کد خبر: ۷۳۴۷۴
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۰:۴۲
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۶۱۴
باراک اوباما:

در مذاکرات هسته ای، اتحاد آمریکا با چین که تشنه نفت ایران است، باید حفظ شود / شرکای ما و ایران تصویب تحریم های جدید علیه ایران را نقض توافق ژنو تفسیر خواهند کرد

استدلال من است که ما تحریم‌های بسیار کارآمدی علیه ایران تصویب کردیم که این تحریم‌ها توانست ایران را به میز مذاکرات بیاورد تا بتوانیم این موضوع را بررسی کنیم که آیا می‌توانیم موضوع هسته ای ایران را از طریق دیپلماتیک رفع کنیم.
رئیس جمهور آمریکا در گفتگو با شبکه سی ان ان ضمن حمایت از رویکرد خود در قبال ایران و مخالفت با تحریم‌های جدید علیه ایران گفت: «استدلال من است که ما تحریم‌های بسیار کارآمدی علیه ایران تصویب کردیم که این تحریم‌ها توانست ایران را به میز مذاکرات بیاورد تا بتوانیم این موضوع را بررسی کنیم که آیا می‌توانیم موضوع هسته ای ایران را از طریق دیپلماتیک رفع کنیم.»

به گزارش پایگاه خبری «تیک»، اوباما سپس در ارتباط با پایبندی ایران به توافق موقت ژنو  تحت عنوان برنامه اقدام مشترک ادامه داد: «با تمامی محاسبات صورت گرفته از جمله محاسبات سازمانهای اطلاعاتی اسرائیل، ایران به مفاد توافق موقت ژنو (برنامه اقدام مشترک) پایبند بوده است. برنامه هسته‌ای خود را گسترش نداده‌اند. آنها ذخایر اورانیوم با درصد غنای پایین خود را به عقب بازگردانده‌اند. ما در این دوران از مذاکرات هسته‌ای هیچ‌چیزی را از دست نداده‌ایم. برنامه هسته‌ای ایران پیشرفت نکرده است.»

رئیس‌جمهور آمریکا در خصوص موضوع هسته ای ایران تأکید کرد: ما شانس ایجاد یک مکانیسمی را داریم که طبق آن بتوانیم تأیید کنیم که ایران تسلیحات هسته‌ای ندارد و ایران توانمندی این را دارد که در طی زمان مجدداً به عنوان یک بازیگر مسوول به جامعه ملل وارد شود. با اینحال نمی‌دانم که بتوانیم به چنین چیزی برسیم اما استدلال من برای کنگره آمریکا این است که در مقابل تصویب تحریم‌ها علیه ایران مقاومت کنند زیرا شرکای ما و حتی ایران می‌توانند این تحریم‌ها را نقض توافق موقت ژنو تفسیر کنند. از نظر ما، تضعیف دیپلماسی در این برهه مهم زمانی بدون آنکه دلیل خوبی داشته باشیم، یک اشتباه است.

اوباما سپس اینگونه راهکار ارائه داد: کاری که در حال حاضر ما باید انجام دهیم این است که باید این دور از مذاکرات را به اتمام برسانیم و به ایران فشار آوریم تا به خواسته جامعه بین‌الملل آری بگوید و مهم است که اتحاد بین گروه ۱+۵ حفظ شود و حتی اتحاد با روسیه علیرغم تنش‌هایی که با این کشور داریم، حفظ شود و همچنین اتحاد با چین که تشنه نفت ایران است، حفظ شود. ما هنوز می‌توانیم این اتحاد را حفظ کنیم و نشان دهیم که دیپلمات‌های ما تا چه اندازه موثر بوده‌اند.

رئیس‌جمهور آمریکا تأکید کرد: بگذارید اگر به توافق هسته‌ای با ایران نرسیدم، ایران به دلیل آنکه به یک توافق منطقی آری نگفته است، مقصر باشد. اگر لایحه تحریم‌های ایران تصویب شود من آن را وتو می‌کنم اما این را هم به نمایندگان کنگره و اسرائیل گفته‌ام که روز بعد از اینکه ایران از توافق عقب‌ بکشد، ساده‌ترین کار برای من در کنگره، تصویب تحریم‌های بیشتر علیه ایران خواهد بود. برای من تنها دو روز طول می‌کشد که لایحه تحریم‌های بیشتر علیه ایران را امضا کنم. ما توانایی تشدید تحریم‌ها علیه ایران را داریم اما چیزی که اهمیت دارد این است که نشان دهیم که تمامی راههای ممکن دیپلماتیک را اعمال کردیم.

رئیس‌جمهور آمریکا در خصوص نوع توافق نهایی با ایران اینگونه گفت: «مهم این است که یک توافق مناسب داشته باشیم و درباره آنکه چه توافقی داریم، استدلال های خود را ارائه کنیم. من قبلاً هم گفته‌ام که عدم توافق را به یک توافق بد ترجیح می‌دهم اما اگر بتوانم از طریق یک مکانیسم بی چون و چرا و قابل تأیید ثابت کنم که به توافقی با ایران رسیده‌ایم که طبق آن تهران نمی‌تواند قابلیت گریز هسته‌ای داشته باشد و اگر شماری از کارشناسان و دانشمندان به ما تضمین دهند که ایران در آستانه تبدیل شدن به یک قدرت تسلیحاتی قرار ندارد، باید یک بحث عمومی راه بیاندازیم و از تمامی اعضای کنگره بپرسیم که به چه دلیل باید چنین توافقی را رد کنیم و از گزینه نظامی که کارایی کمی در محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران دارد حمایت کنیم و آن را دنبال کنیم؟ این رویکرد نظامی انشعابات زیادی را در شرایط کنونی که با درگیری‌های زیادی در خاورمیانه مواجه هستیم به همراه خواهد داشت.»