کد خبر: ۷۴۶۱۶
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۶
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۴۲۵

همه حاشيه‌هاي اختتاميه سي و سومين جشنواره فيلم فجر

  سي وسومين جشنواره بين المللي فيلم فجر در حالي به پايان رسيد که اين مراسم با حاشيه هي جذاب روبرو بود.

مراسم اختتاميه ساعت ۱۹:۳۰ با پخش سرود جمهوري اسلامي ايران و قرائت آياتي از قرآن مجيد آغاز شد.

پس از قرائت قرآن اعضاي گروه موسيقي«وصل يار» به سرپرستي امير اثباتي روي سن آمدند و به اجراي قطعاتي پرداختند. همراه با اجراي موسيقي تصاويري از فيلم هاي حاضر در جشنواره سي و سوم در صفحه مانيتور سالن پخش مي شد.

محمدرضا شهيدي فر با تبريک سي و ششمين سالگرد انقلاب اسلامي يادي از مردم اهواز کرد و گفت: يادي از آن هايي که امروز با ماسک زندگي مي کنند داشته باشيم.

در ادامه تصاويري به ياد پيروزي انقلاب اسلامي پخش شد و رضا داد؛ دبير جشنواره براي سخنراني روي سن آمد.

و پس از سخنراني رضا داد کليپي از فيلم هاي بخش سينما حقيقت نمايش داده شد و هيات داوران فيلم هاي مسابقه مستند معرفي شدند.

آخوندي؛ وزير راه و شهرسازي و سلطاني فر؛ رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري براي اهداي جوايز بخش مستند روي سن آمدند و سپس کليپي از کانديداهاي اين بخش به نمايش درآمد.

شهيدي فرد در اين مراسم به متفاوت بودن سيمرغ هاي هر بخش در جشنواره امسال اشاره کرد و گفت: براي نخستين بار است که تنديس هاي هر بخش متفاوت است. براي بخش مستند تنديسي طراحي شده که روي آن نمادي از شهر بم حک شده است.

در ادامه مهرداد اسکويي که براي اهداي جوايز بخش مستند روي سن آمده بود با يادي از زاون قوکاسيان از حاضران خواهش کرد که براي او دعا کنند. او گفت: اميدوارم معاونت ارشاد نگاه ويژه اي به قوکاسيان داشته باشد. سينماي ايران بسيار به او نياز دارد و اميدوارم با دعاي شما حال قوکاسيان خوب باشد.

در مراسم اختتاميه دو تقدير هم براي حضور دو انيميشن سينمايي در جشنواره فيلم فجر در نظر گرفته شده بود که در اين بخش رضا داد و خسرو سينايي روي سن آمدند. خسرو سينايي درخواست کرده بود که چند دقيقه اي حرف بزند و در ميان اين حرف ها از جوانان فيلمساز به دليل آثارشان در جشنواره امسال تشکر کرد.

پس از صحبت هاي سينايي، کليپي درباره کانديداها پخش شد که از نظراتشان درباره سيمرغ و دريافتش مي گفتند. سپس هيات داوران بخش نگاه نو پس از پخش کليپ معرفي شان روي سن آمدند و جوايز اين بخش را اهدا کردند.

بازار اهداي سيمرغ و هدايا داغ بود. يکي از پر سر و صداترين اين اهداها به اولين برگزيده جشنواره اختصاص داشت.

محمدعلي شعباني که براي دريافت سيمرغ بهترين پژوهش و تحقيق متن مستند روي سن آمده بود با ابراز خرسندي از اين که جايزه را با لباسي مزين به نا پيامبر دريافت مي کند سيمرغش را سردار قاسم سليماني تقديم کرد.

وحيد جليلوند هنگام دريافت جايزه بهترين کارگرداني بخش نگاه نو مورد تشويق فراوان حاضران قرار گرفت. صداي جليلوند همه را به وجد آورد و او که از قيافه سيمرغ تازه چندان خوشحال نبود شبه سيمرغش را به پدر و مادرش اهدا کرد.

اميرحسين عسگري هم که جايزه اش را مديون همراهي سلطان خراسان مي دانست گفت: مي خواستم اعتبار اين جايزه را به گروه ساخت فيلم و افتخار اين سيمرغ را به خانواده ام تقديم کنم.

طائرپور که براي اهداي جوايز بخش نگاه نو روي سن آمده بود به احتياج واقعي سينماگران از حمايت رئيس جمهور اشاره کرد و گفت: برخلاف خبرها مبني بر حضور رئيس جمهور ما از توفيق حضور ايشان محروم شديم احتمالا هيات داوران را کافي فرض کردند که نيامدند. آقاي رييس جمهور اين سينما را متعلق به جمهوري اسلامي بدانيد. در ميان همه گرفتاري ها هفته اي يک بار فيلم ديدن درخواست زيادي نيست.

در ادامه شهيدي فر از حضار در سالن نام برد که با تشويق حاضران همراه بود. رخشان بني اعتماد، جهانگير کوثري،نيکي کريمي، باران کوثري، مسعود رايگان، فاطمه معتمدآريا، ضياءالدين دري، محمد بزرگ نيا، مهتاب کرامتي، پانته آ پناهي ها و هوشنگ گلمکاني افرادي بودند که مجري برنامه از آن ها اسم برد.

با اعلام اسم مهران مديري سالن از صداي تشويق هاي پياپي سرشار شد. مديري به رديف اول سالن که جايگاه مديران بود، سلام کرد و گفت: بخش هايي از اين مراسم را من اجرا مي کنم و مي خواهم سالن را آتش بزنم.

ميان صحبت هاي مديري جمعيت سالن از او خواستند تا نور افکن هاي رو به حاضران را خاموش کند. مديري پس از شنيدن اين خواهش و اندکي سکوت به حرف هاي خود ادامه داد و گفت: خواهش کردم سه دوست بيايند و قطعه اي را اجرا کنند که شاهکار است. به نظرم صدايي شگفت انگيزتر از رضا زندوکيلي وجود ندارد. او به همراه سامان احتشامي؛ پيانيست و بامداد ملکي؛ نوازنده ضرب دو قطعه را به خواهش من اجرا مي کنند.

مديري به حاضران در سالن اعلام کرد که ۵ سيمرغ بلورين مهم سوداي سيمرغ را خودش اعلام خواهد کرد و مردم از اين تصميم با تشويق استقبال کردند.

در بخش هنر و تجربه حجت الله ايوبي؛ رييس سازمان سينمايي، هوشنگ گلمکاني و اميرحسين علم الهدي روي سن آمدند. در اين بخش شهيدي فر اعلام کرد: مجموعه برگزيدگان اين دوره از جشنواره دو روز را روي ناو امير جماران روي آب هاي خليج فارس همراه سيمرغ داران مرزبان کشور خواهند بود.

حجت الله ايوبي که براي سخنراني پشت تريبون قرار گرفته بود گفت: کيارستمي مي خواست براي اهداي جوايز بيايد اما نتوانست. ايوبي سالن شماره دو سينما فرهنگ را به سينماي هنر و تجربه تقديم کرد.

در ادامه کليپي از برخي سينماگران مانند فاطمه معتمدآريا، جمشيد مشايخي و... پخش شد که از جشنواره فيلم فجر مي گفتند و اين کليپ با تشويق حاضران همراه شد.

برزو ارجمند که براي اهداي جوايز بخش جلوه هاي ويژه بصري روي سن آمده بود از حاضران درخواست کرد تا براي دو نفر که ديگر نيستند يعني حديش بيگدلي شاملو و جواد شريفي راد دست بزنند.

برخي از اعضاي گروه فيلم سينمايي «رخ ديوانه» مانند طناز طباطبايي هنگام اهداي جايزه بهترين جلوه هاي ويژه بصري اميررضا معتمدي را ايستاده تشويق کردند.

حدس هاي حاضران به هنگام اهداي جايزه بهترين چهره پردازي سعيد ملکان و مهرداد اميرکياني بود که در نهايت سيمرغ به مهين نويدي رسيد.

جهانگير ميرزاجاني که براي دريافت سيمرغ بلورين بهترين طراحي لباس روي سن آمده بود سيمرغ را به پدر و مادرش اهدا کرد.

محسن نصراللهي سيمرغ بلورين بهترين طراحي صحنه را گرفت و از هومن سيدي و همه عوامل تشکر کرد.

حضور مهتاب نصيرپور و نيکي کريمي براي اهداي سيمرغ بلورين بهترين صدا روي سن با تشويق گسترده تماشاگران همراه بود.

محمود سماک باشي جزء معدود دريافت کنندگان سيمرغ بود که به هنگام دريافت جايزه بهترين صدابرداري گفت:هيچ حرفي ندارم.

بهمن اردلان هنگام دريافت جايزه بهترين صداگذاري از مسعود بهنام ياد کرد و با تشکرهاي فراوان از خانواده تا همکاران سيمرغ را با خود همراه کرد.

رضا عطاران که براي اعلام بهترين موسيقي متن همراه عليرضا شجاع نوري روي سن آمده بود با تشويق فراوان حاضران و با ميله اي فلزي در دست پشت ميکروفن قرار گرفت. عطاران توضيح داد که وسيله در دستش عصا نيست بلکه مي خواهد به سفارش يکي از دوستانش با حاضران عکس سلفي بگيرد.

او سيمرغ بهزاد عبدي در بخش بهترين موسيقي متن را که با استرس فراوان روي سن آمده بود و توان درست صحبت کردن نداشت به شوخي گرفت و دوباره به او بازگرداند.

مجيد مجيدي به همراه داوران بخش سوداي سيمرغ روي صندلي هاي تعبيه شده روي سن نشستند و هر کدام به نوبت با يکي از سينماگران براي اهداي سيمرغ پشت تريبون قرار مي گرفتند.

شهيدي فر تاکيد کرد که اين اولين دوره از جشنواره است که رييس هيات داوران معرفي شده است.

تولد مصطفي کيايي و مجيد مظفري با مراسم اختتاميه همزمان شده بود که مجري برنامه و برخي از سينماگراني که روي سن مي رفتند به آن ها تبريک گفتند.

سحر دولت شاهي به هنگام دريافت سيمرغ بلورين بهترين بازيگر نقش مکمل زن بغض کرد و از همه اعضاي خانواده و گروه فيلم «عصر يخبندان» تشکر کرد.

ميلاد کي مرام ازدواج ساعد سهيلي را تبريک گفت و اعلام کرد معرفي برگزيدگان برايش دشوار است چون تمامي کانديداهاي بازيگر نقش مکمل مرد از دوستانش هستند.

هومن سيدي که موقع دريافت سيمرغ تمرکزش را از دست داده بود گفت: خوشحالم که اين جايزه را به خاطر بازي در فيلم مصطفي کيايي مي گيرم.

حاضران در سالن به احترام شهداي مزارشريف ايستادند و خانواده هاي اين عزيزان را تشويق کردند. دختر يکي از اين شهدا گفت: بعد از ۱۷ سال که سکوت مسوولان را در برابر فاجعه اي که رخ داده بود مي ديديم فيلم خوبي ساخته شد.

مهران مديري در بخش دوم حضورش روي سن اشاره اي به لباس هايش کرد و گفت: در برخي از اين مراسم مجري در هر بخش لباس عوض مي کند. من هم لباسم را تغيير دادم البته فرخ نژاد قبل از ورود به من مي گفت لباس هاي تو چه فرقي کرد گفتم شايد مشخص نباشد اما راه هاي شلوارم بيشتر شده است.

او به پاکت هايي که در دست داشت اشاره کرد و گفت: تنها من مي دانم اين جا در اين پاکت ها چه خبر است. دوربين ها را به سمت من بگيريد چون من خودم کارگردان هستم.
در ادامه مديري با محمد زندوکيلي قطعه اي را همخواني کرد که با تشويق حاضران همراه شد. در اين اجرا سامان احتشامي نوازنده پيانو و بامداد ملکي نوازنده ضرب مديري و زندوکيلي را همراهي مي کردند.

باران کوثري به هنگام اعطاي سيمرغ بهترين بازيگر نقش اول زن روي سن آمد و با بوسه باران مادرش؛ رخشان بني اعتماد جايزه را از دست او دريافت کرد.
باران کوثري گفت: نمي توانم هيجانم را پنهان کنم و اين را از پاي شکسته و آمدنم روي سن با اين وضع مي توانيد متوجه شويد.

به دليل همين هيجان هاي باران کوثري، مهران مديري از حاضران درخواست کرد چند لحظه اي سکوت کنند تا او آرامشش را بازيابد.

باران کوثري از پدر و مادرش تشکر کرد و گفت: به دليل صبرتان در دو سال تلخ خانه نشيني که من را و همه بهانه گيري هايم را تحمل کرديد و نگذاشتيد احساس تنهايي کنم، متشکرم.
صحبت هاي احساسي باران کوثري در هنگام تشکر از مادرش با اشک هاي رخشان بني اعتماد همراه شد.

فرياد پسر جواني که بارها با صداي بلند در سالن نام باران کوثري را فرياد مي زد موجب خنده تماشاگران شده بود.

مهران مديري به هنگام معرفي سيمرغ بهترين بازيگر نقش اول مرد گفت: اين بازيگر عشق من هم هست سعيد آقاخاني که کچل و پير شده و قديم ها اين شکلي نبود.
سعيد آقاخاني پيش از صحبت مهران مديري را در آغوش گرفت و از اين که نامش به واسطه مديري خوانده شده ابراز خرسندي کرد. با سيمرغ ها يک نقشه کشيديم عطاران سال گذشته دو سيمرغ گرفت و قرار گذاشتيم جفت بندازيم. اميدوارم اين سيمرغ نر نباشد تا بتوانيم سيمرغ داري راه بياندازيم.


فرزاد موتمن به جاي اصغر عبداللهي جايزه بهترين فيلمنامه را دريافت کرد و از او بابت اعتمادش تشکر کرد.
مهران مديري پسرش را به حاضران معرفي کرد و حاضران براي او دست زدند.
بهرام توکلي هم بي آن که چيزي بگويد ديپلم افتخارش را گرفت و رفت.

ابوالحسن داودي هم که براي دريافت سيمرغ بلورين بهترين فيلم روي سن آمده بود با تشکر از مديري گفت: اين جايزه حاصل ۶ سال صبر و انتظار است. همسرم با مردانگي کامل پاي اين فيلم ايستاد. خيلي ها آمدند و رفتند و تنها او ماند.
مهران مديري با اشاره اي به سيمرغ هاي جشنواره گفت: آقاي شهيدي فر مي گويند سيمرغ ها طلايي است.

نيکي کريمي که براي دريافت جايزه ويژه هيات داوران روي سن آمده بود با بغض از نداشتن هيچ گونه رابطه و باند در سينما گفت و به خانواده اش که سي سالي هست از او حتي حمايت عاطفي هم نمي کنند اشاره کرد. او حرف هايش را با اشاره اي به فيلم درخشنده تمام کرد و گفت: به قول خانوم درخشنده «هيس دخترها فرياد نمي زنند»

جواد نوروزبيگي به هنگام دريافت جايزه خطاب به حجت الله ايوبي گفت: مراقب کساني که دائم به ما گل مي زنند باشيد. او با مجيد مجيدي روبوسي کرد و از تماشاي سه باره فيلم محمد (ص) گفت و اعلام کرد سه بار ديگر هم اين فيلم را خواهد ديد.
*سينما خبر