کد خبر: ۷۳۹۴۵
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۹
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۷۵۵

خوراکي‌هاي که شکم را آب مي‌کنند

  اگر شما چربي‌هايتان را از بين نبريد رفته‌رفته و با افزايش سن نه تنها از بين بردن آن ها سخت‌تر مي‌شود بلکه خطر ابتلا به بيماري‌هاي زيادي مثل ديابت، فشار خون، بيماري قلبي، سرطان و… در شما افزايش مي‌يابد.

يکي از سخت‌‌جان‌ترين چربي‌هاي بدن، چربي‌هاي تجمع‌يافته در ناحيه شکم و کمر هستند. اين چربي‌ها به همان سرعتي که در اين ناحيه ته‌نشين مي‌شوند، به همان سرعت از بين نمي‌روند.، اين چربي‌ها علاوه براينکه به زيبايي آسيب زده و ساختار بدني را از حالت عادي به فرم سيبي‌شکل تبديل مي‌کنند، زمينه‌ساز ابتلا به سکته قلبي نيز هستند. اگرچه در تجمع چربي در اين ناحيه ژنتيک، سن و سبک زندگي تاثيرگذار است اما نبايد نقش تغذيه را ناديده گرفت.
مصرف هر نوع چربي خوراکي اعم از کره، خامه و غذاهاي چرب و پرکالري باعث تجمع چربي در اين ناحيه مي‌شود. نکته مهم اينکه مصرف چربي‌هاي ترانس يا همان اشباع مي‌توانند چربي موجود در نقاط ديگر بدن را به سمت تجمع در اين ناحيه سوق دهند.

بنابراين وقتي از کره حيواني براي چرب‌تر شدن برنج‌تان استفاده مي‌کنيد يادتان باشد علاوه بر تجمع چربي کره حيواني در ناحيه شکم در هر نقطه از بدن شما که چربي اضافي وجود داشته باشد، به سمت شکم شما حرکت کرده و در آن نقطه تجمع پيدا مي‌کند.
چربي ترانس در انواع روغن جامد، مارگارين، غذاهاي سرخ‌شده، فست‌فودها و شيريني‌تر وجود دارد. علاوه بر اينکه مصرف مواد غذايي حاوي گلوسيد مانند نان، برنج و سيب‌زميني سرخ‌شده، باعث افزايش تجمع چربي در ناحيه شکم مي‌شود اما خوراکي‌هايي هم وجود دارند که مانند آب روي آتش بوده و با خوردن آنها چربي ناحيه شکم از بين مي‌رود.

ماهي، محرک متابولسيم
بخارپز اصل اساسي است
براي کاهش وزن بايد با دريا دوست باشيد. منظور فقط شنا کردن نيست، بلکه مصرف ماهي يکي از راهکارهاي آب کردن چربي ناحيه شکم- کمر است. به اين دليل که ماهي متابوليسم را سرعت داده و اشتهاي‌تان را کنترل کرده و کاهش مي‌دهد.
پروتئين موجود در ماهي خاصيت سيرکنندگي دارد. ماهي، به‌ويژه انواع چرب آن مانند تن و سالمون سرشار از اسيدچرب امگا3 هستند. اين چربي باعث سرعت گرفتن سوخت و ساز چربي‌هاي ناحيه شکم مي‌شود. فراموش نکنيد، ماهي زماني اين تاثير مثبت را دارد که به صورت بخارپز تهيه شده و بدون اضافه کردن سس و فقط با اضافه کردن آبليمو و ادويه مصرف شود.

غلات، منبع فيبر
با گلپر و آبليمو بخوريد
ريزه‌خواري يکي از مشکلاتي است که در افراد مبتلا به چاقي ناحيه شکم ديده مي‌شود. بيشتر اين افراد صبحانه کامل نمي‌خورند؛ بنابراين تا قبل از ناهار ريزه‌خواري مي‌کنند. خوردن يک کاسه غلات پخته به عنوان صبحانه علاوه بر اينکه قند خون مورد نياز بدن را به‌تدريج تامين مي‌کند به دليل فيبري که دارد، باعث پر شدن حجم معده شده و به اين ترتيب احساس گرسنگي نيز از بين مي‌رود. اين خوراکي حاوي پروتئين گياهي بالايي است که عاملي براي تحريک متابولسيم است. به کاسه غلات‌تان ليموترش، گلپر و يک قاشق چاي‌خوري روغن زيتون اضافه کنيد.

بي‌دانه‌ها، کم شيرين
بدون شکر و خامه مصرف شود
اسم کلي اين ميوه‌ها «بري» است. در کشور ما تمشک، توت سفيد، شاتوت و توت‌فرنگي وجود دارد اما «بلوبري» ميوه رايجي در کشور ما نيست. اين ميوه‌هاي بي‌دانه به دليل قند طبيعي و آنتي‌اکسيدان آنتوسيانين و ليکوپن هستند.
اين ميوه‌ها باعث بهبود عملکرد دستگاه گوارش، کنترل قند خون و جلوگيري از بروز نفخ مي‌شوند. خوردن اين ميوه‌ها به عنوان ميان وعده انرژي کافي را تا قبل از وعده ناهار تامين مي‌کند. اين ميوه‌ها را بايد بدون شکر، خامه يا هر افزودني ديگري ميل کنيد تا نتيجه دلخواه را داشته باشد. بهترين ميزان، مصرف روزانه يک فنجان از اين ميوه‌هاست.

آجيل‌ها، پرچرب اما مفيد
کم‌کالري‌هاي آن را انتخاب کنيد
درست است که يکي از راهکارهاي از بين بردن چربي شکم کاهش مصرف مواد غذايي چرب است اما آجيل‌هاي خام از اين قضيه مستثني هستند. البته به دليل کالري بالايي که دارند بايد کنترل شده مصرف شوند اما چربي امگا3، پروتئين و فيبر موجود در آنها باعث ايجاد احساس سيري شده و ريزه‌خواري نمي‌کنيد.پسته، بادام و گردو در صدر گروه قرار دارند. حداکثر ميزان مصرف روزانه يک سوم فنجان به صورت خام است.

سيب، ميوه‌اي از بهشت
هر روز يک عدد فراموش نشود
سيب همه ويژگي‌هاي لازم براي حفظ سلامت و کاهش وزن را دارد. هرعدد سيب حاوي پنج گرم فيبر و به‌طور خاص پکتين است. اين ترکيب به‌خوبي آب جذب کرده و در معده حجيم مي‌شود. بنابراين با خوردن هر عدد از آن حجم معده پر شده و مانع از پرخوري مي‌شود. قند طبيعي سيب نيز با کنترل قند خون مانع از پرخوري به دليل افت قند خون در طول روز مي‌شود. کالري آن نيز مناسب است. بنابراين با خوردن روزانه يک عدد از آن نبايد نگران اضافه وزن باشيد. همه اين ويژگي‌ها، سيب را به خوراکي منحصر به فرد براي سوختن چربي تبديل کرده است.

پهن‌برگ‌ها
با آبليمو و روغن زيتون بخوريد
سالاد يکي از بهترين مخلفات غذاست؛ به‌ويژه اگر پيش از شروع وعده اصلي خورده شود. فيبر موجود در اين خوراکي‌ها اولين عامل براي پر شدن حجم معده است. فيتونوترينت‌ها نيز از ديگر ترکيب‌هاي مهم چربي‌سوز در اين خوراکي‌ها هستند اما تاثير چربي‌سوزي اين سبزي‌ها زماني مشخص مي‌شود که آنها را بدون افزودن سس مصرف کنيد. کافي است براي طعم‌دار کردن آنها از آبليموي تازه، يک قاشق غذاخوري روغن زيتون براي يک کاسه متوسط سالاد و ادويه ويژه سالاد استفاده کنيد. به اين ترتيب به نتيجه‌اي که مي‌خواهيد، مي‌رسيد.

آووکادو، سبز چربي‌سوز
هر قاچ، يک منبع فيبري
اين ميوه خودش شکم بزرگي داشته و چاق است اما به دليل ويژگي‌ ساختاري که دارد، مي‌تواند باعث کاهش وزن شود. هر قاچ از اين ميوه حاوي 15 گرم فيبر است. بنابراين خوردن روزانه يک قاچ از آن، کاملا سيرتان کرده و ريزه‌خواري نمي‌کنيد. به اين ترتيب چربي در ناحيه شکم‌تان تجمع پيدا نمي‌کند. هر يک‌چهارم فنجان آووکادو تازه سرشار از اسيدهاي چرب تک غيراشباعي است که باعث سوخت چربي‌هاي ناحيه شکم مي‌شود. بهترين شيوه مصرف آن به صورت تازه، پوره و اضافه کردن آن به سالاد به عنوان يکي از مخلفات سالاد است.

سويا، دانه چند منظوره
بوداده اما بدون نمک بخوريد
لوبياي سويا يا سويا دانه‌اي حاوي پروتئين گياهي، فيبر و آنتي‌اکسيدان است. بنابراين محرک متابوليسم است. مصرف اين خوراکي به دليل داشتن هورمون‌هايي شبيه به استروژن براي زنان بعد از يائسگي بسيار مفيد است. در ضمن با خوردن آن با آب شدن چربي‌هاي شکمي به جبران کمبود ترشح هورمون‌ها بعد از يائسگي نيز کمک خواهيد کرد. بهترين شيوه مصرف سويا، به صورت بوداده بدون اضافه کردن افزودني مانند نمک؛ شير سويا و اضافه کردن آن به ماست است.

شيرين‌بيان، براي معده و شکم
شيرين و چربي‌سوز
مصرف هرنوع گياه دارويي نيز ملاحظات خودش را دارد. اين گياه دارويي که متخصصان طب سنتي معتقدند مصرف آن به بهبود عملکرد معده کمک مي‌کند، ويژگي ديگري هم دارد و آن خاصيت چربي‌سوزي اين گياه است.ساقه زيرزميني و ريشه اين گياه قابل استفاده است. اين گياه حاوي گروهي از آنتي‌اکسيدان‌هابه نام «‌فلاونوئيد» است.
اين ترکيب چربي‌سوز است. بهترين شيوه مصرف آن به صورت دمنوش يا اضافه کردن عصاره يا شيره آن به غذاي روزانه مانند سالاد است. شيريني طبيعي موجود در اين گياه، 50 برابر قند ساکاروز شيريني دارد. با وجود ويژگي‌هاي آن، براي زنان باردار، زنان در دوراني که به فرزندشان شير مي‌دهند و افراد مبتلا به مشکلات طحال مناسب نيست. حداکثر ميزان مصرف روزانه 20 گرم است.

تخم‌مرغ، چربي‌سوز پروتئيني
با نعنا بخوريد
پروتئين موجود در تخم‌مرغ باعث سوختن چربي‌هاي شکمي مي‌شود. دليل اين ويژگي نيز ساختار خاص اسيدهاي آمينه موجود در پروتئين آن است. بهترين زمان مصرف تخم‌مرغ در وعده صبحانه است. به اين ترتيب تا ظهر علاوه بر احساس سيري، چربي‌هاي ناحيه شکم‌تان نيز مي‌سوزد! هر عدد تخم‌مرغ 80 کيلوکالري انرژي دارد. بنابراين مصرف هر عدد از آن کافي است تا پيش از ناهار کاملا سير باشيد.
بهتر است تخم‌مرغ با دو ورقه نان تست، چند حلقه گوجه‌فرنگي و چند برگ نعنا تازه مصرف شود. به اين ترتيب نياز بدن به سبزي‌ها نيز تامين شده و از طرفي نعنا، مانع از ايجاد نفخ بعد از خوردن تخم‌مرغ مي‌شود.
*جام نيوز