کد خبر: ۷۳۴۳۹
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۷۲۱

عراق: به زودی اف 16های آمریکایی را تحویل می‌گیریم و به جنگ داعش می‌رویم

دولت آمریکا به تازگی با درخواست دولت بغداد مبنی بر تاخیر پرداخت مبلغ سال 2015 (به ارزش حدود 800 میلیون دلار) در چهارچوب این قرارداد خرید به دلیل کسر بودجه عراق موافقت کرده است.
 وزیر دفاع عراق اعلام کرد که جنگنده‌های آمریکایی که دولت عراق خریداری کرده به زودی برای استفاده در عملیات ضد پایگاه‌های داعش وارد کشور خواهند شد.

 به گزارش پايگاه خبري «تيک» (Tik.ir)، به نقل از پایگاه خبری المحیط، خالد العبیدی، وزیر دفاع عراق در افتتاحیه نمایشگاه سلاح در بغداد با اشاره به اینکه جنگنده‌های خریداری شده از آمریکا طی چند ماه آینده وارد کشور خواهند شد گفت در حال حاضر پایگاه‌های نظامی کشور برای ورود این جنگنده‌ها آماده می‌شوند.

العبیدی در این سخنرانی به زمان دقیق دریافت این جنگنده‌ها و یا تعداد آنها اشاره‌ای نکرد اما تاکید کرد به محض ورود جنگنده‌ها، خلبانان عراقی نبرد با داعش با این جنگنده‌ها را آغاز خواهند کرد.

عراق در سال 2011 دو قرارداد خرید جنگنده‌های نوع F16 ساخت آمریکا را به امضا رساند که براساس آن باید 36 فروند جنگنده برای تجهیز نیروی هوایی عراق سپتامبر 2013 به دولت عراق تحویل داده می‌شوند اما تا امروز این قرارداد اجرایی نشده است.

وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) نیز نوامبر گذشته اعلام کرد که جنگنده‌های F16 که توسط عراق خریداری شده ولی به دلایل امنیتی به این کشور تحویل داده نشده است، به زودی به یکی از پایگاه‌های هوایی در ایالت آریزونای آمریکا منتقل خواهند شد تا خلبانان عراقی با آنها آموزش داده شوند. پنتاگون زمان دقیق ارسال این جنگنده‌ها را معین نکرد.

دولت آمریکا به تازگی با درخواست دولت بغداد مبنی بر تاخیر پرداخت مبلغ سال 2015 (به ارزش حدود 800 میلیون دلار) در چهارچوب این قرارداد خرید به دلیل کسر بودجه عراق موافقت کرده است.

در همین حال اسکندر وتوت، عضو کمیته امنیتی و دفاعی پارلمان عراق گفت: آمریکا بر خلاف جدول زمانی توافق شده روند تجهیز نظامی عراق را به تاخیر می‌اندازد.

وتوت افزود: دلیل طرف آمریکایی برای این تاخیر این است که برخی پایگاه‌های در نظر گرفته شده برای جنگنده‌های آمریکایی به دلیل حضور تروریست‌های داعش در نزدیکی آنها، امن نیستند.
منبع: ایسنا