کد خبر: ۷۴۵۹۵
تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۸:۲۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۸۱۸

۱۰ چيز که همه کودکان واقعا نياز دارند


 ۱. تأمين نيازهاي روزانه کودکان
کودک بايد بداند که کسي هست که او را دوست دارد و نيازهاي او را در اسرع وقت برطرف مي کند.
اين شامل موارد زير مي شود:
تغذيه او به هنگام گرسنگي
گرم و امن نگه داشتن او به هنگام خطر
کمک به او در هنگام داشتن درد، يا در شرايط ترس يا ناراحتي
تأمين روتين روزانه
اطمينان از اينکه هميشه کسي هست که مراقب او باشد.
گريه کردن در ميان نوزادان امري عادي است و بطور متوسط هر نوزاد ۲ تا ۵ ساعت در روز گريه مي کند و اين روش حرف زدن اوست. وقتي نوزادي گريه مي کند بايد موارد زير را چک کنيد، در غير اين صورت بچه فقط به توجه و عشق شما نياز دارد:
پوشک او را چک کنيد.
ببينيد آيا گرسنه است يا خير.
مطمئن شويد که او درد يا تب ندارد، اگر داشت نزد پزشک برويد.
او را در پتوي نرمي بپيچيد و در آغوش بگيريد و آرامش کنيد.
با کالسکه يا ماشين او را به گردش ببريد.
او را روي صندلي فنردار بگذاريد يا روي تاب مخصوص کودکان بگذاريد و با احتياط با او بازي کنيد.
موسيقي ملايم برايش بگذاريد، يا آواز بخوانيد يا به آرامي برايش لالايي بخوانيد.
او را حمام ببريد و آب تني آرامش بخشي به او بدهيد.
۲. احساس امنيت دادن
وقتي کودک احساس امنيت کند، ياد مي گيرد که به افراد اعتماد کند. کودکي که احساس امنيت نمي کند، اضطراب دارد و ناراحت است. اين بر سلامت و يادگيري او اثر منفي مي گذارد. ولي وقتي که ياد بگيرد مي تواند به بزرگسالان اعتماد کند، به او کمک مي شود که رشد سالم و شادي داشته باشد و از دنياي اطرافش لذت ببرد. اولين اقدام براي جلب اعتماد کودک اين است که نيازهاي اوليه او را تأمين کنيد. با نشان دادن ميزان عشق و علاقه تان به او نيز مي توانيد به او احساس امنيت بدهيد.
۳. عشق و در آغوش گرفتن
در آغوش گرفتن و نوازش کردن کودک به او احساس امنيت و آرامش مي دهد. بغل کردن و نشاندن او روي پايتان، بوسيدن و نوازش کردن او، همه روش هاي خوبي براي نشان دادن توجه تان به کودک است. نوزادان و کودکان بيشتر دوست دارند آنها را روي پايتان بنشانيد و تکان دهيد، به آرامي قلقلک دهيد و با انگشتان دست و پاي آنها بازي کنيد. آنها اين بازي ها را خيلي دوست دارند.
همچنين وقتي با هم بيرون مي رويد، در دست گرفتن دست او باعث مي شود که حس کند در برابر خطرات محافظت مي شود و در دنياي بيرون احساس امنيت خواهد کرد. کودکان بزرگتر به محبت بيشتري نياز دارند. با در آغوش گرفتن و بوسيدن و نوازش سرش، اين محبت را نثار او کنيد. نشستن در کنار او هنگام خواندن قصه يا تماشاي تلويزيون نيز براي او بسيار خوب است. هرچه بيشتر به کودک محبت نشان دهيد اين برايش نرمال و طبيعي مي شود. هميشه به کودکي خودتان فکر کنيد و خودتان را جاي او بگذاريد و از خودتان اين سوالات را بپرسيد: «بهترين چيز براي فرزند من چيست؟»، «من مي خواهم چطور پدر يا مادري براي او باشم؟»
۴. تحسين و تشويق فراوان
فرزندتان مي خواهد شما را خشنود کند. اگر وقتي او کارش را خوب انجام مي دهد يا وقتي حداکثر تلاشش را مي کند، از او تعريف کنيد، اين باعث مي شود که دوباره آن کار را انجام دهد. تعريف از کودک براي کارهاي خوبش باعث مي شود که بخواهد خوب باشد و اين به او حس خوبي درباره خودش مي دهد. کودکاني که حس خوبي درباره خودشان دارند ...
راحت تر ياد مي گيرند و تلاش بيشتري براي موفق شدن مي کنند؛
کمتر دردسر درست مي کنند؛
با ديگران خوب کنار مي آيند؛
راحت تر دوست پيدا مي کنند؛
احساس شادي و امنيت بيشتري مي کنند.
۵. لبخند زدن به نوزادتان
تا مي توانيد لبخند بزنيد تا لبخند زدن يکي از اولين چيزهايي شود که او ياد مي گيرد و آن را برايتان انجام مي دهد. لبخند زدن يکي از ساده ترين راه هاي کمک به کودک براي احساس شادي و امنيت است.
وقتي به فرزندتان لبخند مي زنيد به او مي گوييد که:
دوستش داريد؛
از بودن با او لذت مي بريد؛
از او راضي هستيد؛
به او توجه مي کنيد؛
خوشحال هستيد؛
بودن با شما لذتبخش است. وقتي لبخند مي زنيد به چشمان فرزندتان نگاه کنيد تا لبخندتان تأثير بيشتري داشته باشد. تماس چشمي خوب هنگام لبخند زدن، گوش دادن يا حرف زدن با فرزندتان باعث مي شود که توجه او جلب شود.
۶. حرف زدن
حرف زدن و آواز خواندن براي نوزادان از همان ابتداي تولد کار خوبي است. صداي آرام به او کمک مي کند که احساس آرامش و امنيت کند. همچنين باعث مي شود که او شما را بشناسد و بداند که شما در کنار او هستيد تا مراقبش باشيد. وقتي با فرزندتان حرف مي زنيد او خيلي زود خودش شروع به ياد گرفتن کلمات مي کند. هرچه بيشتر با او حرف بزنيد، او بيشتر ياد مي گيرد.
همچنين اگر اکثر اوقات از کلمات بزرگسالان استفاده کنيد، او آنها را ياد مي گيرد. ياد گرفتن کلمات باعث مي شود که او برقراري ارتباط را ياد بگيرد و در مورد دنياي اطراف بيشتر ياد بگيرد. وقتي بزرگتر مي شود، کلمات براي او ابزارهاي مهمتري مي شوند.
کودکاني که از کلمات استفاده بهتري مي کنند راحت تر منظورشان را بيان مي کنند و خودشان را نشان مي دهند. آنها راحت تر دوست پيدا مي کنند و در خانه و مدرسه يادگيري بهتري دارند.
چند ايده براي صحبت کردن با فرزندتان:
وقتي سرتان شلوغ است يا خسته هستيد ممکن است حوصله نداشته باشيد و هر روز فقط مدت کوتاهي را به حرف زدن با فرزندتان اختصاص دهيد. قبل از خواب چند دقيقه با او آرام حرف بزنيد. همين چند دقيقه حرف زدن در مورد وقايع روز باعث مي شود که او لحظات خاصي با شما داشته باشد. وقتي کودکان در حال ياد گرفتن کلمات هستند بازي هايي مانند «شکمت کو؟»، «پيشي کو؟» ... «اون چيه؟» مي توانند کمک زيادي بکنند. خواندن کتاب قصه قبل از خواب کمک زيادي مي کند. حتي کودکان کم سن تر از نگاه کردن به عکس هاي کتاب لذت مي برند. آواز بخوانيد. آواز خواندن و شعر خواندن هم راه خوبي براي ياد گرفتن کلمات است. موضوعي انتخاب کنيد و در مورد آن با کودک حرف بزنيد و يا در مورد آن داستاني از کودکي تان تعريف کنيد.
۷. گوش دادن
وقتي بچه ها بزرگتر مي شوند و بهتر مي توانند از کلمات استفاده کنند، شروع به پرسيدن سوالات زيادي مي کنند. با دقت به آنها گوش دهيد و تلاشتان را بکنيد تا به سوالات آنها پاسخ دهيد و به او نشان دهيد که يادگيري چيز خوب و سرگرم کننده اي است.
گوش دادن راه ديگري براي نشان دادن ميزان توجه و علاقه شما به او است. حتي وقتي که کودکان در مورد چيزي سوال مي کنند که نمي توانند آن را داشته باشند، به يک جواب يا توضيح ساده نياز دارند.
براي فرزندتان کتابچه اي در مورد خودش بسازيد.
کودکان عاشق داستان هاي مربوط به خودشان هستند و اين باعث مي شود که حس کنند دوستشان داريد و برايتان مهم هستند. کتابچه يا آلبومي در مورد او از زماني که متولد شد بسازيد.
انواع و اقسام چيزها را در آن بگذاريد، چيزهايي مانند:
اثر دست و پاي او
عکس هاي او
چيزهايي که گفته است
کارت تولد محبوبش.
۸. ياد گرفتن چيزهاي جديد
براي آنکه به فرزندتان تجربه هاي جديد بدهيد نيازي به اسباب بازي هاي گران يا تجهيزات ديگر نيست. شما مي توانيد از وسايل اطرافتان استفاده کنيد يا با هم در پارک يا ساحل پياده روي کنيد. چرا شروع به جمع آوري کلکسيون صدف نمي کنيد يا دنبال سنگ هاي خاص نمي گرديد؟ اين نوع کارهاي آموزشي جالب هستند و به او چيزهاي بيشتري در مورد دنيا مي آموزند. تجربه هاي جديد براي کودکان مي تواند شامل موارد زير باشد:
گفتن داستاني در مورد کودکي خودتان
بازي هاي جديد
خواندن ترانه هاي جديد
خواندن کتاب
آموزش به کودکان در مورد اشکال و رنگ ها
بردن کودک به منزل دوستش
تحسين و تعريف از کودک بخاطر کار جديد يا خوبي که انجام داده
بردن او به پارک، ساحل يا جاهاي ديگر
نقاشي کشيدن
• جمع کردن سنگ يا تماشاي گل ها و گياهان مختلف و هر تجربه جديد ديگري که مناسب کودکان باشد.
۹. مراقبت از احساسات آنها
گاهي براي کودکان دشوار است که کلمات درستي براي بيان ناراحتي يا ترس خود بيان کنند.
نوزادان و بچه هاي کم سن و سال از چيزهاي متفاوت و جديد مي ترسند، در حاليکه ممکن است هيچ خطري براي آنها نداشته باشد. غريبه ها، دلقک ها يا حتي صداي بلند ممکن است براي کودکاني که به اين چيزها عادت ندارند، خيلي ترسناک باشند. گاهي شما وسوسه مي شويد که به آنها بخنديد، آنها را مسخره کنيد يا بگوييد که لوس نشود. ولي آنچه که کودکان در اين موقعيت ها بيش از همه بدان نياز دارند اين است که به آنها آرامش بدهيد و توضيح ساده اي در اين مورد به آنها بدهيد.
۱۰. جايزه و هديه هاي خاص
همه والدين دوست دارند فرزندانشان رفتار خوبي داشته باشند. اگر وقتي فرزندتان خوب رفتار مي کند به او توجه کنيد، اين باعث مي شود که بيشتر آن کار خوب را انجام دهد. ولي اگر فقط وقتي شيطنت مي کند به او توجه کنيد، باعث مي شود که دائماً در حال بازيگوشي باشد.
بهترين جايزه براي خوب بودن کودک اين است که وقت و توجه خود را به او بدهيد. زمان گذاشتن براي بازي با او و تفريح کردن هيچ خرجي براي شما ندارد. پيک نيک رفتن يا پياده روي در پارک يا ساحل مي تواند براي او بسيار سرگرم کننده باشد.