کد خبر: ۷۵۶۹۳
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۱۹۹
اگزمینر:

طرح های اوباما برای مقابله با تلاش نتانیاهو در جهت نابودی مذاکرات هسته ای

گزارش های منتشر شده حاکی است باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا ظاهرا در حال برنامه ریزی برای انتقام گیری از بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل است.

پایگاه اگزمینر در گزارشی با عنوان « باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا قصد دارد از بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل به سبب سخنرانی در کنگره آمریکا انتقام بگیرد»، نوشت: گزارش های منتشر شده حاکی است باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا ظاهرا در حال برنامه ریزی برای انتقام گیری از بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل است.

به گزارش پایگاه خبری «تیک»، گفته می شود یکی از این اقدامات آن است که اوباما قصد دارد دو مقام سطح پایین را برای سخنرانی در کنفرانس کمیته روابط عمومی اسرائیل و آمریکا موسوم به آیپک به این نشست بفرستد.

اوباما همچنین قصد دارد با یک مصاحبه با سخنان نتانیاهو در کنگره آمریکا درباره مذاکرات هسته ای ایران و توافق احتمالی هسته ای مقابله کند .

علاوه بر این، گفته می شود « مشاوران بلندپایه امنیت ملی » در حال برنامه ریزی برای مصاحبه هایی در هفته منتهی به سخنرانی سوم ماه مارس نتانیاهو در کنگره آمریکا هستند.

معمولا مقامات بلندپایه دولت آمریکا از جمله جو بایدن معاون رئیس جمهور، جان کری وزیر امور خارجه در کنفرانس سالیانه آیپک در آمریکا سخنرانی می کردند . حتی اوباما رئیس جمهور آمریکا در سال 2012 در این کنفرانس سخنرانی کرد ، زمانی که او قصد داشت رأی دهندگان یهودی را برای انتخاب مجدد در انتخابات ریاست جمهوری ترغیب کند. امسال ، کاخ سفید در حال بررسی اعزام تونی بلینکن معاون وزیر امور خارجه و جک لو وزیر خزانه داری - بلندپایه ترین مقام یهودی در دولت آمریکا - برای حضور در کنفرانس سالیانه آیپک است .

اوباما همچنین قصد دارد در زمان حضور نتانیاهو در آمریکا برای سخنرانی در کنگره یک مصاحبه جامع با یک خبرنگار - که نامش فاش نشده اما مشهور - انجام دهد . برخی از مشاوران اوباما پیشنهاد کرده اند رئیس جمهور آمریکا در کنفرانس آیپک به مقابله با سخنان نتانیاهو بپردازد اما این ایده رد شد زیرا این اقدام ممکن است بیشتر به نفع نتانیاهو تمام شود تا اوباما. جب بوش و تد کروز سناتور ایالت تگزاس از نامزدهای احتمالی جمهوری خواهان در انتخابات ریاست جمهوری 2016 در توئیتر به این موضوع واکنش نشان دادند و درباره برنامه های انتقام جویانه اوباما ابراز خشم کردند. بوش در صفحه توئیتر خود اعلام کرد:« از این که دریافته است کاخ سفید در تلاش برای زیر سوال بردن سخنرانی نتانیاهو بزرگترین هم پیمان ما در خاورمیانه است، ناامید شده ام.» تد کروز نیز اعلام کرد:« زمانی که قاطعانه تر در کنار هم پیمانانمان می ایستیم قدرتمندتر می شویم. باید اجازه دهیم نتانیاهو بداند در سفر ماه آینده اش به واشنگتن از او به گرمی استقبال خواهد شد.»

اما روابط بین اوباما و نتانیاهو همواره پر تلاطم بوده است. از آنجایی که نتانیاهو دعوت ماه ژانویه جان بینر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا - بدون هماهنگی با کاخ سفید - را برای سخنرانی در کنگره آمریکا پذیرفت، روابط بین رئیس جمهور آمریکا و نخست وزیر اسرائیل به شدت تیره شد. حتی قبلا نیز اوباما تلاش می کرد در انتخابات اسرائیل مداخله کند تا اجازه ندهد نتانیاهو به عنوان نخست وزیر اسرائیل انتخاب شود و بدین ترتیب از شر نتانیاهو خلاص شود. نتانیاهو - که ایران را بزرگترین تهدید پیش روی اسرائیل می داند - قصد دارد در سخنرانی خود در کنگره آمریکا از برگزاری مذاکرات بین گروه پنج بعلاوه یک با ایران درباره برنامه هسته ای ایران انتقاد کند . نخست وزیر اسرائیل خواستار دست یابی به توافقی شده است که سبب شود همه قابلیت های هسته ای ایران از این کشور گرفته شود از جمله این که همه سانتریفوژهای ایران برچیده شود. پیش بینی می شود ایران و گروه پنج بعلاوه یک بر سر چارچوب توافق احتمالی نهایی تا پایان ماه مارس به توافق برسند اما در حال حاضر، آمریکا می گوید:« ممکن است از مذاکرات با ایران کنار بکشد.»

روابط میان آمریکا و اسرائیل که زمانی از نزدیک ترین روابط در سطح جهان محسوب می شد اکنون به شدت تنزل یافته و به تدریج در حال رسیدن به دوران جنگ سرد است. روز سه شنبه 18 فوریه ، جاش ارنست مشاور مطبوعاتی کاخ سفید خاطرنشان کرد آمریکا در حال پنهان کردن جزییات کلیدی درباره مذاکرات هسته ای ایران از اسرائیل است . او اسرائیلی ها را به افشای مطالب محرمانه و پیچیده کردن حقایق با اهداف سیاسی متهم کرد. ارنست همچنین گفت:« آمریکا نمی خواهد در شرایطی قرار گیرد که جزییات این توافق را افشا کند ، به ویژه در زمانی که شاهد آنیم برخی جزییات و اطلاعات در حال افشا شدن هستند و از آنها به عنوان بهانه ای برای منحرف کردن موضع مذاکراتی آمریکا استفاده می شود.»

در همین حال، نخست وزیر اسرائیل در روز پنجشنبه 19 فوریه اعلام کرد همه چیز را درباره توافق با ایران می داند . او گفت:« آیا چیزی برای پنهان کردن وجود دارد؟» او خاطرنشان کرد:« می دانیم که تهران از جزییات مذاکرات مطلع است. اکنون به شما می گویم که اسرائیل نیز از جزییات توافق پیشنهادی مطلع است. فکر می کنم این یک توافق بد است که موضوعی خطرناک برای اسرائیل محسوب می شود .» آژانس بین المللی انرژی اتمی در روز جمعه 20 فوریه در گزارشی درباره برنامه هسته ای ایران ادعا کرد ایران درباره حجم برنامه هایش صادق نبوده است.

اکثر دموکرات های حاضر در کنگره آمریکا از رئیس جمهور این کشور حمایت می کنند و حدود 40 درصد نیز اعلام کرده اند سخنرانی نتانیاهو را در کنگره تحریم خواهند کرد. نه بایدن و نه کری در این نشست حضور نخواهند داشت و بایدن قرار است در آن زمان - سخنرانی نتانیاهو در کنگره - برای بررسی موضوع مهاجرت به آمریکا لاتین سفر کند. کری نیز قرار است در آن زمان در خارج از آمریکا باشد. این در حالی است که اوباما به بهانه های دیپلماتیکی نیز قصد ندارد با نتانیاهو دیدار کند زیرا انتخابات اسرائیل در حال نزدیک شدن است و او ممکن است در تلاش برای مداخله در نتیجه این انتخابات باشد .

روز پنجشنبه دموکرات های حاضر در کنگره در نامه ای به بینر از او خواستند زمان سخنرانی نتانیاهو را در کنگره به زمان دیگری موکول کند . آنها در این نامه اعلام کردند:« به نظر می رسد شما در حال استفاده از یک مقام خارجی به عنوان ابزاری سیاسی علیه رئیس جمهور هستید.»

آنها همچنین بینر و جمهوری خواهان را به تلاش برای تصویب تحریم های جدید علیه ایران بر خلاف تمایلات رئیس جمهور آمریکا متهم کردند. در این نامه همچنین آمده است:« به نظر می رسد این تلاشی برای تصویب تحریم های جدید علیه ایران است که می تواند مذاکرات حساس را زیر سوال ببرد.» مایکل استیل سخنگوی بینر نیز در واکنش به این نامه اعلام کرد:« حمایت از اسرائیل در کنگره همواره از حمایت دو حزب برخوردار بوده است و این موضوع باید ادامه یابد.»