کد خبر: ۷۳۴۰۱
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۶
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۴۰

نظرسنجی در آمریکا: نتانیاهو باید بازجویی شود

 براساس یک نظرسنجی جدید، اکثر آمریکایی‌ها بر این باورند که نخست وزیر اسرائیل باید توسط اف.بی. آی به خاطر قاچاق تکنولوژی تسلیحات اتمی از آمریکا به اسرائیل پیش از اجازه ورود به خاک ایالات متحده تحت بازجویی قرار گیرد.

 به گزارش پايگاه خبري «تيک» (Tik.ir)، به نقل از پایگاه خبری بیزینس اینسایدر، در این نظرسنجی که توسط "موسسه تحقیقات: سیاست خاورمیانه" تهیه شده اکثر آمریکایی‌ها اعلام کردند که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل باید به خاطر قاچاق تکنولوژی ساخت تسلیحات اتمی از آمریکا به اسرائیل تحت بازجویی قرار گیرد.

در سال 2012، پلیس فدرال آمریکا (اف. بی. آی) تحقیقات خود را درباره اینکه چگونه 800 مورد از تکنولوژی‌های ساخت تسلیحات اتمی به صورت غیرقانونی از آمریکا به اسرائیل قاچاق شد، افشا و منتشر کرد. براین اساس، وزارت جنگ اسرائیل دستور داده بود تا اطلاعات مربوط به ساخت تسلیحات اتمی، امواج رمزگذاری شده رادیویی، پیش‌ران‌های موشک بالستیک و سایر مواردی که صادراتشان ممنوع است از طریق یک شبکه مرتبط با کمپانی‌های پیشرو به اسرائیل منتقل شود.

ریچارد کلی اسمیت، رئیس حلقه عملیات قاچاق اطلاعات تسلیحات اتمی گمان می‌کند که نتانیاهو در کمپانی "هلی تردینگ" متعلق به آرون مایلهان، تهیه کننده هالیوودی و جاسوسی که به فعالیتش اعتراف کرده، فعال بوده و دائما با وی برای مدیریت عملیات قاچاق این اطلاعات دیدار داشته است.

در این نظرسنجی همچنین آمده که 9 / 54 درصد از شرکت کنندگان بر این باورند که نتانیاهو باید به خاطر این روند توسط اف.بی آی مورد بازجویی قرار گیرد پیش از آنکه به آمریکا بیاید.

اسرائیل رسما این عملیات قاچاق را "پروژه پنیتو" نامگذاری کرده است. اسمیت در 2002 و پس از یک سال تعقیب وگریز دستگیر و بازجویی و حبس شد.

همچنین تنها 8 / 25 درصد از آمریکایی‌های شرکت کننده در این نظرسنجی اعلام کردند که باید به نتانیاهو اجازه داده شود تا آزادانه به آمریکا سفر کند در حالیکه 9 / 18 درصد هم گفتند که نتانیاهو نه باید به آمریکا بیاید ونه باید مورد بازجویی قرار گیرد.

شرکت کنندگان جوان‌تر در این نظرسنجی با میانگین سنی 18 تا 24 و 25 تا 34 سال نیز گفتند که نتانیاهو باید مورد بازجویی قرار گیرد. همچنین 4 / 63 درصد از زنان و 4 / 50 درصد از مردان در این نظرسنجی نیز گفتند که نتانیاهو باید پیش از ورود به آمریکا از نظر جنایی مورد بازجویی قرار گیرد.
منبع: ایسنا