کد خبر: ۷۳۷۹۵
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۶
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۹۱۷
تعداد نظرات: ۱ نظر

کدام معابر پايتخت پولي مي شوند؟

  شهرداري تهران در لايحه اخذ عوارض از معابر خاص پيشنهاد کرده است تردد از معابر مشخص شده 300 تومان هزينه داشته باشد. در اين ميان برخي از خودروها از پرداخت عوارض معاف هستند.

 به گزارش پايگاه خبري «تيک» (Tik.ir)، اين هفته احمد دنيال مالي رئيس کميسيون عمران شوراي شهر تهران از بررسي يک فوريت لايحه اخذ عوارض از معابر خاص خبر داد که شامل تمامي تونل‌ها و بزرگراه‌هاي پايتخت مي‌شود.وي گفت: قرار نيست سرمايه‌گذاري‌هايي که در سطح شهر تهران مي‌شود، مانند ساخت تونل، پل و بزرگراه از جيب مردمي که خودرو ندارند، گرفته شودوشهرونداني که خودرو دارند اما از اين تسهيلات استفاده نمي‌کنند و کساني که خودرو ندارند نبايد هزينه تردد کساني را بدهند که مي‌خواهند با خودروهايشان در خيابان‌ها تردد کنند.دنيامالي ادامه داد: عادلانه اين است افرادي که از اين معابر استفاده مي‌کنند، ماليات يا عوارض راه را بپردازند که خوشبختانه امکانات و زيربناهاي اين کار فراهم است.اقبال شاکري عضو ديگر کميسيون عمران شورا نيز اين لايحه را بر اساس برنامه 5 ساله دوم شهرداري دانست و گفت: در برنامه ۵ ساله دوم به شهرداري اجازه داده شده درباره اخذ عوارض از معابر و گذرگاه ها پيشنهادات خود را اعلام کند که شهرداري طي لايحه اي اين پيشنهادات را به شورا ارسال کرده اما هنوز براي بررسي کارشناسي به کميسيون تخصصي ارائه نشده است زيرا کميسيون عمران در حال بررسي لايحه بودجه است.

تونل هاي نيايش، توحيد، رسالت و پل طبقاتي صدر در انتظار پولي شدن
اما در لايحه پيشنهادي شهرداري به شورا معابري که قرار است در صورت موافقت شورا تردد از آنها پولي شود مشخص شده است . در لايحه مجوز اخذ عوارض تردد از معابر خاص شهري در يکي از ماده واحده هاي خود اعلام کرده است "تونل هاي نيايش، توحيد ، رسالت و پل طبقاتي صدر" به عنوان معابر خاص براي اخذ تردد در نظر گرفته شوند و مبلغ 300 تومان به صورت الکترونيکي از هر خودرو براي هر بار عبور از اين مسيرها اخذ شود.

کدام خودروها عوارض نمي دهند
در اين لايحه پيشنهاد شده که خودروهاي برقي، هيبريدي، خودروهاي امدادي، آمبولانس، خودورهاي عمومي ، انتظامي ، نظامي ، خودروهاي معلولان و خودروهاي حمل و نقل عمومي و حمل مسافر از جمله تاکسي و اتوبوس و خودروهايي که از شهرداري مجوز دارند از پرداخت عوارض مستثني هستند.
اين در حالي است که گزارش توجيهي موجود در اين لايحه نشان مي دهد که مواردي همچون افزايش سرعت جريان ترافيک ، کاهش زمان سفر و رونق بخشيدن به حمل و نقل عمومي در اين لايحه مورد توجه بوده است آنچنان که اعمال محدوديت ها در مسيرهاي تعيين شده و دريافت عوارض به علاقه مندي جامعه به استفاده از حمل و نقل عمومي کمک مي کند .

تاکسي گران نمي شود
نگراني ديگري که در برخي اظهارنظرها مطرح شده بود تاثير تصويب اين لايحه بر هزينه هاي مردم است اما رئيس کميسيون عمران و حمل و نقل شوراي شهر اين مضوع را رد کرد. احمد دنيا مالي با تاکيد بر اينکه هيچ عوارضي از تاکسي ها اخذ نمي شود، افزود: بنا بر اين عوارض مطروحه درنرخ تاکسي ها اثر ندارد و هزينه هاي زيادي به مردم وارد نمي کند بلکه اين لايحه اي است که به نفع مردمي است که خودرو ندارند و سختي استفاده از حمل و نقل عمومي را تحمل مي کنند.

رئيس کميسيون عمران و حمل و نقل شورا تاکيد کرد: به ازاي هر سه نفر در تهران يک نفر خودروي شخصي دارد و هرکس که قرار است در اين شرايط آلودگي هوا و ترافيک از خودرو شخصي استفاده کند بايد هزينه تردد آن را هم پرداخت کند چرا که باور ما اين است که هزينه هاي تردد هر خودرو بيش از مبلغي است که آنها پرداخت مي کنند و آلودگي اين خودروها هزينه بيشتري براي مردم تهران دارد .

دنيامالي تصريح کرد: ما به دنبال اين هستيم که اين کار را شروع کنيم چرا که اجراي اين لايحه به درآمدهاي پايدار شهرداري کمک مي کند و بدين ترتيب با عوارضي که از خودروهاي در حال تردد اخذ مي شود فرصتي براي توسعه شبکه فراهم مي کنيم يعني بخشي از هزينه توسعه حمل و نقل عمومي از مردمي که هر روز از خودرو شخصي استفاده مي کنند اخذ مي شود.
*مهر
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
سهیل
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۵
0
1
پس این همه عوارض شهرداری که گرفته میشه کجا هزینه میشه؟ چرا برای صدور گذرنامه هم عوارض شهرداری دریافت میشه؟