کد خبر: ۷۴۷۱۹
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۰:۱۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۳۰۶
جاي پاي خدا را در زندگي‌ام حس مي‌کنم

يک ازدواج دانشجويي با مهريه ۵ شاخه گل

  يک زوج جوان دانشجو ۵ شاخه گل را به عنوان مهريه انتخاب کردند.

 ازدواج آسان همان چيزي است که در فرهنگ اسلامي ايراني ما بارها به آن اشاره شده و بر آن تأکيد شده است که نمونه آن را مي‌توان در ازدواج دانشجويي يافت. کاهش تمايل به ازدواج در بين جوانان و بالا رفتن سن تشکيل خانواده بحث ازدواج‌هاي ساده و کم هزينه توسط رهبري مطرح و ترويج فرهنگ تشويق جوانان به ازدواج مد نظر قرار گرفته است.

امروزه در دانشگاه هاي سراسر کشور عنوان "ازدواج دانشجويي" وارد ادبيات جامعه و دانشجويان شده است که، نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه‌ها و همچنين مراکز مشاوره ازدواج دانشجويي عهده دار برگزاري، ترويج و تبليغ اين نوع ازدواج شدند.

(انگيزه براى ازدواج، بايد تبديل بشود به يک اقدام عملى؛ يعنى ازدواج بايد تحقق پيدا بکند. اينکه خداى متعال ميفرمايد: اِن يَکونوا فُقَرآءَ يُغنِهِمُ اللهُ مِن فَضلِه، اين يک وعده‌‌ى الهى است؛ ما بايد به اين وعده، مثل بقيه‌‌ى وعده‌‌هاى الهى که به آن وعده‌‌ها اطمينان ميکنيم، اطمينان کنيم. ازدواج و تشکيل خانواده، موجب نشده است و موجب نميشود که وضع معيشتى افراد دچار تنگى و سختى بشود؛ يعنى از ناحيه‌‌ى ازدواج کسى دچار سختى معيشت نميشود؛ بلکه ازدواج ممکن است گشايش هم ايجاد کند.

محيط دانشجويى محيط خوبى و مناسبى است براى زمينه‌‌سازى ازدواج. به نظر من بر روى مسئله‌‌ى ازدواج جوانها، خود جوانها، اولياى خانواده‌‌هايى که جوانها متعلق به آنها هستند، و مسئولان ذى‌‌ربط مرتبط با دانشگاه، فکر کنند و تصميم بگيرند؛ نگذاريم سن ازدواج - که امروز متأسفانه بالا رفته؛ بخصوص در مورد دختران - ادامه پيدا بکند) بيانات مقام معظم رهبري در ديدار با دانشجويان در همين راستا خبرنگار ما با زوج ساده زيستي که دو سال پيش به کمک يکي از اساتيد دانشگاه شيراز ازدواج دانشجويي کرده اند؛ گفتگوي ترتيب داده است.


* مختصري از بيوگرافي خودتان؛ همسرتان و نحوه‌ي آشنايي‌تان بيان کنيد؟
من ليلي جاويدان و همسرم سيد اردلان نجات هردو متولد 70 رشته مهندسي عمران دانشگاه شيراز در مقطع کارشناسي ارشد هستيم.

آشنايي ما از زماني آغاز شد که هردو دانشجو مقطع کارشناسي بوديم و در کلاس دو گروه را تشکيل داده بوديم که مديريت گروه هاي خانم ها را من بر عهده داشتم و مديريت گروه هاي آقايون را اردلان بر عهده داشت به همين دليل ارتباط ما باهم در کلاس و دانشگاه بود.
آشنايي بيشتر ما در همايش ها، کنفرانس ها،کنگره ها بين المللي عمران بيشتر همديگر مي ديديم و ارتباط داشتيم.

مقداري آشنايي ما بيشتر شد تا اينکه براي جشن ورودي جديد دانشگاه من و اردلان هردو مجري اون همايش بوديم ولي تمام آشنايي ما بيشتر در دانشگاه بود و خارج از دانشگاه ما هيچ گونه ارتباطي نداشتيم.

تا اينکه اردلان براي مشاوره اين موضوع را با يکي از استادامون به نام دکتر رخشنده رو در ميان گذاشت که دکتر رخشنده رو خيلي به اردلان اعتماد به نفس داده بودند و در حق ما پدري کردند و پيگير ماجرا بودند.

و بعد کنگره هاي عمران در شهر هاي مختلف ايران از طرف دانشگاه با دکتر رخشنده رو ميرفتيم با من صحبت ميکردند خيلي خوبه زير نظر فردي پيش برود خودش تجربه دارد و بتواند طرفين را خيلي خوب راهنمايي کند.

* الان امثال دکتر رخشنده رو براي مشاوره در دانشگاه هستند؟
جاويدان: متاسفانه در دانشگاه هيچ ارگان و سازماني نيست براي اين کار ضمن اينکه فاصله افتاده بين اين قضيه دانشجويان يا تعامل ندارند و يا اگر دارند کنترل نشده است و واقعا حضور يک نفر لازم است که اين روابط را کنترل کند خيلي مهم است که اون فرد چه کسي باشد.
دکتر رخشنده رو خيلي اعتقادات مذهبي درست و حسابي و با پايه و اساس دارند و خيلي قشنگ ميتوانند به ديگران انتقال بدهند.

* نهاد رهبري چه نقشي در ارتباطات دانشجويي و يا در امر ازدواج در دانشگاه شيراز دارند؟
جاويدان: من اطلاعي از وظايف نهاد رهبري در اين حوزه ندارم شايد چون ما الان 6 سال در دانشگاه شيراز هستيم اما الان تازه داريم مي شنويم و از امکانات که نهاد رهبري بايد در اختيار دانشجويان متاهل قرار بدهد مطلع شديم آن جو صميمي و دوستانه در فضاي نهاد رهبري نيست شايد به همين دليل است که دانشجويان سراغ آن نميروند.

دانشجوياني از دوستان ما نيز هستند که با همکلاسي هاشون ارتباط دارند و ما را الگو خود قرار داده اند اما متاسفانه اين دانشجويان نياز به محبت و کمک دارند در اين دوران که هنوز چنين فضايي در دانشگاه شيراز نيست.

چندين بار از هراست دانشگاه به اين دانشجوياني که با يک ديگر ارتباط دارند اخطار داده شده است اما دانشجويان اهميت نمي دهند و ارتباط اينها به بيرون از دانشگاه کشيده شده است شايد اگر در فضاي دانشگاه اين ارتباط کنترل ميشد خيلي از اين ارتباطات نادرست با سامان دهي دانشگاه سالم ميشد و حتي خيلي آمار ازدواج ها بالا تر مي رفت.

* چرا تصميم گرفتيد در زمان دانشجويي ازدواج کنيد؟ چرا صبر نکرديد تحصيلاتتان به اتمام رسد؟
جاويدان: البته ما عقد کرديم ولي اصلا نظرمان روي گرفتن عروسي نيست هزينه اي که ما ميخواهيم بگذاريم براي عروسي هزينه کنيم خيلي زياد است يا بعدش بايد کلي مقروض باشيم در صورتي که اگر اون پول را بياريم در زندگيمون شايد آرامش بيشتر باشد تا بخاطر حرف مردم عروسي بگيريم.

من و اردلان سعي ميکنيم خودمان همه چيز رو دست بگيريم و به دور از قيد و بند هاي غلط قرار بديم خيلي کارمون سخت ميشد ما عقد محضري گرفتيم مراسمي نگرفتيم مهريه من 5 شاخه گل هست که سلب اعتماد از خانواده شوهرم نشه.


* چه امکاناتي را دانشگاه براي زوج هاي دانشجو قرار داده است؟
جاويدان: امکانات به آن صورت نبوده است فقط يک سفر مشهد 3 روزه بود که هزينه فقط اقامت با دانشگاه بود. اما ما نرفتيم چون وسط درس و امتحانات بود و شرايط مالي خيلي خوب نبود تصميم گرفتيم بذاريم براي يک وقت ديگه قبلا يک سکه ميدادند اما فعلا که کنسل شده است.
اما براي خوابگاه دانشجويي گفتيم که اگر جا باشد بهمون بدهند تا براي تحصيل راحت باشيم.


* آيا حمايت هاي دانشگاه شيراز براي ازدواج هاي دانشجويي کافي است؟
جاويدان: کافي نيست ولي اگر حمايتي دانشگاه بکنند کفايت نميکند وام دانشجويي براي زوج ها و خوابگاه متاهلي بهترين کمک آنها باشد.اما دانشجويان را براي ازدواج تشويق نميکند.يکسري امکانات و تحصيلات ويژه بگذارند تا دانشجويان ترغيب بشوند براي ازدواج مثل امکانات سربازي براي افرادي که که متاهل هست سه ماه کم ميشود.

دانشجويان علوم پزشکي براي ادامه تحصيل تحصيلات خوبي دارند اما ما براي ادامه تحصيل نداريم متاهلين براي دکتراي ارشد سهميه خاصي ندارند نه نمرات ضريب خاص ميگيرد ولي شرايط متاهلين نسبت به ديگران خيلي سخت تر هست.


* چرا در سن کم ازدواج کرديد؟ اين تفکر را نداشتيد که سنتون بايد بيشتر باشد؟

جاويدان: اين تفکر خود ما نبود بلکه تفکر اطرافيان ما همين بود.ولي اگر پاي صحبت روانشناسان بشينيم همه آنها به تشکيل نظام خانواده متعهد هستند و روابط آزاد اصلا روابط مناسبي نيست ولي من اعتقاد دارم زن و شوهر يک سري از ويژگي هاشون شبيه به هم مي شود و بايد بشود هرچه سن کمتر باشد آن انعطاف پذيري بيشتر است راحت تر مي توانند با هم کنار بيايند.
و به نظر من پسر يا دختري که در سن کم اين تعهد را پذيرفته واقعا شايسته تقدير است چون ميتوانست مثل بقيه زندگي مجردي خود را ادامه بدهد.

من خودم يک خانواده سنتي دارم که اصلا اعتقادي به روابط دختر و پسر نداشته اند به همين دليل تمام ارتباط من با اردلان در دانشگاه بودو خارج از دانشگاه با هم ارتباطي نداشتيم.
اين نظام محبت به غير همجنس در همه افراد است چه بهتر که اين نياز زود پاسخ داده بشه تا ديگر به راه هاي کاذب کشيده نشه.

ازدواج در سن کم اگر با شناخت باشد خيلي خوبي است. شايد به خاطر اعتقادات سنتي خانواده مون نترسيديم و بخاطر صحبت ها و راهنمايي دکتر رخشنده رو خيلي از سن پايينمون نترسيديم. و هرچه ساده تر بگيريم ساده تر ميگذرد اون لذتي که براي ساختن زندگي است بيشتر از يک زندگي آماده است.


* آيا هزينه هايي هاي زندگي يک غول است؟
نجات: صد در صد با قناعت خيلي بهتر ميشود مطمئنا اگر زندگي ما داره جلو ميرود بخاطر همين است هيچ زندگي کامل نيست مخصوصا زندگي که ما داريم من باور نداشتم ولي الان به اين موضوع که بعد از ازدواج برکت وارد زندگي ميشود باور دارم .برخورد آدما به خاطر اون نگاه ويژه که خدا کرده عوض شده.

ولي ما خداروشکر بعد ازدواج شرايطمون خيلي خيلي خيلي بهتر شده با اين که دو نفر هستيم و تقريبا مخارج از خانواده جداست با قبل از ازدواج خيلي تفاوت کرده و بهتر شده است.
جاويدان: من به اردلان ميگم من وجود خدا را در زندگي ام حس نميکنم من جاي پاي خدا را حس ميکنم من شايد قبل از اين به اين موضوع اعتقاد نداشتم که ببينه خدا يک شرايط با يک ويژگي برات محال باشد.

ما خانواده رو راضي کرديم که همه مخارج را خودمون ميديم حتي حلقه دست من رو خود اردلان هزينش رو داد.

ما همه پول هايي که از کمک به استادامون آخر ترم بهمون ميدادند جمع ميکرديم و ميگفتيم ما يک حلقه اي ميخوايم با اين قيمت هيچ کس هم باهامون نيومد يک چيزي که واقعا مناسبمون بود در حد و توانمون بود رو خريديم خيلي هم چيز هايي که در آن زمان خريديم خيلي دوست داريم.

بعد از آن هم انقدر لطف خدا شاملمون شد هردو دغوت به کار شديم پروژه هاي مختلف رفتيم.هر چه آدم براي زندگي اش سختي بکشد ارزشش رو بيشتر ميداند و بيشتر براي حفظ کردنش رو تلاش ميکند مثل مثالي که ميگويند پول باد آورده را باد ميبره زندگي باد آورده را هم باد ميبرد.


* باور هاي غلطي که در امر ازدواج جوان ها تعلل وارد ميکند از نظر شما چيست؟
جاويدان: اين باور هاي غلط بايد حذف شود شايد بزرگترين مانعي که براي ازدواج است همين باور هاي غلط است حلقه، خونه، ماشين آماده و اين را هم کسي جز خود دو نفر نمي توانند حل کنند ونبايد توقع داشت خانواده هايي که يک عمر با اين باور ها زندگي کردند به يکباره آنها را حذف کنند سخت است از يک فرد سنتي 50 ساله بخواهيم باور هارا حذف کند آن نسل جديد که تحصيل کرده هستند بايد به اين باور هاي غلط تن ندهند و حلقه برليان با حلقه معمولي تفاوتش فقط در حرف مردم است پس بهتر است بگذاريم مردم حرف خودشان را بزنند و ما کار خودمان را بکنيم.


* يکي از دانشجويان در ديدار حضرت آقا با دانشجويان گفت: يکي از سد هاي ازدواج سربازي است شما چقدر به اين حرف اعتقاد داريد؟

نجات: سربازي تنها مسئله اي است که براي هر دو خانواده دختر و پسر اهميت دارد و اگر سخت بگيري سخت ميگذرد و اگر آسان بگيري آسان ميگذرد،بايد برايش تلاش کني تا از آن ميزان سختي که همه ميدانند کم کني و طرز فکر اطرافيان را تغيير بدهي،چه بسا با امکاناتي که براي تسهيل سربازي قرار داده اند، ديگر نبايد از زير اين فشار فرار کرد.

جاويدان: سربازي يک قانون مملکت است که مثل تمام قوانين که نميتوان آن را دور زد ،مثل اين ميماند که ما بگوييم چرا کنکور است وچون هنوز تجربه اش را نداشتيم نميتوانيم و صلاحيت آن را نداريم که درمورد خوبي و بدي آن صحبت کنيم، سربازي غول بيخودي است که پسر ها براي خود درست کرده اند اگر به عنوان يک مجموعه آن را قبول داشته باشي مجموعه منظم و دقيقي است.


* نظر شما در مورد فرزند چيست؟
نجات: من خودم چون تجربه ي خوبي ندارم و بخاطر مسائل شخصي خانوادگي دوست دارم يک نفر باشد چون عدالت درخانواده خودم در بين بچه ها رعايت نشده بيشتر علاقه دارم به يک فرزند تا همه اعتدال را براي آن اجرا کنم و خانواده کم جمعيت را دوست دارم و از زماني که وارد خانواده همسرم شدم به دليل صميميت و علاقه و عشق و يک رنگي که همه با هم دارند نظرم عوض شده ولي نظر خانومم روي سه فرزند است.

جاويدان: من دوست دارم از هر دو جنس فرزند داشته باشم و سومي هم بخاطر اينکه دوست دارم دخترم يک خواهر داشته باشد ولي واقعا اگر شرايطش را داشته باشيم هيچ مشکلي با فرزند بيشتر ندارم تنها نکته اين است که يک مقدار بايد از لحاظ اقتصادي حمايت بشود که من مطمئن هستم خدايي که اول راه به ما کمک کرده ديگه وقتي به يک دستور ديگه اش عمل ميکنيم هم سبب ساز است و هم ايمان خود فرد را هم زياد ميکند و عشق و علاقه نسبت به پروردگارش بيشتر مي شود.

واقعا بچه يک تجربه تکرار نشدني و عجيب در زندگي هر فرد است. چون من اعتقاد دارم درس،پول و.... ادم يک روزي بايد بگذاريم و برويم و چه بهتر اين چيزها بين يک سري انسان که منتقل کننده نسل خودمان هستند تقسيم کنيم.



* نکته اخر خود را به همراه يک نصيحت به زوج هاي دانشجو بگوييد؟
جاويدان: اشاره شما به آن فضاي خالي يک مشاور مانند دکتر رخشنده رو در زندکي ديگر زوج هاي دانشجو برايم جالب بود و من به اين فکر مي کنم که ديگر زوج هاي دانشجو چقدر بيچاره هستند که کساني امثال دکتر رخشنده رو نيست تا انهارا مانند ما راهنمايي و هدايت کنند کاش مي شد از امثال دکتر رخشنده رو کپي کرد و در ديگر دانشگاه ها گذاشت.

من بعد از ازدواجم باعث تعجب خيلي از دوستان شدم و به نظر من بعد از ازدواج زندگي فرد خيلي هدفمند و با برنامه مي شود، ازدواج بهت ميفهماند که چکار ميکني و داري چکار ميکني اگر يک ازدواج و يک انتخاب درست باشد يک مشاور امين در زندگي ات داري که و کسي داري که در همه شرايط در کنارت است يک حس زيباست و حيف است کساني که اين تجربه را حس نکنند.

رابط هايي غير اخلاقي که در ان هيچ هدفي نباشد صرفا براي هر دو طرف مايه ضرر است فرقي هم براي دختر و پسر ندارد ولي به نظر من براي هردو طرف مايه ضرر است و صرفا انسان ها راتنوع طلب مي کند و هيچ ثمره ندارد اگر هر رابطه اي هدف مند باشد و به ازدواج برسد براي هر دو طرف خيلي بهتر است.


* آيا تا به حال براي دختر و پسر ديگري پدري کرده ايد؟
نجات: براي يکي ازدوستانم شرايطم را با صداقت برايش گفتم و يک سري نکات مانند اينکه برکت در زندگي ات مي آيد و يک زن خوب واقعا از زمين تو را بلند ميکند، را به او گفتم. من به خانومم گفتم از زماني که با تو هستم از خودم بيشتر خوشم مياد جواني من مانند بچه اي بود که بازي ميکرد و هدفي در زندگي اش نداشت.

پسر ها بيشتر به فکر اين مسئله نيستند ولي در بين دوستان خانومم کساني بودند که به فکر اين موضوع افتاند و تصميم به قطع رابطه دوستي و ازدواج کرده اند و شايد بتوان گفت خانومم برايشون مادري کرده است

جاويدان: ازدواج را آسان بگيرند و سخت نگيرند تمام دوستان من که آسان گرفتند ازدواج کردند سطح توقعات و انتظارات خود را پايين بياورند و اين پايين تر بودن انتظارات باعث مي شود خيلي ها به ازدواج فکر کنند و اين شرايط که مانع از ازدواج است باعث پايين اوردن تقدس ازدواج است.
*دانشجو