کد خبر: ۷۵۶۹۴
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۴
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۰۱۵
نشریه پانوراما ایتالیا:

ابوبکر بغدادی چگونه پول در می آورد؟

به عقیدۀ اطلاعات آمریکا امروز داعش که از طریق آدم ربایی ها (به 180 جهادگرایی که به تازگی توسط ترکیه آزاد شدند، فکر کنیم) به تأمین مالی خود می پردازد، در مجموع می تواند روی یک دارایی حساب کند که 2 میلیارد دلار برآورد شده است و نیز روی فن آوری هایی که امکان پخش گسترده و مکرر ایدئولوژی اش را از طریق استفادۀ همزمان شبکه های اجتماعی و ابزارهای ارتباط جمعی برایش فراهم می آورند.
نشریه پانوراما ایتالیا نوشت: هدایای کشورهای حاشیۀ خلیج [فارس]، نفت، آدم ربایی ها، مالیات ها، سرقت آثار هنری: گروه البغدادی این گونه پول پیدا می کند

به گزارش پایگاه خبری «تیک»، از اواخر سال 2011 میلادی با آغاز جنگ داخلی در سوریه که در مراحل اولیه اش توسط سرویس های مخفی آمریکا نیز تأمین مالی و حمایت می شد، بنیادهای خیریۀ اسلامی خلیج فارس شروع به حمایت از گروه های اسلام گرای مخالف اسد، دشمن قسم خوردۀ کشورهای شبه جزیرۀ عرب نمودند. یک گردش عظیم مالی که صندوق های گروه ابوبکر البغدادی شیخ و رهبر دولت اسلامی عراق و شام را نیز پر کرد. چنانچه مبالغی که از طریق بانک های اسلامی اهدا شد (در اینجا فهرست کاملی از مؤسساتی که مظنون به اعطای کمک های مالی به تروریسم هستند، ارائه می گردد، یادداشت نویسنده) در مرحلۀ اولیه ظهور داعش حائز اهمیت بود، امروز گردش نقدینگی این گروه اسلامی همچنان (دستکم تا حدودی) به هدایا وابسته است که البته به اقتضای مسائل امنیتی، معمولاً به روش هایی صورت می گیرد که کمتر قابل ردیابی می باشد: پیک ها، اطلاعاتی که از طریق واتساپ رد و بدل می شوند و گوشی های همراه. اکنون به ویژه قطر از جمله کشورهایی ست که مظنون به دودوزه بازی است. این کشور با آنکه به طور رسمی عضو ائتلاف ضدداعش است هنوز در مورد هدایای فردی سرمایه گذاران ثروتمند نفتی و شاهزاده های کشور محدودیتی اعمال نکرده است. هفته نامه "نیوریپابلیک" می نویسد که دوحه اغلب حتی کمک های مالی فردی به گروه های تندروی اسلامی چون داعش را ترغیب کرد و اعضا و رهبران آن را به کشور خود دعوت کرد. یکی از گردآوردندگان پول در قطر مدت چندین سال عبدالرحمن النعیمی، یک تبعۀ قطری برجسته نزدیک به خاندان سلطنتی بود که در سال 2013 میلادی اقدام به جمع آوری بیش از 600 میلیون دلار برای داعش نمود. مؤسسه مطالعات خاور نزدیک واشنگتن این موضوع را تأیید می کند: «صدها میلیون دلار از سوی تجار ثروتمند در قطر و کویت به النصره و داعش واریز شده است».

قاچاق: نفت و آثار هنری

دومین منبع مالی داعش از نقدینگی تشکیل شده که از کنترل برخی از میادین مهم نفتی در عراق و شرق سوریه که تا حدودی هدف بمباران های آمریکاست، به دست می آید. تانکرهای نفتی که توسط افراد داعش از 10 چاه نفتی که در عراق تحت کنترل دارند، استخراج شده اند، به عقیدۀ وزارت اطلاعات آمریکا به قیمتی به فروش می رسند که از 25 تا 60 دلار در هر بشکه متغیر است (در برابر 100 دلاری که کشورهای عضو اوپک تعیین کرده اند). همین موضوع در مورد گاز هم صدق می کند: میادین گازی دیرالزور واقع در سوریه به تنهایی ده ها هزار یورو در هفته درآمد به همراه دارند. داعش بعد از فتح موصل که در آن بزرگ ترین سد عراق قرار دارد که برای این گروه تا 8 میلیون دلار در ماه درآمدزایی دارد، همچنین 430 میلیون دلار و چندین شمش طلا از بانک مرکزی دستبرد زده است.

سایر منابع مالی این گروه از قاچاق ثروت ها و عتیقه هایی به ویژه در ترکیه تأمین می گردد که در سوریه در خلال جنگ داخلی به سرقت رفتند. همۀ اینها به طور معمول از طریق مرز هلال ماه، یکی از پر رونق ترین مرزها برای قاچاقچیان تمام خاورمیانه انجام می شود. بر اساس آنچه در یک تحقیق دویچه وله آمده است، بزرگ ترین منبع مالی برای چریک های داعش امروز دیگر از هدایایی که در هر صورت قطع هم نشده است، به دست نمی آید بلکه از مالیات ها و سرقت هایی کسب می گردد که در سرزمین های تصرف شده در سوریه و شمال عراق به دست آمده اند. توانایی این جنبش برای تغییر روش حتی از نقطه نظر مالی، یکی از اسرار موفقیتش بوده است.

مالیات ها و اخاذی ها

داعش در سرزمین هایی که به تدریج فتح کرد مالیاتی به اصطلاح داوطلبانه بر مردم محلی و تجار تحمیل نمود و پول هایی که از اخاذی از کامیون داران در ایست های بازرسی دریافت می گردد نیز به آن اضافه می شود. یک منبع مالی که با توجه به مشکلاتی که عملیات هوایی آمریکا می رود برای این گروه ایجاد کند، اهمیت بیش تری پیدا می کند. به عقیدۀ اطلاعات آمریکا امروز داعش که از طریق آدم ربایی ها (به 180 جهادگرایی که به تازگی توسط ترکیه آزاد شدند، فکر کنیم) به تأمین مالی خود می پردازد، در مجموع می تواند روی یک دارایی حساب کند که 2 میلیارد دلار برآورد شده است و نیز روی فن آوری هایی که امکان پخش گسترده و مکرر ایدئولوژی اش را از طریق استفادۀ همزمان شبکه های اجتماعی و ابزارهای ارتباط جمعی برایش فراهم می آورند.