کد خبر: ۷۳۳۷۷
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۶
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۷۷۳

چرا پدیده شاندیز متوقف شد؟


دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری کشور علت توقف پروژه پدیده شاندیز را شکل‌گیری این پروژه بر مبنای تخلفات ساختمانی گسترده عنوان کرد و افزود: پدیده شاندیز پروژه‌ای است که با سرمایه‌های مردم، تبلیغات و سفته بازی پیش رفته است.

پیروز حناچی معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی درباره وضعیت کنونی پروژه پدیده شاندیز گفت: تقریبا هر موردی که شورای عالی شهرسازی و معماری به آن وارد شده، در کشور تبدیل به یک جریان قابل پیگیری شده است.

او افزود: سال گذشته به مورد پدیده شاندیز وارد شدیم و اولین گزارش را در آن مقطع ارائه کردیم. حناچی با بیان اینکه این گزارش به روند شکل‌گیری این پروژه، تخلفات احتمالی و برخوردهایی که به موقع باید اتفاق می‌افتاد پرداخته است، تصریح کرد:‌ متاسفانه حمایت‌های بی‌جایی از این پروژه صورت گرفته است.
 
او با اشاره به این موضوع که پروژه شاندیز بزرگ‌ترین قرارداد تبلیغاتی را با صدا و سیما بسته است، گفت: ‌در مورد حق و حقوق دولت و تبدیل زمین‌های کشاورزی به اراضی قابل ساخت و دیگر مسائل پدیده شاندیز موضوع در کمیسیون اصل90 مجلس هم مطرح شد، در نهایت مشخص شد دارایی‌های شاندیز اگر جمع‌زده شود اختلاف قابل تاملی با ارزش سهام فروش رفته دارد.

معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ما در این مرحله نمی‌خواستیم این پروژه را متوقف کنیم، تصریح کرد: اگر این پروژه می‌خواست مسیر قانونی‌اش را طی کند باید به کارگروه استان می‌آمد و بعد در شورای برنامه‌ریزی استان مصوبه می‌گرفت و نهایتا در شورای عالی شهرسازی و معماری تایید می‌شد.

او اضافه کرد:‌ اما دقیقا عکس این مسیر در این پروژه طی شده و قبل از آنکه اساسا مجوزی گرفته شود کار عملیاتی ساخت‌و‌سازش آغاز شده است.

حناچی با بیان اینکه قبل از گرفتن هر مصوبه‌ای پروانه ساخت گرفته شده است، گفت:‌ برای این روند تبلیغات وسیعی صورت گرفته است. معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی گفت:‌ اسنادی وجود دارد که دستگاه‌های اجرایی اعتراض‌های خودشان را اعلام کرده‌اند.

حناچی تاکید کرد: پدیده شاندیز پروژه‌ای است که با سرمایه‌های مردم، تبلیغات و سفته‌بازی پیش رفته است و به مخیله مردم هم خطور نمی‌کرد که پروژه‌ای با این میزان تبلیغات در صدا و سیما مسیر صحیح قانونی را طی نکرده باشد.

حناچی با بیان اینکه موضوع را به صورت مداوم دنبال کردیم و از مکاتبه با وزیر ارشاد و آقای ضرغامی تا کمیسیون اصل 90 پیش رفته‌ایم، گفت: این کمیسیون سوالات مشخصی را مطرح کرد و ما در شورای عالی شهرسازی و معماری این سوالات را پاسخ دادیم و مشخص شده که این پروژه بر مبنای تخلفات وسیعی شکل گرفته است.

منبع: دنیای اقتصاد