کد خبر: ۷۳۳۷۳
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۱
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۵۸

وزير خارجه آرژانتين: امضاي تفاهم‌نامه با تهران درباره «آميا» بهترين راه‌حل ممکن بود

  وزير خارجه آرژانتين بار ديگر از تفاهم‌نامه تهران و بوينوس‌آيرس درباره پرونده «آميا» دفاع کرد و آن را بهترين راه‌حل ممکن براي حل اين مسئله دانست.

به گزارش پايگاه خبري «تيک» (Tik.ir)، «هکتور تيمرمن» وزير امور خارجه آرژانتين روز گذشته طي مصاحبه‌اي با شبکه راديويي «ان‌پي‌آر» آمريکا اطمينان داد که «کريستينا فرناندز کرشنر» رئيس‌جمهور اين کشور و خود وي براي سرپوش گذاري روي شواهد حادثه انفجار مرکز يهوديان آميا از جمله اتهامات شهروندان ايراني تلاش نمي‌کنند.

وزير امور خارجه آرژانتين در اين خصوص خاطرنشان کرد: مي‌توانم به شما بگويم که من و رئيس‌جمهور هر کاري که ممکن بود براي کمک به قاضي انجام داديم تا عدالت در مورد قربانيان حادثه برقرار شود.

«تيمرمن» ضمن رد اتهاماتي که عليه وي مطرح شده بود آنها را ادعاهايي نادرست و گمراه کننده عليه دولت توصيف کرد.

رئيس دستگاه ديپلماسي آرژانتين همچنين تاکيد کرد: با وجود اينکه شواهدي مبني بر دخالت دولت در مرگ «آلبرتو نيسمن» دادستان ويژه پرونده آميا وجود نداشت، عده‌اي سعي داشتند اين مسئله را براي بي اعتبار ساختن دولت «فرناندز» مورد استفاده قرار دهند.

وي در بخش ديگري از سخنان خود، با تصريح اينکه به وجود يک ارتباط محلي درباره اين حادثه به شدت مظنون است، افزود: عامل چنين واقعه‌اي نمي‌تواند توسط دولت مشخص شود و آرژانتيني‌ها بايد منتظر بمانند تا اينکه يک قاضي اعلام کند چه کسي پشت حادثه آميا قرار داشته است.

علاوه بر اين، وزير امور خارجه آرژانتين تبادل غلات اين کشور با نفت ايران در يادداشت تفاهم امضا شده ميان تهران و بوينوس آيرس را کاملا تکذيب کرد و در ادامه گفت: هر کسي که کمترين اطلاعاتي در مورد تجارت نفت داشته باشد مي‌داند که آرژانتين نمي‌تواند از نفت ايران استفاده کند زيرا نفت اين کشور بسيار سنگين مي‌باشد و ما توانايي پردازش چنين نفت سنگيني را نداريم.

«تيمرمن» اذعان داشت: قانوني در ايران وجود دارد که از استرداد شهروندان اين کشور ممنوعيت به عمل مي‌آورد، در حالي که در آرژانتين نيز قانوني مبني بر منع محاکمه غيابي افراد حاکم است، بنابراين تنها راه حل چنين مسئله‌اي امضاي توافقنامه‌اي با تهران بود تا بدين ترتيب قاضي آرژانتين اجازه داشته باشد که براي بازجويي از افرادي که نام آن‌ها در پرونده ذکر شده است به ايران برود.

به گزارش فارس، «نيسمن» کمي قبل از مرگ خود، رئيس‌جمهور و «هکتور تيمرمن» وزير امور خارجه اين کشور آمريکاي جنوبي را به سرپوش گذاشتن روي اقدامات متهمين و مظنونين پرونده حمله به آميا در سال 1994 ميلادي محکوم کرده بود؛ اين حادثه 85 کشته و بيش از 300 زخمي بر جاي گذاشت.

در مقابل اتهامات وارد شده از سوي دادستان، دولت آرژانتين علاوه بر رد شکايت «نيسمن»، وي را دروغگو توصيف کرد و اقداماتش را به عملياتي از سرويس‌هاي اطلاعاتي نسبت داد.

جسد بي‌جان دادستان ويژه پرونده آميا شب 18 ژانويه (28 دي 93) به همراه يک تفنگ با کاليبر 22 در حمام محل سکونتش يافت شد.

مرگ «نيسمن» توسط مخالفين دولت و گروه‌هاي قدرتمند و برخي رسانه‌هاي ارتباط جمعي به ابزاري براي ارتباط دادن قوه مجريه با اين اتفاق ناگوار تبديل شده است.

رئيس‌جمهور آرژانتين در اين خصوص اذعان داشت نسبت به اين مسئله که مرگ «نيسمن» به عنوان عنصري در عمليات ضد دولتي اين کشور مورد استفاده قرار گرفته متقاعد شده است.

دادستان ويژه پرونده آميا نيز به داشتن ارتباطات مستقيم با سرويس‌هاي اطلاعاتي آمريکايي متهم شده بود؛ اسناد منتشر شده توسط ويکي ليکس در سال 2010، ارتباطات وي را با کارمندان سفارت ايالات متحده آمريکا در «بوينس آيرس» افشا کردند.
*فارس