مصرف استامينوفن کدئين بوده و نه مصرف مورفين.

بر اساس يافته هاي فوق و با توجه به اظهارات ورزشکار مبني بر مصرف قرص کدئين و از آنجا که کدئين در ليست مواد ممنوعه نيست، مي توان پذيرفت که ورزشکار مورد بحث، عمدي در نقض قوانين ضد دوپينگ و يا سهو و قصوري در جهت ناديده گرفتن اين قوانين نداشته است.

وي خاطرنشان کرد: کميته انضباطي فدراسيون فوتبال بنا بر مقدمات مورد اشاره و تحقيقات به عمل آمده علمي توسط همکاران دانشگاهي، به اين نتيجه رسيد که مجراي ورود ماده ممنوعه به بدن بازيکن از طريق دهاني و با خوردن قرص کدئين جهت درمان دندان درد بوده که طبق آيين نامه نيازي به درخواست معافيت درماني (TUE) نيز نداشته است و بازيکن هيچ تقصير و يا غفلتي نکرده و راه ورود را نيز بيان کرده است.

از لحاظ انطباق موضوع با آيين نامه ملي کنترل دوپينگ، کميته انضباطي کنترل دوپينگ آن را از مصاديق بند 2 ماده 77 آيين نامه مذکور دانست که بر اساس آن بازيکن را واجد استفاده از اين بند خاص از ماده قيد شده دانسته و حکم ابطال محروميت و لغو تعليق وي از مسابقات را صادر و اعلام کرد.

رييس زير کميته کنترل دوپينگ ابطال راي تعليق بازيکن و نجات وي از محروميت تا مدت دو سال را ناشي از کار تخصصي مجموعه همکاران حقوقي و پزشکي فدراسيون فوتبال و دانشگاههاي تهران، شهيد بهشتي و ايران دانست که براي احقاق حقوق ورزشکاران بدون هيچ چشمداشتي تلاش مي کنند.

سيف برقي در پايان افزود: مراحل پذيرش اين پرونده بصورت مقاله علمي(Case-Report) در مجلات علمي پژوهشي معتبر جهان همانند ساير پرونده هاي جالب در زمينه دوپينگ کشور که چاپ شده اند در حال انجام است.
*ورزش 3