کد خبر: ۷۵۳۲۱
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۹
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۰۵۸

انتقاد از بودجه ١٠ ميلياردي بسيج شهرداري تهران

 جلسه ديروز شوراي شهر كه به بررسي بودجه سال ٩٤ شهرداري اختصاص داشت، با تذكر بودجه اي يكي از اعضاي شوراي شهر به حاشيه كشيده شد. تذكر ديروز محسن سرخو درخصوص اختصاص بودجه ١٠ ميلياردي بسيج شهرداري واكنش تند محسن پيرهادي، رييس بسيج شهرداري و عضو كميسيون حقوقي و نظارت شوراي شهر را به دنبال داشت و همين مساله بهانه اي شد تا درجايي كه تمام نگاه ها به چگونگي بررسي بودجه معطوف بود، با تغييري ناگهاني، بحث غالب در شورا، موضوع بحث اين دو عضو از دو طيف سياسي مختلف شورا باشد و فضاي شورا را به فضايي سياسي بدل كند.

به گزارش اعتماد، جرقه اين ماجرا زماني زده شد كه محسن سرخو، هنگام بررسي بودجه شهرداري، با انتقاد از بودجه ١٠ ميلياردي بسيج در رديف هاي بودجه ٩٤ انتقاد كرد و با كنايه به نصب پلاكاردهايي تحت عنوان «عنايت امريكايي» در سطح شهر توسط سازمان بسيج شهرداري، با اين استدلال كه اين بودجه براي بسيج ضروري نيست و مي شود آن را در جاهاي ضروري تر صرف كرد، مخالفت خود را اينچنين ابراز كرد: چرا بايد بودجه، صرف مخالفت با دولت و كارهاي جناحي و حزبي شود؟ مي شود اين پول را در جاهاي ضروري ديگر مانند حمل و نقل صرف كرد. در مقابله با مخالفت و سياست هاي دولت چطور از دولت انتظار داريد كه به شهرداري كمك كند.

 اگر مي خواهيم بودجه اي را صرف كنيم بايد اهرمي راهم براي كنترل هزينه اين بودجه در نظر گرفت. او با تاكيد براينكه سازمان بسيج شهرداري بايد در راستاي آرمان هاي دفاع مقدس عمل كند، نه اينكه در بحث هاي جناحي و حزبي ورود پيدا كند و اينكه اگر در بودجه شهرداري مخالفتي با دولت باشد موجب تضعيف شهرداري مي شود. اين سخنان كه گويا بررييس بسيج شهرداري تهران كه به عنوان عضوي از شوراي شهر درجلسه حضور داشت، چندان خوش نيامده بود باعث شد تا درزماني كه احمد مسجد جامعي درحال صحبت درمورد بودجه شهرداري بود و بقيه ميكروفن ها خاموش بودند، بين پيرهادي و سرخو درگيري لفظي تندي دربگيرد. در اين درگيري لفظي، پيرهادي خطاب به سرخو گفت: فعاليت هاي بسيج نيازمند بودجه است. تا امروز هيچ دولتي به رويكرد بسيج اعتراض نكرده ولي اگر اعتراض كند هم از گفتمان انقلاب خارج نمي شويم. اگر امروز مذاكره مي كنيم، بر سر مساله هسته اي است و جنايات امريكايي را در عنايت امريكايي خواهيد ديد.

 اگر موافق سياست هاي امريكا هستيد، شفاف بگوييد. ما چيزي را به ملت القا نمي كنيم و جلوتر از مقام معظم رهبري نيز چيزي بيان نمي كنيم. ما بدهكار انقلاب هستيم و هرگز نتوانستيم آن را به طور اساسي وارد گفتمان خود كنيم. اين سياسي كاري ها و رفتارهاي مشمئزكننده و غلط را كنار بگذاريد. اين توهين به بسيج و خون شهداست. سرخو نيز كه گويا انتظار چنين پاسخي را از سوي پيرهادي نداشت، با لحني تند، رو به پيرهادي گفت: من كه چيزي نگفتم. تذكر من درمورد بودجه بود نه مسائل سياسي يا ماهيت بسيج. رد و بدل شدن اين جملات تند باعث شد تا براي لحظاتي بودجه به حاشيه برود و همه نگاه ها به اين بحث جلب شود تا جايي كه احمد دنيامالي را برآن داشت تا شخصا بلند شود و با بوسيدن طرفين بحث و جدل، خواستارختم غايله و خويشتنداري از سوي آنها شود. اين قصه حتي رييس شوراي شهر را نيز به واكنش واداشت.

 مهدي چمران تلاش كرد تا با بيان اين جمله كه توهيني به بسيج نشده و آنچه گفته شده در چارچوب بررسي بودجه بوده است، هرچه سريع تر ماجرا را فيصله دهد. گرچه پيرهادي راضي به سكوت نشد و در واكنش به اين سخنان چمران گفت: حمله تندي كردند، خدا از تقصيرات همه بگذرد. هركس ديگري هم به جاي من بيايد، هويت بسيج تغيير نمي كند. گفتمان همين است، شما انديشه خود را اصلاح كنيد.
     
برخي رخدادها، مصوبات و حاشيه هاي جلسه ديروز شوراي شهر

 -    احمد حكيمي پور، بررسي بودجه بدون حضور شهردار را قانوني ندانست و دراعتراض به اين مساله جلسه را ترك كرد اما چمران بدون توجه به اين اعتراض، بررسي لايحه را ادامه داد.

  -   رحمت الله حافظي، رييس كميسيون سلامت شوراي شهر با اشاره به تبصره ۱۳ لايحه بودجه گفت: سقف معاملات شهرداري با وزارتخانه هاي دولتي و بانك ها ۲۵ ميليارد تومان است. در حال حاضر پس از درخواست ما براي ارايه گزارش شش ماهه، شهرداري پاسخ داده است كه پس از بررسي سالانه حسابرسان منتخب شورا، اين تذكر قابل بررسي است. اگر شهردار ظرف ۱۰ روز پاسخ اين تذكر را به شورا ارايه نكند، در قالب طرح «سوال»، اين مساله را از شهرداري پيگيري خواهم كرد.

  -   رييس كميته ايمني شوراي شهر تهران با اشاره به حريق دوشنبه شب پرديس سينمايي ملت، گفت: برايم جاي سوال است كه اين اتفاق چگونه براي سينماي نوسازي رخ مي دهد كه بايد به دستگاه هاي اعلام حريق مجهز باشد. اين در حالي است كه در مسير راه پله مواد قابل اشتغال در طبقه منفي٢ وجود داشته و در هر چهار سالن فيلم در حال اكران بوده است و حريق بدون هيچ گونه هشداردهنده اي رشد كرده و حتي دود به محل اجراي نمايش مي رسد كه خوشبختانه با اقدام سريع سازمان آتش نشاني اتفاق مهمي رخ نداده و افراد سريعا تخليه مي شوند اما جاي سوال است كه ما در برنامه دوم در تمام قوانين خود نسبت به نصب اعلام حريق قبل از دريافت پايان كار تاكيد داشته ايم و بايد سازمان آتش نشاني نسبت به كنترل اين موارد اقدام كند .

  -   ١٢ نفر از اعضاي شوراي شهر تهران به عدم حضور قاليباف در بررسي لايحه بودجه ٩٤ شهرداري تهران در جلسه ديروز واكنش نشان دادند و طي نامه اي از رياست شورا خواستند تا دراين مورد تعيين تكليف كند.

 -    حبيب كاشاني، عضو شوراي شهر درابتداي سخنان خود درصحن شورا درجمله اي نقض ! گفت: ٢٨ بهمن روز هواي پاك را به تمام هموطنان «تسليت» عرض مي كنم. (روزهواي پاك ٢٩ دي ماه است)
     كليات بودجه شهرداري درجلسه ديروز شورا با ۱۷هزار و ۲۱۹ ميلياردتومان به تصويب رسيد.