کد خبر: ۷۳۳۷۱
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۹
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۹۴

روايت سردار باقرزاده از نحوه شناسايي شهداي گمنام

  فرمانده کميته جستجوي مفقودين ستاد کل نيروهاي مسلح گفت: وقتي موضوع شناسايي افراد از راه ژنتيک مطرح شد از سال 70 تلاش کرديم تا با استفاده از جمعي از پزشکان نسبت به اين کار اقدام شود که 70 تن از پزشکان دعوت به همکاري شدند که اعلام کردند اين کار نشدني است اما ما با اعزام يکي از پزشکان حاذق به خارج از کشور، بررسي مقدمات دستيابي به تخصص لازم در اين خصوص را فراهم کرديم.

به گزارش پايگاه خبري «تيک» (Tik.ir)، مراسم اختتاميه جشنواره داستان کوتاه دفاع مقدس و شهداي گمنام با عنوان« آيه‌هاي سپيد» روز گذشته شنبه 11 بهمن ماه 93 در قزوين با حضور سردار سيدمحمد باقرزاده فرمانده کميته جستجوي مفقودين ستاد کل نيروهاي مسلح، مسئولين استاني و جمعي از خانواده‌هاي شهداي استان برگزار شد.

سردار باقرزاده در اين مراسم با اشاره به نحوه شناسايي شهداي تفحص شده گفت: وقتي موضوع شناسايي افراد از راه ژنتيک مطرح شد از سال 70 تلاش کرديم تا با استفاده از جمعي از پزشکان نسبت به اين کار اقدام شود که 70 تن از پزشکان دعوت به همکاري شدند و اعلام کردند اين کار نشدني است و هزينه سنگين و تجهيزات خاصي لازم دارد و کار نتيجه نداد.

وي افزود: در آن زمان شناسايي اجساد 1000 دلار در خارج از کشور هزينه داشت که پيگيري خود را ادامه داديم و با اعزام يکي از پزشکان حاذق به خارج از کشور براي بررسي موضوع مقدمات دستيابي به تخصص لازم فراهم شد، اما تحريم‌ها در خريد تجهيزات فني ما را دچار مشکل کرد. نمونه‌برداري DNA از جسم بافت نرم، خون و پوست و گوشت آسان و از استخوان بسيار سخت است که پزشکان ما توانستند در اين مسير به موفقيت‌هايي دست يابند که کارها همچنان ادامه دارد.

سردار باقرزاده در ادامه تصريح کرد: يک‌هزار نمونه DNA به مرکز تحقيقات پزشکي کوثر داده شده که اميدواريم به نتايج خوبي برسيم و در قزوين نيز از 90 درصد خانواده شهدا نمونه‌گيري شده که هنوز پاسخ آن آماده نشده است که بتوانيم تعداد ديگري از مفقودان را شناسايي کنيم.

فرمانده کميته جستجوي مفقودين ستاد کل نيروهاي مسلح با اشاره به آمار شهداي گمنام کشور در هشت سال دفاع مقدس گفت: 45 هزار شهيد مفقودالاثر را شناسايي کرده‌ايم که تاکنون 40 هزار خانواده مشخص شده و اجساد مطهر شهدا دفن شده و شش هزار شهيد گمنام هم هنوز در خاک عراق است که با تفحص و جستجو شناسايي خواهد شد.
*تسنيم