کد خبر: ۷۵۱۸۲
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۵۵۷

آیا خبر «ورود ابولا به ایران» حقیقت داشت؟ + توضیحات در مورد نشانه های ابتلا به ابولا

تجهیزات کشور برای درمان و کنترل ابولا کامل است و حتی کلاس‌های آموزشی برای همه اعضای دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برای طرز مراقبت بیماری ابولا در سراسر کشور برگزار شده است.
رئیس اداره بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در واکنش به خبر «اولین مورد مشکوک به ابولا در بیمارستان شهدای تجریش» گفت: این فرد حتی مشکوک به ابولا نبوده و لازم است پزشکان شرح اپیدمیولوژی ابولا را مطالعه کنند.

به گزارش پایگاه خبری «تیک»، دکتر محمدرضا سربازی در واکنش به خبر مراجعه یک بیمار مشکوک به ابولا به بیمارستان شهدای تجریش اظهار کرد: یک مرد فیروزکوهی با داشتن علایم بدن درد و اسهال به بیمارستان شهدای تجریش مراجعه کرده است که پزشک پس از بررسی علایم تصور کرده که این بیماری ابولاست در حالی که پس از معاینه پزشک متخصص عفونی، تشخیص پزشک قبلی مبنی بر ابتلا به ابولا رد شد.

وی تاکید کرد: حتی مرکز بهداشت شمیرانات، بنده و دکتر محمود نبوی معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت نیز ابتلا به ابولا را رد کردیم ولی متاسفانه برخی پزشکان در جریان نشانه‌های مورد مشکوک ابولا نیستند و با توجه به اینکه بسیاری از نشانه‌های ابولا مانند ضعف بدن، ‌اسهال و استفراغ با سایر بیماری‌های ویروسی مشترک است، هر بیمار مبتلا به سرماخوردگی را نیز ابولا تشخیص می‌دهند در حالی که چنین چیزی درست و قابل اعتماد نیست.

رئیس اداره بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه پزشکان باید شرح اپیدمیولوژی ابولا را مطالعه کنند، یادآور شد: نه تنها در ایران بلکه در کشورهای اطراف ایران نیز مورد مشکوک به ابولا شناسایی نشده است.

سربازی یادآور شد: تجهیزات کشور برای درمان و کنترل ابولا کامل است و حتی کلاس‌های آموزشی برای همه اعضای دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برای طرز مراقبت بیماری ابولا در سراسر کشور برگزار شده است.

وی گفت: بیماری ابولا یک بیماری ویروسی است که در غرب آفریقا شایع است که حتی در جنوب و شرق آفریقا نیز دیده نشده است. مشخصه این بیماری این‌ است که فرد مبتلا به ابولا به احتمال ۵۰ تا ۷۰ درصد از دنیا خواهد رفت.

سربازی در مورد نشانه‌های ابتلا به ابولا و حتی مورد مشکوک به این بیماری ادامه داد: از نشانه‌های این بیماری تب‌های ناگهانی، درد عضلانی، ضعف شدید، سردرد، اسهال و استفراغ، ‌بثورات جلدی است که به دانه‌های قرمز روی پوست گفته می‌شود. همچنین در آزمایش‌های فرد مبتلا به ابولا یافته‌های آزمایشی کاهش گلبول‌های سفید در خون، کاهش تعداد پلاکت‌ها، افزایش آنزیم‌های کبدی وجود دارد.

وی تصریح کرد: اما این نشانه‌ها به صورت عام است و در بسیاری از بیماری‌های ویروسی چنین علایمی وجود دارد. بنابراین برای جلوگیری از تشخیص اشتباه پزشکان در مورد ابولا پزشکان باید به تعریف استاندارد سازمان بهداشت جهانی مراجعه کرده و شرح اپیدمی لوژی را مطالعه کنند.

سربازی ادامه داد: بر طبق این تعریف بیماری به دو دسته مشکوک و قطعی تقسیم می‌‌شود. مورد مشکوک ابولا به فردی اطلاق می‌شود که از ۲۱ روز قبل به این طرف به غرب آفریقا سفر داشته است. بنابراین اگر سفری به این کشور نداشته باشد حتی مورد مشکوک نیز محسوب نمی‌شود.

رئیس اداره بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی معاونت بهداشت ادامه داد: اگر فردی سه نشانه و یا حتی بیشتر از این موارد را از قیبل تب ناگهانی بالای ۳۸ درجه، سردرد، درد مفاصل یا بدن درد، بی‌حالی شدید، تهوع و استفراغ، اسهال، درد شکمی، دشواری بلع، گلو درد، خونریزی بدون توجیه و یا بثورات جلدی داشته باشد این فرد مورد مشکوک به ابولاست.

وی افزود: چنانچه فرد مشکوک به ابولا شناسایی شود، وی را قرنطیه و به یک آزمایشگاه معتبر و مورد قبول وزارت بهداشت اعزام می‌کنند که در ایران آزمایشگاه انستیتو پاستور ایران است. پس از انجام آزمایش اگر جواب مثبت بود، مورد قطعی ابتلا به ابولا شناخته می‌شود.

سربازی در مورد راه‌های انتقال بیماری گفت: با توجه به اینکه این بیماری همراه با ترشحات داخلی بدن است، بنابراین راه انتقال آن جلوگیری از تماس با ترشحات داخلی است. اگر بیماری مشکوک به ابولا باشد برای پیشگیری باید از تماس با ترشحات داخلی جلوگیری کنیم.

رئیس اداره بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به مردم توصیه کرد: در هنگام سرفه و عطسه حتما جلوی دهانشان را با دستمال بگیرند. دست‌های خود را به صورت مرتب شستشو کنند و دست‌های آلوده را به صورت و دهان خود نزنند.